Manipulisanje medijima u Srbiji | Izbor iz štampe | DW | 06.07.2015
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Izbor iz štampe

Manipulisanje medijima u Srbiji

Sloboda štampe u Srbiji je ugrožena, prenosi minhenski dnevnik Zidojče cajtung, navodeći neke konkretne primere za to i mehanizme ucenjivanja medija i novinara.

„Kontrola posle kontrole“ – naslov je teksta u kome minhenski dnevnik Zidojče cajtung piše o tome da „Srbija mora da proda svoje medije“ i tako zadovolji „uslove EU“. „235 evra za info-centar opštine Novi Kneževac? Osamdeset pet hiljada evra za lokalnu televiziju gradića Kragujevca? Ili, bolje, neki od velikih medija: novinska agencija Tanjug za 761.000 evra, a novosadski list Dnevnik - 7,3 miliona? Srpska vlada nudi 50 medija na licitaciji – i želi da dobije bar ove sume koje je utvrdila kao njihove početne cene.“

„Povlačenje države iz medija je jedan od uslova koje je postavila EU pre nego što počnu pristupni pregovori, a u njima će se govoriti i o slobodi štampe. Ona je u Srbiji i drugim balkanskim zemljama ugrožena. Iako je ministar kulture i informisanja Srbije Ivan Tasovac ovu licitaciju proglasio početkom nove slobode medija, ima mesta sumnjama da će zaista biti tako.“

„Jer, Beograd će ipak zadržati najvažnije medije: radioteleviziju RTS i dnevnik Politiku, nekada najuticajnije novine na Balkanu i glasilo srpskih vlada. Tu je i udeo države u vlasništvu nad uticajnim bulevarskim novinama (Informer, Novosti) koje se često koriste za kampanje protiv protivnika vlade. Osim toga, ostvarivanje uticaja i cenzura u Srbiji se često vrše dotacijama i novcem za reklame.“

„Još demokrate, koje su u Beogradu vladale do 2012, stvorile su reklamne agencije koje su vodili njihovi sledbenici – i pretili medijima koji nisu izveštavali onako kako se njima sviđa da neće u njima objavljivati reklame. Srpska napredna stranka sadašnjeg premijera Aleksandra Vučića preuzela je tu metodu, kako prenosi mreža Balkan Investigative Reporting Network (BIRN).“

U članku se još navodi da se srpski premijer Aleksandar Vučić danas prezentira kao reformator, ali da Srbi poznaju i neke druge njegove osobine. Tako se prenosi da je za vreme poplava 2014. vlada umnogome zakazala, a da je blog Druga strana koji je ukazivao na to privremeno nestao sa interneta, baš kao i kritični portali Teleprompter i Peščanik; ovaj potonji je otkrio da je Vučićev ministar unutrašnjih poslova prepisao svoj doktorat.

„Fondaciji Konrad Adenauer je u septembru 2014. devet desetina anketiranih srpskih novinara reklo da su cenzura i autocenzura uobičajene u Srbiji. Evropska komisija u tome zastupa sumnjive pozicije: prilikom posete Beogradu u februaru, komesar EU Johanes Han je rekao da, pre nego počne da dela, traži dokaze za cenzuru ili druga ograničenja slobode štampe“ u Srbiji, piše Zidojče cajtung.

Uoči posete Angele Merkel

Berlinski Tagesšpigel je objavio tekst o tome kako nemačka kancelarka Angela Merkel „ohrabruje balkanske zemlje“ na putu u EU „ali i postavlja jasne uslove“: „Uz sve teškoće koje još imamo, postoji napredak, rekla je Merkelova četiri dana pred putovanje za Albaniju, Srbiju i Bosnu i Hercegovinu. Dodala je da samo perspektiva pristupa EU može da reši i sukobe među tim zemljama.“

List piše da je kancelarka napredak uslovila poboljšanjem odnosa između Srbije i Kosova. No, „Velika većina Srba je za savez sa Rusijom. U reprezentativnoj anketi koju je obavio list Politika biše od 61 odsto ispitanih je bilo za taj savez, a samo oko 44 odsto njih – za pristup EU. Mediji i političari u Srbiji očekuju da će Angela Merkel za vreme posete dati zeleno svetlo za otvaranje prvog poglavlja pristupnih pregovora.“

DW.COM