Відставка шеф-редактора Bild: чому звільнили найвпливовішого журналіста Німеччини | Політичні новини з Європи: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 20.10.2021

Познайомтесь з новою DW

Скористайтесь ексклюзивною можливістю ознайомитися з бета-версією нової DW. Своєю думкою Ви можете нам допомогти зробити нову DW ще кращою.

  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Реклама

Європа

Відставка шеф-редактора Bild: чому звільнили найвпливовішого журналіста Німеччини

Axel Springer повідомив про відставку шеф-редактора Bild Райхельта після публікації NYT про його недоречну поведінку щодо молодої співробітниці газети. Скандал стався на тлі придбання німецьким концерном ЗМІ у США.

Юліан Райхельт

Юліан Райхельт

Відставка головного редактора німецької щоденної газети Bild Юліана Райхельта (Julian Reichelt), про яку власник видання - концерн Axel Springer повідомив 18 жовтня, викликала в Німеччині величезний резонанс у журналістських та політичних колах. За Райхельта, котрий очолював редакцію Bild з 2017 року, газета неодноразово публікувала жорсткі, критичні матеріали не тільки про закордонних лідерів, зокрема, президентів РФ Володимира Путіна чи президента України Володимира Зеленського, а й про канцлерку ФРН Анґелу Меркель (Angela Merkel). DW розповідає, через що втратив роботу той, кого багато хто вважав одним з найвпливовіших журналістів Німеччини.

Газету Bild багато німців зневажливо називають "Blöd-Zeitung", маючи на увазі, що вірити в усе, про що вона пише, можуть тільки дурні люди. З іншого боку, про це ж видання кажуть в країні: "Цю газету ніхто не читає, але при цьому всі знають, що у ній написано". І це справді так: наклад Bild у 1,24 мільйона примірників - вище, ніж у будь-якої іншої щоденної газети в ФРН.

"Юліан Райхельт забезпечив чудовий журналістський розвиток Bild і подарував бренду перспективу, створивши (телеканал. - Ред.) Bild LIVE", - заявив 18 жовтня очільник концерну Axel Springer Матіас Депфнер (Mathias Döpfner). "Ми з задоволенням продовжили б разом з Юліаном Райхельта шлях культурного оновлення Bild, розпочатий видавництвом і редакцією. Однак тепер це неможливо", - додав підприємець, повідомляючи про відставку головного редактора. 

Звинувачення на адресу Райхельта

Напередодні, 17 жовтня, в американській газеті New York Times опублікували розслідування, згідно з яким Райхельт використовував свою посаду для схиляння молодої співробітниці редакції до інтимного зв'язку з ним.

Меркель також з'являлась на перших шпальтах Bild

Меркель також з'являлась на перших шпальтах Bild

У пресрелізі концерну Axel Springer щодо причини заміни головного редактора газети Bild зазначається: "За результатами розслідувань в пресі підприємство в останні дні дізналося нову інформацію про поведінку Юліана Райхельта. Підприємство перевірило ці дані. При цьому керівництво дізналося, що Юліан Райхельт і після завершення перевірки (яку провели щодо нього у зв'язку з аналогічними звинуваченнями в зловживанні службовим становищем. - Ред.) навесні 2021 року не розмежовував особисту і професійну сфери і збрехав в цьому відношенні керівництву концерну".

У тому ж повідомленні зазначається, однак, що під час внутрішньої перевірки щодо Райхельта "ніколи не йшлося" про сексуальні домагання, проте проти головного редактора Bild було висунуто звинувачення у "зв'язку за взаємною згодою" з співробітницями редакції Bild.

Читайте також: Наркотики, плагіат, корупція - скандали з німецькими політиками та їхні наслідки

Атака на керівництво концерну Axel Springer

Що стосується розслідування NYT, то в ньому містяться і неприємні факти про самого Депфнера, який є також головою німецького Федерального об'єднання газетних видавців. "Під його (Депфнера. - Ред.) керівництвом Axel Springer влаштовував детально продумані вечірки, включаючи нічну дискотеку в 2018 році за участю десятка діджеїв і використанням 512 дзеркальних куль і спільним виступом групи Village People і членів правління концерну", - пише NYT. Згадує газета і про те, що Депфнер "володіє найбільшою в Німеччині колекцією картин, що зображують оголених жінок".

Тим часом про звинувачення на адресу головного редактора Bild писали раніше і німецькі ЗМІ. Так, в березні 2021 року журнал Der Spiegel повідомив про внутрішню перевірку концерну Axel Springer щодо головного редактора Bild в статті під заголовком "Трахатись, підвищувати, звільняти"  ("Vögeln, födern, feuern"). Автори цієї публікації доходять висновку, що за Райхельта в редакції Bild була створена ворожа для жінок атмосфера.

Темою можливого зловживання Райхельта своїм службовим становищем займалися й інші німецькі видання. Зокрема, журналістка Юліане Леффлер (Juliane Löffler) з конкуруючого з Axel Springer видавництва Ippen-Verlag, а також співробітники німецького ділового видання Handelsblatt. Однак їхнім творчим доробкам так і не судилося побачити світ.

Bild - масова газета у ФРН

Bild - масова газета у ФРН

Після публікації розслідування NYT, 20 жовтня, в газеті Frankfurter Rundschau, що належить видавництву Ippen-Verlag, було опубліковано інтерв'ю з Леффлер, яке підтверджує, що видавництво заборонило публікацію розслідування про головного редактора Bild. Що стосується матеріалів, зібраних журналістами Handelsblatt, то, за даними NYT, їх оприлюдненню завадило особисте втручання Райхельта.

З огляду на те, що відставка головного редактора Bild сталася на тлі активного освоєння концерном Axel Springer американського медійного ринку, зокрема придбання ним за мільярд доларів впливового онлайн-видання Politico, порталу Business Insider та низки інших ЗМІ, багато оглядачів вважають, що за розвитком ситуації навколо Юліана Райхельта тепер особливо уважно стежитимуть по обидва боки Атлантики.

Читайте також: Bild - німецьке видання, з яким краще не ворогувати

Чому політики читають газету Bild

Щоб правильно оцінити масштаб скандалу навколо концерну Axel Springer, важливо враховувати, що від дня заснування у 1952 році газета Bild займала особливе місце на медійному полі Німеччини. І сьогодні багато політиків - причому не тільки німецькі - стежать за тим, що пише про них це видання.

Так, газета Bild зіграла ключову роль в історії, яка в 2012 році завершилася відставкою тодішнього федерального президента Німеччини Крістіана Вульффа (Christian Wulff). Журналісти з'ясували, що Вульфф отримав у своїх заможних друзів на пільгових умовах кредит на придбання будинку. Щоб запобігти публікації цього розслідування, Вульфф зробив нечуваний вчинок: подзвонив особисто тодішньому головному редактору Bild, попереднику Райхельта Каю Дікману (Kai Diekmann) і залишив на його автовідповідачі прохання не публікувати статтю, підписавши тим самим, по суті, власний вирок.

До слова: у 2014 році суд в Німеччині визнав Вульффа невинним в отриманні вигоди на державній посаді (Vorteilsnahme), проте його репутація як політика вже була безнадійно зіпсована.

Дивитись відео 02:08

Кампанії #MeToo та #яНеБоюсьСказати: які теми досі табу для українок? (18.10.2017)