Ignorancja niemieckich mediów. Wracają ″polskie obozy koncentracyjne″. ZDF przeprasza. | Niemcy – bieżąca polityka niemiecka. Wiadomości DW po polsku | DW | 30.11.2009
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Polityka

Ignorancja niemieckich mediów. Wracają "polskie obozy koncentracyjne". ZDF przeprasza.

„Polski obóz zagłady” – tak niemieckie media mówią o Sobiborze, informując o rozpoczęciu procesu Johna Demjaniuka przed monachijskim sądem. Telewizja ZDF i radio Deutschlandfunk konsekwentnie używają tego określenia.

default

Prezenter serwisu informacyjnego w drugim kanale telewizji publicznej – ZDF, w porannym magazynie, informując o procesie Johna Demjaniuka powtórzył kilkakrotnie zdanie: „89-letniemu Demjaniukowi zarzuca się pomoc w zamordowaniu prawie 28 tys. Żydów w polskim obozie zagłady Sobibór”. Podobną informację mogli usłyszeć słuchacze porannej audycji w publicznej rozgłośni Deutschlandfunk. Prowadzący program określał nazistowski obóz w Sobiborze albo „polskim obozem zagłady”, albo „południowo-wschodnio polskim obozem zagłady”.

Interwencja

Polska Ambasada w Berlinie wysłała list protestacyjny do telewizji ZDF i niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. „Mamy nadzieję, że mamy do czynienia jedynie z ignorancją oczywistych historycznych faktów, a nie z celowym działaniem. I nasze żądania sprostowania zostaną uwzględnione” – powiedziała Polskiej Redakcji Deutsche Welle Maria Bartczak, radca Ambasady RP w Berlinie.

Redaktor naczelny ZDF, Nikolaus Brender przeprasza za wpadkę swoich podwładnych

Redaktor naczelny ZDF, Nikolaus Brender przeprasza za wpadkę swoich podwładnych

Przeprosiny

Telewizja ZDF zareagowała natychmiast. Redaktor naczelny, Nikalaus Brender wysłał pismo do polskiej Ambasady z przeprosinami. Wyraził w nim swoje ubolewanie i zapewnił, że jutrzejszym porannym magazynie ukarze się sprostowanie. "To było z naszej strony po prostu zaniedbanie językowe" - napisał Brender. Już od południa ZDF na swojej stronie internetowej pisze o „obozie koncentracyjnym w okupowanej Polsce”. I tak samo informuje swoich widzów w programach informacyjnych.

Marcin Antosiewicz

red. odp. Małgorzata Matzke

Audio i wideo na ten temat