Телепростір України: від цензури держави до цензури власників | Політичні новини з України: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 11.04.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Україна

Телепростір України: від цензури держави до цензури власників

Медіаексперти фіксують посилення пропагандистських тенденцій в ефірі українських телеканалів. Перекручування та замочування фактів формують у глядачів викривлене уявлення про Україну та світ, вважають вони.

Українські телеканали дедалі активніше використовуються як пропагандистські засоби. Такий головний висновок авторів моніторингу інформаційних випусків новин на національних телеканалах держави з 14 по 19 березня "Про що мовчали новини в березні 2016-го", проведеного громадською організацією "Телекритика". Найбільше порушень журналістських стандартів дослідники виявили на телеканалах "Інтер" та "Україна". Там, за даними моніторингу, в ефір виходили матеріали суспільно-політичної тематики з ознаками замовності, цензури в теленовинах, а також замовчування важливої для суспільства інформації.

Серед головних "пропагандистів" - "Інтер"?

Зокрема канал "Інтер" тенденційно добирав факти і коментарі щодо урядової кризи та очікуваній відставці прем'єра Арсенія Яценюка. Водночас канал, на думку експертів, невиправдано багато уваги приділяв думкам депутатів від "Опозиційного блоку" та коментарям політологів, яких багато аналітиків вважають заангажованими. Крім цього, низка новинних сюжетів була спрямована на виправдання колишніх членів Партії регіонів, яких в Україні розшукують за вчинення злочинів правоохоронні органи.

Спостерігачі зауважили штучне створення "Інтером" скандалу навколо нібито крадіжки західних грантів заступником генпрокурора Давидом Сакварелідзе. При цьому журналісти проігнорували пояснення посла Сполучених Штатів Америки в Україні Джеффрі Пайєтта про те, що гроші на реформу прокуратури України не надходили на рахунки Генпрокуратури, а отже в Сакварелідзе не було жодної можливості їх викрасти. "Це цілком вкладається в теорію радянської пропаганди, яка вчила, що навіть якщо збрехати, то в умах глядачів залишиться якийсь слід", - сказала очільниця громадської організації "Телекритика" Наталя Лігачова.

Медіаексперти закидають бізнесмену Ахметову використання каналу Україна для власної реклами

Медіаексперти закидають бізнесмену Ахметову використання каналу "Україна" для власної реклами

Реклама для власників

Телеканал "Україна", згідно з результатами моніторингу, став чемпіоном з реклами свого власника, бізнесмена Ріната Ахметова. Спостерігачі зазначили, що на цьому телеканалі щодня в ефір виходив один, а подекуди й два сюжети про діяльність гуманітарного штабу Ахметова, який допомагає потерпілим від війни на Донбасі. "В сюжетах грубо порушується стандарт відокремлення фактів від думок, журналісти широко вживають оціночну, драматичну лексику у нарисах про потерпілих, їхні проблеми, які обов’язково завершуються тим, що цим людям допомагає гуманітарний штаб Ахметова, а самі ці люди обов'язково в кадрі дякують Ахметову за допомогу", - сказано в дослідженні.

Про важливе - мовчанка

Ще однією вадою роботи українського телебачення стало замовчування майже всіма центральними телеканалами важливих тем та фактів з життя суспільства і міжнародного життя. На телеканалі "Україна" дослідники нарахували 83 випадки таких замовчувань. Найменше їх було на каналі "UA:Перший" - 76 випадків. Утім, цей канал став лідером із замовчувань масових акцій протесту в Україні.

Моніторинг також вказав на замовчування телебаченням "воєнних та інших злочинів російських військ та їхніх сателітів на Донбасі". Найбільше - 70 випадків таких замовчувань - зафіксовано на телеканалі "Україна". Найменше - 55 випадків - на "5 каналі", який належить президентові України Петру Порошенку.

Серед таких замовчаних фактів - дані про рекордну кількість обстрілів позицій українського війська на Донбасі 13 березня, перекидання російської воєнної техніки в Криму до кордону з Україною та судова справа проти Надії Савченко в російському суді. Телеканали, як свідчить моніторинг, замовчували і реакцію міжнародної спільноти на події, що пов'язані з Україною. Зокрема, жоден канал не повідомив про заклик ПАРЄ до Росії звільнити Савченко, заяву німецької канцлерки Анґели Меркель та президента Франції Франсуа Олланда про збереження санкцій проти Росії до повного виконання Москвою Мінських угод, нагадування Німеччини президенту Росії Путіну в заяві ОБСЄ, що анексія Криму суперечить міжнародному праву та інші.

Криве дзеркало телебачення

Таким чином українські національні телеканали формують хибне уявлення глядачів про події в державі та світі, вважають опитані DW експерти. Раніше вони покладали сподівання на ухвалений парламентом у вересні 2015 року закон про розкриття власників ЗМІ. Але президент Академії української преси Валерій Іванов в інтерв'ю DW визнав, що помітних змін на краще в ситуації зі свободою слова та преси в країні до цього часу так і не сталося. "Але це все одно це дуже важливо, бо це крок до прозорості і тепер імена цих власників знають не лише медіаексперти, а й усі, хто цим цікавиться", - сказав президент АУП.

Цензура з боку влади часів екс-президентів Кучми та Януковича наразі поступилася цензурі з боку власників телеканалів, каже голова громадського комітету "Рівність можливостей" Олександр Чекмишев. В інтерв'ю DW він не виключив, що самі власники наразі дезорієнтовані і не розуміють "баланси впливів та векторів влади" в державі. "З одного боку, це краще для демократичних стандартів, але з іншого, як це довів скандал з панамськими офшорами, свідчить про втрату стандартів журналістки", - сказав Чекмишев.