Ukrajinski „informacioni ratnici“ | Politika | DW | 26.02.2015
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Politika

Ukrajinski „informacioni ratnici“

Ukrajina poziva na protivnapad protiv onog što Kijev naziva „ruskom propagandom“. Novoosnovano Ministarstvo informacija poziva građane da se angažuju kao „informacioni ratnici“. Planiran je i novi kanal za inostranstvo.

„Regrut XY, budi pozdravljen. Javlja se komanda informacionih trupa Ukrajine. Tvoj prvi zadatak je jednostavan: Pozovi tvoje najbliže i najpouzdanije prijatelje da se priključe Informacionim trupama Ukrajine, i da se prijave za svakodnevnu raspodelu zadataka. To je veoma važno za našu informacionu borbu protiv spoljnog agresora. Čekaj na nove zadatke u bliskoj budućnosti. Do skorog viđenja!“

To što u prvi mah izgleda kao zadatak iz prosečne kompjuterske igrice za tinejdžere jeste najnovija inicijativa ukrajinskog Ministarstva za informacionu politiku. Takav mejl dobije svako ko se imenom i prezimenom prijavi na sajtu www.i-army.org. Obični građani bi trebalo da u socijalnim mrežama „šire istinite informacije i suzbijaju rusku propagandu“.

Kijev hoće da se suprotstavi Moskvi na medijskom frontu

To se odnosi na lažne informacije sa istoka Ukrajine. Ukrajinske kolege su više puta uhvatili ruske medije u laži. Na primer, veliku prašinu je digla tvrdnja ruske državne televizije da je u istočnoukrajinskom gradu Slavjansku ukrajinska armija živog razapela jednog dečaka. Tek nekoliko meseci posle objavljivanja, ruska televizija skrušeno je priznala grešku.

Yuri Stets

Istina je najbolja propaganda, tvrdi ministar Juri Stez

Juri Stez, ministar za informacionu politiku, kaže o budućim „informacionim ratnicima“ za Dojče vele: „Naš zadatak je da se pobrinemo za brzo širenje istine internetom“, dodajući da je istina najbolja propaganda. Izgleda da je njegovo Ministarstvo odlučno u nameri da se informaciono suprotstavi Rusiji.

Sporno ministarstvo sa predsednikovim prijateljem na čelu

Ovakvo Ministarstvo je novost u Ukrajini. Ono je osnovano decembra 2014. Ministar Stez, kojem je 39 godina, iskusan je medijski menadžer i blizak ukrajinskom predsedniku Petru Porošenku. Donedavno je bio na čelu informativne kuće „Kanal 5“, koju je osnovao milijarder Porošenko i koju ne želi da proda uprkos tome što je izabran za predsednika države. Porošenko i Stez su uz to i dalji rođaci.

Stez ima 30 saradnika u Ministarstvu i raspolaže sa budžetom od oko 100.000 evra, po čemu je njegov resor jedan od najmanjih i najsiromašnijih u ukrajinskoj Vladi. Osnivanje Ministarstva bilo je sporno. Kritičari tvrde da se radi o „Ministarstvu propagande“ ili ga nazivaju „Ministarstvo istine“, koristeći formulaciju iz romana Džorža Orvela „1984“. Time optužuju Vladu da kopira moskovske, nedemokratske metode. „Ne vidim puno toga što je Ministarstvo do sada uradilo za ljude u istočnoj Ukrajini“, kaže Dijana Duzik, koja je na čelu nevladine organizacije „Telekritika“. Ona podseća da je upravo to bio jedan od ciljeva pri osnivanju Ministarstva. U samoproklamovanim Republikama Donjeck i Lugansk, proruski separatisti su isključili ukrajinske i uključili ruske kanale. Kijev pokušava da ponovo pokrene emitovanje svojih programa u tim područjima.

Ukraine Armee Propaganda Bilder Facebook

Ukrajinska vojska morala je da se povuče iz Debaljceva, ali zato pokušava da dobije „medijski rat“

I iz inostranstva se čuje kritika kijevske inicijative. Stručnjakinja za istočnu Evropu iz Berlina Gema Percgen, kijevsku informacionu armiju naziva „još jednom greškom pogrešno postavljene informacione politike“. Ona smatra da je osnivanje Ministarstva takođe pogrešno. „Tako se ne može parirati ruskoj propagandi“, smatra ona.

Novi program za inostranstvo početkom aprila

Kijev želi da se aktivira i na međunarodnom medijskom planu. Najnovija inicijativa Ministarstva informisanja je osnivanje kanala „Ukraine Tomorrow“. Programi za inostranstvo bi se emitovali na ukrajinskom, ruskom i engleskom. To bi barem delom bila ukrajinska protivteža ruskom državnom mediju RT, ranije poznatom kao „Russia Today“. „Cilj ovog medija je da informiše o poziciji Kijeva o reformama“, kaže ministar Stez. „Ukraine Tomorrow“ će početi sa emitovanjem najverovatnije u aprilu. Stez se nada da bi finansiranje trebalo da obezbedi vlada, ali i Zapad. Kijev je već zamolio Sjedinjene američke države za pomoć.

Medijski rat oligaraha?

Ovo je već treći pokušaj Ukrajine da osvoji prostor na međunarodnom medijskom tržištu na kojem vlada žestoka konkurencija. Ukrajinska državna televizija godinama pokušava da plasira u svet svoje vesti na engleskom, bez većeg uspeha. Državni kanal „Ukraine Tomorrow“ bio bi direktni takmac privatnom kanalu „Ukraine Today“, koji se od avgusta 2014. emituje na engleskom. Vlasnik je medijski magnat Igor Kolomojski, koji je uspešan poslovni čovek i istovremeno guverner Dnjepropetrovske oblasti. Analitičari smatraju da bi na međunarodnoj medijskoj bini moglo doći do medijskog rata ukrajinskih oligarha.

Ministarstvo informacija namerava da do maja izradi papir o informacionoj bezbednosti u Ukrajini, koji bi onda bio usvojen u Parlamentu. Ministar Stez kaže da Ukrajina na istoku zemlje ne bi izgubila informativni rat protiv Rusije, da je imala takav papir pre 20 godina.

Reklama