Rosja zakazuje Deutsche Welle. Zamyka biuro DW w Moskwie | Niemcy – bieżąca polityka niemiecka. Wiadomości DW po polsku | DW | 03.02.2022
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Polityka

Rosja zakazuje Deutsche Welle. Zamyka biuro DW w Moskwie

Moskwa odbiera akredytacje dziennikarzom Deutsche Welle. To odpowiedź na zakaz nadawania niemieckojęzycznego programu przez państwową rosyjską stację telewizyjną RT.

Deutsche Welle (DW), niemiecka stacja nadająca programy w różnych językach, nie będzie mogła nadawać swoich treści w Rosji. Ponadto dziennikarze pracujący w moskiewskim biurze DW, produkujący zarówno materiały telewizyjne, jak i treści do internetu, zostaną pozbawieni akredytacji, które są warunkiem pracy na terenie Rosji.

Niemieccy dziennikarze pod presją

Szef moskiewskiego biura DW, Juri Rescheto, powiedział, że otrzymał oficjalne pismo, w którym poinformowano go, że biuro zostanie zamknięte jutro rano o godz. 9.00 czasu lokalnego. Oznacza to, jak wyjaśnił, że dziennikarze będą musieli zwrócić do MSZ swoje karty akredytacyjne, bez których nie będą mogli pracować w Rosji. – Wszystkim niemieckim dziennikarzom zagrożono, że muszą się liczyć z odwetem – powiedział Rescheto.

Russland | DW-Studio Moskau | Juri Rescheto

Juri Rescheto, szef moskiewskiego biura Deutsche Welle

DW: „Przesadna reakcja” Rosji

Dyrektor Deutsche Welle Peter Limbourg powiedział, że działania rosyjskich władz są niezrozumiałe i są całkowitą przesadą. – Robi się z nas tu pionka w sposób, jakiego media doświadczają tylko w autokracjach – oświaczył, dodając, że DW protestuje „przeciwko tej absurdalnej reakcji rządu rosyjskiego” i podejmie działania prawne przeciwko ogłoszonym środkom. Nawet jeśli moskiewska placówka zostanie zamknięta, DW dalej będzie informować o Rosji.

Deutsche Welle posiada licencje na nadawanie w Rosji swoich kanałów telewizyjnych DW English i DW Deutsch od 2005 roku. Obecne licencje rosyjskiego urzędu ds. mediów są ważne do 2025 r. dla DW English i do 2027 r. dla DW Deutsch. Na niemieckim kanale codziennie emitowany jest dwu- lub czterogodzinny program w języku rosyjskim, co jest zgodne z warunkami licencji. 

Zgodnie z zapowiedzią MSZ, licencje dla kanałów telewizyjnych DW mają zostać cofnięte.

Po tym, jak niemiecka Komisja ds. Radiofonii i Telewizji (ZAK) zabroniła nadawania w Niemczech programów rosyjskiej stacji RT DE, uważanej za propagandową tubę Kremla, Moskwa zapowiedziała reakcję.

GMF2021 | Speaker | Peter Limbourg

Dyrektor Deutsche Welle Peter Limbourg

Odwet za „atak na wolność słowa”

- Sytuacja jest całkowicie jasna: rosyjskiemu medium, powiedziałbym nawet, że międzynarodowemu środkowi masowego przekazu, zakazuje się nadawania w Niemczech. Jest to nic innego jak atak na wolność słowa - powiedział rzecznik Kremla Dmitrij Peskow, jak podała agencja Interfaks.

Powodem zakazu dla RT DE, który został opublikowany w środę, 2 lutego, był brak koncesji na nadawanie.

Rzeczniczka rosyjskiego MSZ Maria Sacharowa skrytykowała, że Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) nie zabrała głosu na temat zakazu emisji RT DE i nie stanęła w obronie wolności mediów. 

Niemcy nie dopuszczają państwowych mediów

Telewizja RT DE, która została zabroniona w Niemczech, to państwowa telewizja rosyjska (dawniej Russia Today), która nadaje w USA i innych krajach, ma serwisy także w języku hiszpańskim i arabskim. Swój niemieckojęzyczny program, który wystartował w grudniu 2021 roku, postrzega jako wkład w różnorodność opinii w Europie. Krytycy oskarżają RT o rozsiewanie kremlowskiej propagandy i dezinformacji.

Podczas styczniowego spotkania ze swoim kolegą Siergiejem Ławrowem, niemiecka minister spraw zagranicznych Annalena Baerbock podkreśliła, że w Niemczech nie jest dozwolone nadawanie programów przez państwowe rozgłośnie. Zasada ta ma swoje historyczne przyczyny związane z rolą państwowych mediów w czasach Trzeciej Rzeszy. 

(DW, DPA/sier)

Chcesz skomentować ten artykuł? Dołącz do nas na facebooku! >>