1. Skip to content
  2. Skip to main menu
  3. Skip to more DW sites

UK phone-hacking conviction

June 24, 2014

A former editor of a now defunct British tabloid has been found guilty of phone hacking. The trial was triggered by revelations that the paper had for years been hacking phones for news stories.

Andy Coulson Redakteur von News Of The World 23.06.2014
Image: Getty Images

A London court on Tuesday found Andy Coulson (pictured above) guilty of conspiring to intercept communications while he was editor of the British tabloid News of the World. In addition to being a former News of the World editor, Coulson is also a former press secretary to British Prime Minister David Cameron.

However, after eight days of deliberations, the jury at the Old Bailey court found Rebekah Brooks, Coulson's predecessor as editor not guilty of all of the charges against her, including conspiring to hack into communications and several counts of bribing officials and obstructing police. After she was editor, Brooks moved on to become chief executive of News International.

Former News of the World managing editor Stuart Kuttner was found not guilty of phone hacking.

Three other defendants, Brooks former personal assistant, Cheryl Carter, her husband, Charlie Brooks, and News International director of security, Mark Hanna were also acquitted of charges of perverting the course of justice.

News of the World closed

The owners of News International, Rupert Murdoch's News Corp., shut down the tabloid in July 2011 after 168 years of publication, amid public outrage sparked by the news that its journalists had hacked into the voicemails of the mobile phone of a murdered schoolgirl.

It was subsequently revealed that the paper had been illegally eavesdropping on the voicemails of celebrities, politicians and other victims of crime for years.

The jury, which has been deliberating for eight days, is still considering two further charges of paying officials for royal phone directories.

The jury is still considering further charges against Coulson and former News of the World royal editor Clive Goodman, related to alleged payments to obtain royal phone directories.

Following Tuesday's decision, a News UK spokesman said the company had changed its ways.

"We said long ago, and repeat today, that wrongdoing occurred, and we apologized for it," the spokesman said. "We have been paying compensation to those affected and have cooperated with investigations."

pfd/kms (Reuters, dpa, AP)