Mediji na udaru Orbanovog sistema | Evropa | DW | 17.09.2020
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Mađarska

Mediji na udaru Orbanovog sistema

Vlada mađarskog premijera Viktora Orbana nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija. Sloboda govora i medija u toj zemlji-članici Evropske unije sve više se ograničava.

Počelo je s najvećim internet-portalom vesti u zemlji. Onda je na redu bio tradicionalni nedeljnik. A sada se zatvara i poslednji nezavisni radio. Poslovni ljudi bliski vlasti preuzimaju kontrolu nad nezavisnim medijima, vlasti ućutkuju poslednje nezavisne glasove.

Najnoviji slučaj je radio-stanica Klubradio koja emituje vesti i političke emisije. Kancelarija za medije NMHH, u kojoj su zaposleni ljudi odani premijeru Viktoru Orbanu, objavila je krajem prošle nedelje da toj stanici neće produžiti licencu za emitovanje koja ističe iduće godine u februaru. Uz objašnjenje da je stanica stalno kršila odredbe Zakona o medijima.

-pročitajte još: Mađarska: „Trećerazredno novinarstvo“

Ta vest bila je pravi šok za deo mađarske javnosti koji kritikuje vlasti, a iznenadila je i umerene pristalice vladajuće stranke Fides. Jer, Klubradio je odavno poslednji bastion kvalitetnog i nezavisnog radijskog novinarstva u Mađarskoj. „Velika je verovatnoća da će nas zatvoriti“, kaže za DW Đerđ Bolgar, najpopularniji voditelj te radio-stanice. „Ne verujem da još imamo neke šanse.“

Ono što NHMM navodi kao razlog za ukidanje dozvole za emitovanje su beznačajne stvari. Klubradio navodno vlastima nije na vreme saopštio koliko u programu ima mađarske, a koliko strane muzike. „Kancelarija je jednostavno mogla i da kaže da nas ne voli“, komentariše direktor tog radija Andraš Arato.

Počelo je sa portalom Indeks

Ovaj slučaj je vrhunac nove ofanzive Orbanove vlade protiv nezavisnih medija. Ona je počela u proleće s Indeksom, najčitanijim mađarskim internet-portalom. Firma Indamedia, koja je upravljala prihodima i poslovanjem s oglasima tog portala, dobila je novog suvlasnika: medijskog menadžera Mikloša Vasiljija, bliskog vladi. On je objavio plan za restrukturiranje redakcije, a kada se ona protiv toga pobunila, krajem jula je najpre otpušten glavni i odgovorni urednik Sabolč Dul, a nekoliko dana kasnije, u znak protesta, otkaz je dala kompletna redakcija. Ti ljudi idućih nedelja pokreću novi nezavisni portal pod imenom Teleks, ali pitanje je da li će dostići značaj Indeksa.

Sabolč Dul, bivši glavni urednik Indeksa

Sabolč Dul, bivši glavni urednik Indeksa

Indeks je nesumnjivo veoma smetao Orbanu i njegovom sistemu. Pre nekih godinu dana taj portal je razotkrio seks-skandal jednog gradonačelnika sa severozapada Mađarske. Time je ukazano na korumpiranu samovolju i moralnu dvoličnost Orbanove hrišćansko-nacionalne konzervativne stranke Fides. Nakon toga, stranka je izgubila na lokalnim izborima u svim većim gradovima i opštinama.

Potom je usledio otkaz još jednom glavnom i odgovornom uredniku: ovoga puta u tradicionalnom liberalnom nedeljniku 168 ora. Peter Roža morao je da ode sa funkcije jer je njegov list objavio navodno privatnu fotografiju Orbanove porodice. Ali Orban, koji se vrlo rado predstavlja kao porodičan čovek, tu fotografiju odavno je sam objavio na društvenim mrežama.

-pročitajte još:  Mađarska: Nema mira na medijskom frontu

„Sistem sahranjuje sve što mu smeta“

Roža je dobio otkaz od Pala Milkoviča, preduzetnika bliskog vlastima, koji je od jula ove godine suvlasnik nedeljnika. Tačnije rečeno, suvlasnik firme Brit Media koja je pod uticajem vlasti bliske ortodoksne jevrejske opštine rabina Slome Kovesa. Brit Media je proteklih godina kupila vlasničke udele u brojnim nezavisnim mađarskim medijima.

Ipak, u slučaju Klubradija je drugačije: tu je državna kancelarija za medije na neki način postupila kao produžena ruka vlade. Signal Klubradija je u početku pokrivao čitavu zemlju, da bi mu, nakon dolaska Orbana na vlast 2010, domet bivao malo-pomalo ograničen. Na kraju se sveo samo na glavni grad Budimpeštu i okolinu. „Mi smetamo“, kaže Đerđ Bolgar. „U logici diktatorskog jednostranačkog sistema je da sahranjuje ili prisvaja sve što mu smeta.“

To što se redakcija Indeksa dugo borila protiv te logike naišlo je na međunarodno priznanje: u četvrtak (17.9.) bivši glavni i odgovorni urednik Indeksa Sabolč Dul dobija Potsdamsku M100-medijsku nagradu. Nju će uručiti Dunja Mijatović, komesarka Saveta Ecrope za ljudska prava. „Čast mi je što ću dobiti tu nagradu, ali ona nije moja, već pripada čitavoj redakciji Indeksa. Radujem se tom znaku solidarnosti u doba u kojem su evropske vrednosti slobode govora i medija u Mađarskoj u sve težem položaju“, rekao je Dul za DW.

Čitajte nas i preko DW-aplikacije za Android

Reklama