Na televiziji nema opozicije | Politika | DW | 14.04.2017
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Turska

Na televiziji nema opozicije

Pristalice odgovora „ne“ na predstojećem referendumu o ustavnim promenama u Turskoj nemaju ni izdaleka ravnopravan tretman u medijima. Televizije jasno favorizuju stavove vladajuće AKP - među njima je i CNN Turk.

Do subote će trajati kampanja pristalica i protivnika spornog referenduma o promeni turskog Ustava. I na velikim televizijskim kanalima referendum je glavna tema. Njegovi protivnici, doduše, ne mogu da dođu do reči. Na primer, prokurdska stranka HDP.

„Kako na državnoj, tako i na privatnim televizijama, to je pravi embargo", žali se za DW Saruhan Oluč, zamenik kopredsednika HDP. „Državna televizija TRT nas nijednom nije pozvala. A i privatna televizija FOX TV je prošle nedelje samo jedan jedini put uživo prenela izjavu jednog našeg poslanika u Ankari. To je jasna difamacija", kaže Oluč.

Taj utisak potvrđuje i izveštaj koji je nedavno objavila platforma „Jedinstvo za demokratiju". Ona objedinjuje više od 100 različitih inicijativa i organizacija. Rezultat njenog izveštaja: uoči referenduma, velike turske televizije su krajnje nepravedno raspodelile vreme posvećeno predstavljanju pristalica ustavnih promena i njihovih protivnika.

Ravnopravan tretman nije poželjan

Izveštaj se oslanja na podatke Vrhovnog radiotelevizijskog saveta Turske (RTUK). Njime je obuhvaćeno 17 televizijskih stanica, među njima i TRT1, privatni Kanal D, CNN Turk, Fox TV i HaberTurk. Rezultat: predstavnicima predsedničkog ureda i vladajuće stranke AKP je u prve tri martovske nedelje u emisijama uživo dodeljeno 470 sati emitovanja. Opoziciona socijaldemokratska CHP, koja se zalaže za „ne" na referendumu, dobila je samo 45 sati. Prokurdska HDP nije dobila ni minut.

Izveštajem su obuhvaćeni i podaci iz informativnih emisija; razlika je i tu ogromna: Od 1. do 10. marta, sledbenicima predsednika Erdogana i članovima AKP je u vestima bilo posvećeno 136 sati, CHP – 17 sati a HDP – samo 33 minuta.

Turski mediji ne moraju da strahuju ni od kakvih posledica zbog toga. Jer, vlada je mesec i po dana pred referendum donela ukaz kojim su ukinute važeće kazne za medijske kuće koje neravnopravno tretiraju stranke. Otada je jasno da vlada želi da u okviru predreferendumske kampanje priguši opozicione stavove.

Strah od desničarskih protivnika referenduma?

Posledice tih ograničenja ne osećaju samo socijaldemokrate CHP i prokurdska HDP, već i opoziciono krilo nacionalističke stranke MHP. Grupa oko Sinana Ogana (koja je sada već isključena iz stranke) usprotivila se Erdoganu i time i svom šefu Devletu Bahčeliju. To bi moglo da postane opasno i za Erdogana. Dok Bahčeli podržava stvaranje predsedničkog sistema vladavine, Oganova grupa je za negativan odgovor na referendumskom pitanju. I mogla bi da pridobije za takav stav i Erdoganove pristalice.

Sinan Ogan u tome vidi jedan od razloga zbog kojeg ni on ni njegovi ljudi nisu mogli da izjave ništa u državnim medijima. „Kada socijaldemokratska CHP pozove narod da na referendumu kaže ne, taj poziv neće slediti nijedan desničar. Ali, pošto smo mi usred desnog krila, sve što kažemo ima veliki uticaj. Zato mediji ne guše CHP kao nas", rekao je Ogan za DW. On dodaje da je imao samo jedan nastup na televiziji FOX TV. „Mejnstrim-mediji kao HaberTurk, NTV, CNNTurk, neki put nas spomenu, posvete nam dve rečenice u vestima."

Ogan optužuje državnu televiziju TRT1 da pod plaštom informisanja o referendumu vrši  propagandu u korist Erdogana. On tvrdi i da su privatne televizije dobile Erdoganovo naređenje da ne dozvole opozicionim političarima MHP da stanu pred kamere.