Kardiolodzy w Krefeld biją na alarm: dopalacze uszkadzają serce | Życie w Niemczech. Społeczeństwo, lifestyle, ciekawostki | DW | 09.10.2012
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Społeczeństwo

Kardiolodzy w Krefeld biją na alarm: dopalacze uszkadzają serce

Duszności, osłabienie organizmu, obrzęki w płucach - to skutki zażycia pastylek zwanych dopalaczami przez młodych ludzi z Krefeld. Lekarze stwierdzili u nich bardzo poważne uszkodzenia serca - czekają ich przeszczepy.

Verschiedene Ecstasy-Tabletten, aufgenommen am 23.5.2003 in Vantaa, Finnland. Die sogenannten Designer-Drogen sind vollsynthetische Betäubungsmittel von Amphetaminderivaten unterschiedlicher Struktur. Sie zählen wie Heroin und Kokain zu den harten Drogen.

Pastylki z pozoru niewinne

Lekarze szpitala Helios-Klinik w Krefeld byli zaszokowani, w jak ciężkim stanie troje młodych pacjentów zgłosiło się do szpitala. Okazało się, że dopalacze, jakie zażywali przed weekendowym rajdem po klubach, wywołały u nich poważne uszkodzenia serca. Po zapytaniach, skierowanych przez lekarzy do szpitali w całych Niemczech, okazało się, że kardiolodzy stwierdzili ogółem 37 podobnych przypadków. Informacje nadchodzące ze szpitali w ubiegłych tygodniach pozwalają przypuszczać, że poszkodowanych w ten sposób osób jest jeszcze więcej.

Chcieli przetańczyć całą noc

Junge Leute tanzen auf einer Tanzfläche in der Discothek MAD in Eisenach, Thüringens größtem Tanztempel, aufgenommen am 22.02.2008. Auch in Sachen Sicherheit ist die Disco ein Superlativ - insgesamt 62 Videokameras liefern Bilddaten, die bis zu sechs Monaten gespeichert werden können. Von Theken über die Tanzflächen bis zu Toilettenvorräumen, fast jedes Stück des 2.900 Quadratmeter großen Gebäudes ist im Blickwinkel einer Kamera. Rund 100.000 Euro hat der Disco-Betreiber Stefan Wagner in die Sicherheit investiert. Nach Meinung Wagners ist die Kriminalität in seinem Haus dratsisch zurückgegangen. Foto: Martin Schutt +++(c) dpa - Report+++

Zabawa bez dopalacza już nie wystarcza

Troje pacjentów z Krefeld jest w wieku od 19 do 23 lat. U każdego z nich wystąpiły te same objawy: trudności z oddychaniem, dramatyczny spadek kondycji fizycznej i obrzęki. Stan ich był tak ciężki, że trafili do szpitala. Żaden z pacjentów nie miał wcześniej żadnych schorzeń kardiologicznych. Teraz mają ciężkie uszkodzenia serca, jak zaznacza prof. Heinrich Klues, ordynator oddziału kardiologicznego szpitala w Krefeld. W trakcie obszernych wywiadów lekarze stwierdzili jeden wspólny element u trojga pacjentów: zażywali pastylki lub inhalowali proszek, który miał działanie dopalacza. Bez uczucia zmęczenia mieli bawić się przez całą noc.

Nieodwracalne uszkodzenia

Lekarze podkreślają, że szczególne jest to, iż poważnemu uszkodzeniu uległo całe serce, które ma znacznie powiększone obydwie komory i obniżoną skurczliwość. Mięśnie serca są zatrute toksynami (toksyczna kardiomyopatia).

Eine Krankenpflegerin überprüft am Mittwoch (01.06.2011) im Universitätsklinikum (UKE) Hamburg-Eppendorf auf der Intesivstation die Dialyse bei einem Patienten. Die Zahl der EHEC-Erkrankungen in Hamburg ist wieder deutlich gestiegen. In der Hansestadt wurden bis Mittwochvormittag (01.06.2011) 668 EHEC-Fälle oder -Verdachtsfälle gemeldet. Foto: Angelika Warmuth dpa/lno

Pacjenci trafili na OIOM

Jakie substancje, czy mieszanki substancji, miały tak destrukcyjne działanie, tego lekarze nie potrafią jeszcze powiedzieć. U trojga pacjentów w Krefeld stwierdzono śladową obecność amfetamin i kofeiny. W jednym przypadku, w którym dodatkowo wystąpił zawał serca, stwierdzono także ślady zażywania kokainy. Jak potwierdziła rzeczniczka kliniki w rozmowie z Deutsche Welle, dwoje pacjentów szpitala w Krefeld czekają przypuszczalnie za 2-3 lata przeszczepy serca.

Poszkodowani w całych Niemczech

Sprawa nabiera takiego zasięgu, że zainteresowało się nią tymczasem Niemieckie Towarzystwo Kardiologiczne. Podobne przypadki odnotowali bowiem także kardiolodzy w Hamburgu, Hanowerze, Monastyrze, w zagłębiu Ruhry, Kolonii, Eschweiler, Stuttgarcie, Biberach, Augsburgu, Monachium, Eisenach, Meiningen, Eisleben, Halle, Brandenburgii, Berlinie i Dreźnie.

Zobacz galerię zdjęć z Oktoberfest >>

Kardiomyopatia jest schorzeniem mięśnia sercowego zakłócającym mechaniczne funkcjonowanie całego narządu. Jej objawami są duszności, spadek kondycji i obrzęki nóg. Z reguły schorzenie to występuje w następstwie infekcji, zaburzeń metabolizmu czy innych chorób serca czy odziedziczonych genów, oraz w wyniku długoletniego nadużywania alkoholu i lekarstw.

Małgorzata Matzke

red. odp.: Andrzej Pawlak

Reklama