Niemiecka prasa: Tusk nie wyklucza referendum w sprawie euro | Niemiecka prasa o Polsce i po polsku – komentarze i omówienia | DW | 29.03.2013
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Prasa

Niemiecka prasa: Tusk nie wyklucza referendum w sprawie euro

Niemiecka prasa zwraca uwagę na zapowiedź premiera Tuska w sprawie referendum nt. wprowadzenia euro w Polsce i przytacza argumenty, które odgrywają w niej główną rolę.

Tusk wychodzi naprzeciw eurosceptykom

Frankfurter Allgemeine Zeitung zamieszcza na piątej stronie artykuł pt. „Tusk zapowiada referendum w sprawie euro”. Gazeta podkreśla, że premier Polski jako zdecydowany europejczyk do tej pory odrzucał możliwość referendum, którego domagała się opozycja zgromadzona wokół Jarosława Kaczyńskiego. Poza tym autor dodaje, że polskie media interpretują zmianę kursu Donalda Tuska „nie jako odwrócenie się od Europy, lecz jako próbę zawarcie kompromisu z przeciwnikami euro”.

FAZ zauważa, że przeciwnicy wspólnej waluty czują mocne poparcie społeczeństwa. W tej chwili 62 procent Polaków deklaruje wolę utrzymanie złotego. Gazeta zwraca uwagę na trudną sytuację prawną w związku z polską konstytucją, która reguluje kompetencje Banku Narodowego. FAZ pisze, że bez jej nowelizacji NBP nie może oddać swoich kompetencji Europejskiemu Bankowi Centranemu i przytacza wypowiedź Donalda Tuska, w której polski premier używa słowa referendum. „Wówczas euro mogłoby zostać wprowadzone najpóźniej pod koniec tego dziesięciolecia”.

Frankfurter Allgemeine Zeitung wyjaśnia, że w kwestii euro „istnieją w Polsce dwa nurty”. Jeden, do którego zalicza się prezydenta Bronisława Komorowskiego, jest zdania, że należy umieścić pytanie o euro w centrum najbliższej kampanii wyborczej, podczas gdy drugi nurt, z ministrem skarbu Jackiem Rostowskim i chyba także premierem Tuskiem, uważa, że kampania wyborcza z euro gwarantuje przegraną w wyborach.

Na stronach felietonowych FAZ przynosi krótką informację o proteście szefa TVP Juliusza Brauna wobec zarządu drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej ZDF za jednostronne przedstawienie Polaków i Armii Krajowej jako antysemitów.

Róża Romaniec

Reklama