Греція: конфлікт довколо держтелерадіокомпанії загрожує головуванню в ЄС | Політичні новини з Європи: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 22.10.2013
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Європа

Греція: конфлікт довколо держтелерадіокомпанії загрожує головуванню в ЄС

Хто висвітлюватиме головування Греції у ЄС з січня 2014 року? Чотири місяці тому у Греції з метою заощадження закрили державну телерадіокомпанію ERТ. На її місце тепер два претенденти.

Хто і як висвітлюватиме у Греції її головування в ЄС?

Хто і як висвітлюватиме у Греції її головування в ЄС?

Нині у Греції триває протистояння двох ЗМІ-конкурентів, кожен з яких прагне продовжувати мовлення державної телерадіокомпанії ERТ, яку, попри гучні протести, було закрито кілька місяців тому. Такий крок тоді уряд в Афінах пояснював потребою заощадження коштів. Утім, звільнені працівники з цим не погоджувалися, частина з них зайняли будівлю ERT у передмісті Афін, звідки вони ведуть протестне мовлення через інтернет. Водночас чимало їхніх колег вже працюють у нещодавно створеному другому ЗМІ під назвою Dimosia Tileorasi, яке вважають офіційним наступником телерадіокомпанії ERT.

Проблема полягає в тому, що новий мовник, хоча й має схвалення уряду, але не володіє потрібним технічним устаткуванням для виробництва і трансляції теле- і радіопрограм, адже левова частка інфраструктури ERT залишилася у старій будівлі телерадіокомпанії, до якої новий персонал не має доступу. Крім того, нова телерадіокомпанія не може пропонувати постійні робочі місця до остаточного з'ясування її юридичного статусу. Тож поки що всі 600 співробітників Dimosia Tileorasi працюють на основі тимчасових договорів, котрі мають подовжуватися кожні два місяці.

Суперечка триває

Марія Алексакі належить до понад тисячі колишніх працівників ERT, котрі наважилися на новий професійний старт у лавах Dimosia Tileorasi. "Нам було надзвичайно складно щодня готувати чотири програми, як це було раніше у ERT. Адже просто бракує базового обладнання", - нарікає журналістка і ведуча. У неї та її колег досі немає доступу до новинної стрічки інформаційних агентств, а в декого немає навіть робочого місця з персональним комп'ютером. "Часто ми приносимо комп'ютер з дому або працюємо по черзі, коли хтось сидить годину за комп'ютером, пишучи свій текст, а потім звільняє місце для колеги", - розповідає Алексакі.

Закриття ERT спричинило масові протести у Греції

Закриття ERT спричинило масові протести у Греції

У суперечці щодо державного телебачення у жінки чітка власна позиція - є тільки один суспільно-правовий мовник, а саме - нещодавно заснований, з усіма його слабкими місцями та проблемами. Минулого літа Алексакі ще брала участь в облозі головного офісу ERT, але тепер, на її переконання, перемовини між урядом і профспілками пішли у хибному напрямку, а представники звільнених робітників ERT перегинають палицю з деякими своїми вимогами.

Глухий кут

"Рішення закрити стару державну телерадіокомпанію більшість з нас вважала неправильним, але воно було незворотнім", - пояснює Алексакі. З таким налаштуванням, на її думку, і потрібно було йти на переговори з метою, щоб якомога більше колишніх журналістів ERT за максимально оптимальних умов були працевлаштовані у телерадіокомпанії-наступниці. Замість цього, як каже Алексакі, вони вчепилися в вимогу-максимум - знову почати мовлення ERT.

Нікос Міхалітсіс працював керівником дирекції виробництва та техніки у державній телерадіокомпанії ERT упродовж багатьох років. Він належить до протестувальників першої години, котрі й нині тримають оборону у будівлі ERT, виступаючи за відновлення державного мовлення у його старій формі. Він налаштований на рішучу боротьбу.

"Телебачення ERT, власне, ніколи не вимикалося. Ми, працівники на наших загальних зборах, вирішили, що продовжуємо мовлення ERT, транслюючи наші програми так само, як і раніше", - пояснює Міхалітсіс. Таким чином, за його словами, працівники ERT борються не лише за свою роботу, а й за грецьку конституцію та демократію. Натомість засноване урядом "суспільно-правове телебачення", на думку Міхалітсіса, є нелегальним.

Висвітлення грецького головування в ЄС у небезпеці

Колишній технічний директор державної телерадіокомпанії погрожує оскаржувати масові звільнення. Водночас він розуміє колег, які працюють на нового державного мовника. Адже ці люди прогнулися під тиском уряду, потребуючи грошей, пояснює Міхалітсіс.

Телеведуча Алексакі теж не хоче негативно відгукуватися про колег, які захопили стару будівлю телерадіокомпанії. В одному всі колишні журналісти ERT одностайні - з початком головування Греції в ЄС у січні 2014 року настане час випробування на міцність не лише для виробників програм, а й для коаліційного уряду в Афінах під керівництвом консервативного прем'єра Антоніса Самараса.

Частина журналістів ERT продовжують олайн-мовлення і після закриття

Частина журналістів ERT продовжують олайн-мовлення і після закриття

Несподівано відверто пролунала нещодавня заява у парламенті відповідального за громадське телебачення державного секретаря Пантеліса Капсіса про те, що висвітлення грецького головування в ЄС буде в небезпеці, якщо не припиниться окупація центрального офісу ERT. Журналісти, які протестують, повинні серйозно до цього поставитися, додав політик і колишній журналіст.

Під цими словами коментатори підозрюють погрозу, мовляв, якщо ті, хто захопили будівлю, не звільнять її добровільно, то їх до цього можуть примусити. "Це б не було хорошою ідеєю", - каже Маріа Алексакі. "Саме тільки вимкнення суспільного телебачення минулого літа викликало критику у всьому світі. Уявіть, що буде, коли поліція вдереться до центрального офісу ERT", - зауважує журналістка.

Суто грецька проблема?

На головування Греції в ЄС робить ставку і Нікос Міхалітсіс, адже, за його розрахуноком, уряду не залишиться нічого іншого, як дослухатися до журналістів-протестувальників. "Телевізійне висвітлення грецького головування в ЄС нині становить велику проблему для урядовців", - каже багаторічний колишній працівник ERT. Вони не зможуть впоратися з цим викликом, адже для цього потрібені працівники з досвідом і технічними знаннями, зазначає Міхалітсіс. "Ці працівники досі на нашому боці", - багатозначно додає він.

Ще за два місяці до початку головуваня Греції в ЄС справа одержала європейський вимір: за даними грецьких ЗМІ, опозиційний лідер Алексіс Ципрас звернувся з письмовим проханням до президента Європарламенту Мартіна Шульца втрутитися у справу на користь звільнених працівників ERT. Нолвозасноване "Суспільно-правове телебачення" Ципрас назвав "упередженим і залежним від уряду".

DW.COM

Реклама