Savamala – simbol stanja u Srbiji | Izbor iz štampe | DW | 29.11.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Izbor iz štampe

Savamala – simbol stanja u Srbiji

Austrijska štampa piše o događajima u Srbiji. Dnevnik „Viner cajtung“ je, povodom rušenja u Savamali, objavio tekst o samovolji srpske vlasti i tužnoj i bizarnoj slici srpskih medija.

„Da li Evropska unija žrtvuje demokratske vrednosti u Srbiji zbog sopstvenih geopolitičkih interesa? Jedan veliki skandal se ne pominje u izveštaju EU“, piše iz Beograda novinarka Sioban Gets za austrijski dnevnik Viner cajtung. Reč je o skandalu u Savamali: „Na video-snimku kamere za nadzor vidi se mračna, prazna ulica. Pada kiša. Odjednom, nešto se pokreće: u pozadini u sliku ulazi žuti buldožer, zastaje na kratko, i onda počinje da ruši jedan zid. U izbornoj noći između 24. i 25. aprila, u srpskoj prestonici Beogradu se desilo nešto što je postalo jedan od najvećih skandala u poslednjih nekoliko godina u državi koja je kandidat za prijem u EU.“

Sledi kratak opis rušenja u Savamali, te postupka maskiranih lica koja su vezala slučajne svedoke i pretila im i oduzimala mobilne telefone, kao i neodazivanja policije na pozive suseda.

„Bilo je to organizovano kršenje građanskih prava, koje su na više nivoa koordinisali državni i ne-državni akteri, što izaziva posebnu zabrinutost, napisao je zaštitnik građana Saša Janković kasnije u svom izveštaju. I policija i gradonačelnik Siniša Mali poriču da su znali šta se dešavalo te noći – što je, kako se kasnije ispostavilo, čista laž. U međuvremenu je gradska uprava priznala da je dala nalog za demoliranje kuća. I premijer Aleksandar Vučić je prebacio krivicu na grad, ali je uvak naglašavao da su kuće koje su srušene bile ilegalno sagrađene. Odgovor njegovih kritičara: to se ne odnosi na sve kuće. Pa i da neke jesu ilegalno podignute, pri rušenju se mora poštovati važeće pravo“.

„Savamala je simbol onoga što se dešava u Srbiji, kaže jedan novinar, koji nije želeo da mu navodimo ime: kap je prelila čašu. Ljudima je svega dosta.“

„I mediji su uglavnom ignorisali ovaj incident. U najvećim novinama i na TV-kanalima, nije bilo vesti ni o protestima, ni o samom rušenju. Odmah nakon proteklih izbora, na kojima je Vučićeva Srpska napredna stranka ponovo pobedila (mada je izgubila apsolutnu većinu), ta stranka je podvela državnu televiziju pod svoju kontrolu – i postavila svoje ljude na najvišu funkciju. Državna televizija emituje bizarnu mešavinu rijaliti-TV, veličanja nasilja i huškanja naroda. Kritične diskusije su ukinute, opozicija ne može da dođe do reči. I privatna televizija Pink je postala važan Vučićev megafon“, piše između ostalog u tekstu u kojem je donet još i kratak osvrt na srpske medije i njihovu „bulevarizaciju“, a posebno je naglašena uloga lista Informer „koji uređuje jedan dobar prijatelj premijera“, i koji „vodi kampanje protiv opozicionih političara, kritičkih novinara, i huška protiv manjina poput Roma ili homoseksualaca.

Italijanski zahtev Srbiji

Jedan drugi veliki austrijski dnevnik, Prese, piše o zahtevu Italije upućenom Srbiji da joj vrati osam slika renesansnih umetnika kao što su Ticijan, Tintoreto ili Venecijani, koje su u Drugom svetskom ratu nestale iz jedne zbirke u Firenci. Dela se sada nalaze „u beogradskom muzeju. Državno tužilaštvo u Bolonji je zatražilo konfiskaciju slika i njihovo vraćanje u Italiju, kako piše italijanski dnevnik Korijere dela sera“.

„Italijani smatraju da iza nestanka slika stoji Ante Mimara Topić, jugoslovenski trgovac antikvitetima koji je održavao tesne veze sa maršalom nacističkog Rajha Hermanom Geringom. Topićeva supruga Viltrud Mersman je 1949. u Minhenu radila u ustanovi u koju su dopremana ukradena umetnička dela. Italijanska strana smatra da se ona pobrinula za prebacivanje osam slika u Beograd“.