Ove lažne vesti o ratu u Ukrajini kruže internetom | Politika | DW | 13.04.2022
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Provera činjenica

Ove lažne vesti o ratu u Ukrajini kruže internetom

Falsifikovane fotografije i video-snimci, državna propaganda, lažne vesti… Informacije koje kruže o ratu u Ukrajini nisu uvek autentične. DW je proverio neke od njih.

Od početka ruske invazije na Ukrajinu 24. februara vodi se dvostruki rat: na bojnom polju i na društvenim mrežama. U informacionom koriste se različita sredstva. Tim DW za proveru činjenica ukazuje na pojedine lažne tvrdnje i propagandu – i šta se stvarno krije iza toga.

Na ulicama Buče nije bilo leševa?

Tvrdnja: Ruska vlada tvrdi da na ulicama Buče nije bilo leševa kada je ruska vojska 30. marta napustila taj grad.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

Naš video-snimak iz Buče pokazuje da je ta tvrdnja pogrešna. Kako je vidljivo na satelitskim snimcima i iz izveštaja očevidaca, već u martu su se na ulicama Buče nalazila tela mrtvih ljudi.

Da, Rusija bombarduje ukrajinske gradove

Tvrdnja: Marija Zaharova, portparolka ruskog Ministarstva spoljnih poslova, tvrdi da Rusija nije bombardovala gradove u Ukrajini i da su snimci koji to pokazuju lažni video-snimci iz članica NATO.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

Višestruko je dokumentovano da je Rusija napadala gradove i civile u Ukrajini. Naš video pokazuje primere. Istraživačka platforma „Bellingcat“ beleži napade na civile. UN takođe stalno izveštavaju o civilnim žrtvama rata u Ukrajini.

Ne, u Ojskirhenu Ukrajinci nisu ubili jednog Rusa

Tvrdnja o navodnom ubistvu u Ojskirhenu postala je viralna

Tvrdnja o navodnom ubistvu u Ojskirhenu postala je viralna

Tvrdnja: Jedna žena je tvrdila na TikToku da su ukrajinske izbeglice na železničkoj stanici u Ojskirhenu pretukle jednog 16-godišnjeg volontera ruskog porekla koji je pomagao izbeglicama i da je on nešto kasnije podlegao povredama.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

Kako pokazuje naš video, ta tvrdnja je pogrešna. Nadležna policija u Bonu je potvrdila: u Ojskirhenu se nije dogodio takav zločin. Osim toga, žena koja je širila tu informaciju kasnije se izvinila i u video-snimku rekla da ju je prevario jedan poznanik.

Pogledajte video 10:34

Faktencheck: Propaganda und Fakes im Ukraine-Krieg

Ne, ovi snimci Putina i Zelenskog nisu autentični

Tvrdnja: U jednom videu Volodimir Zelenski najavljuje navodnu kapitulaciju Ukrajine. U jednom drugom videu Vladimir Putin navodno objavljuje sklapanje mira s Ukrajinom.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

Naša video-analiza pokazuje: kod oba videa radi se o tzv. „deepfake“. Dokazano je da su naknadno manipulisani. Pritom su očigledno korišćene razne tehnologije i veštačka inteligencija koje omogućavaju manipulaciju videa.

Ne, predsednik Zelenski nije napustio Kijev

Tvrdnja: Vjačeslav Volodin, predsednik ruske Dume, rekao je da je Zelenski pobegao iz Kijeva već krajem februara. Otada korisnici interneta stalno ponavljaju tu tvrdnju.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

Naš video pokazuje da je Zelenski konstantno u Kijevu.

Da, taj izveštaj CNN-a je nastalo u Lavovu

Tvrdnja: Jedan reporter CNN-a izveštava uživo ispred skladišta goriva u Lavovu koje gori nakon što su ga raketirali Rusi. Pojedini korisnici interneta tvrde da su ti snimci lažni jer jedan vatrogasac nosi jaknu s natpisom „Edmonton“. Zato pretpostavljaju da ti snimci ne potiču iz Ukrajine.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

U našem videu dokazujemo da su snimci autentični – 2017. godine je vatrogasno društvo „Edmonton“ poklonilo kolegama u Ukrajini 600 zaštitnih odela i drugu opremu. Zato ukrajinski vatrogasci nose kanadske jakne. To je za DW potvrdio i Kevin Rojl, šef projekta „Firefighter Aid Ukraine“.

Ne, ova eksplozija se nije dogodila u Harkovu, nego u Bejrutu

Tvrdnja: Jedna korisnica TikToka objavila je video na kojem je vidljiva razorna eksplozija koja se navodno dogodila u Harkovu. Taj isti video deljen je na Fejsbuku uz tvrdnju da pokazuje bombardovanje ukrajinskog generalštaba.

DW-provera činjenica: Pogrešno.

U našem videu pokazujemo: snimljeni materijal potiče iz Libana i pokazuje razornu eksploziju u luci u Bejrutu 2020. godine. To je vidljivo na osnovu direktnog poređenja delova snimaka.

Pratite nas i na Fejsbuku, preko Tvitera, na Jutjubu, kao i na našem nalogu na Instagramu.