Tužba protiv javne televizije | Panorama | DW | 31.01.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Panorama

Tužba protiv javne televizije

Jedan građanin je tužio javnu televiziju u Poljskoj. Manipulacija vijestima vrijeđa ljudsko dostojanstvo, kaže on. Slučaj je izazvao veliku pozornost. Već tjednima se u Poljskoj raspravlja o medijskom huškanju.

"Ja mogu jedino sumnjati u profesionalnost sudaca", rekao je Waldemar Sadowski nakon donošenja presude. On je naime tužio poljsku javnu televiziju TVP. Javni servis vrijeđa njegovo ljudsko dostojanstvo, argumentirao je Sadowski, zbog toga što informativni program manipulira informacijama. Međutim, presuda varšavskog Okružnog suda je jasna: sudac je odbacio tužbu po svim točkama. Dostojanstvo podnositelja tužbe nije povrijeđeno, navodi su u obrazloženju optužnice, jer se ne pojavljuje osobno u emisijama.

Slučaj je posljednjih tjedana dobio na osjetljivosti. Gradonačelnik Gdanjska Pavel Adamovicz je umro nakon što je napadnut i uboden nožem na pozornici u tom gradu. Počinitelj je izjavio da se ubojstvom osvećuje oporbenoj stranci jer je dok je ona bila na vlasti završio u zatvoru. Od tog trenutka Poljska raspravlja o tomu koliko polarizirano izvještavanje u zemlji snosi krivicu za ovo ubojstvo. Kritičari poljske vlade odgovornost prebacuju na TVP. Smatraju da ta postaja huška protiv oporbe i ne dopušta kritične glasove protiv vlade. Od smrti gradonačelnika Gdanjska pred zgradom televizije TVP u Varšavi se svakog jutra okupljaju deseci demonstranata.

"Adamovicz je jedan od primjera kako se huška u medijima javnog servisa", smatra Sadowski. Ovaj poduzetnik i diplomirani pravnik je na Youtubeu gledao emisije TVP-a u kojima je napadan Adamovicz. "Jedan od priloga je bio konglomerat nepovezanih vijesti", kaže on. "Prvi dio priloga govori o Adamoviczevom novom Vijeću za imigraciju, a drugi dio su arhivske snimke o njegovim poreznim manipulacijama." Sadowski smatra da ovakvi prilozi indoktriniraju gledatelje i vrijeđaju njihovo ljudsko dostojanstvo. I to je bio razlog zašto se odlučio na tužbu.

Vladin utjecaj na medije

Činjenica je da vlada utječe na medije javnog servisa u Poljskoj. Ali, nikada nije ni bilo drugačije. Jedino što se to ranije radilo suptilnije. Do kraja 2015. predsjednik i parlament su birali članove državnog Vijeća za radio i televiziju. Vijeće preuzima vodeće funkcije u medijima javnog servisa pa tako i u TVP-u. Nacionalno konzervativna vlada je u prosincu 2015. usvojila novi Zakon o medijima. Od tada ministar financija odlučuje tko će sjesti na vodeće pozicije. Jedan političar stranke Pravo i pravda (PIS) od siječnja 2016. obavlja funkciju šefa TVP-a. Pojedini novinari su dobili otkaze, a neki su svojevoljno otišli u privatni sektor.

Glavno sjedište TVP-a

Glavno sjedište TVP-a

"Zakoni u Poljskoj dozvoljavaju svakoj vladajućoj stranci da medije javnog servisa koristi u svoje svrhe", kaže Sadowski. "Mislim da je i prošla vlada koristila ove mogućnosti, ali ne u tolikoj mjeri", kaže Sadowski. Povod za njegovu tužbu je bila studija koju je provelo Sveučilište u Varšavi (SWPS). Jedan tim je tjedan dana istraživao vijesti koje su emitirane na TVP-u, TVN-u i Polsatu. Došlo se do sljedećeg rezultata: "TVP ne ispunjava propisane standarde: pluralizam, nepristranost, uravnoteženost i neovisnost, kao i inovativnost". "Znao sam da postoje i objektivni dokazi za to, a ne samo moja osobna zapažanja", kaže Sadowski.

"Jedina moguća odluka suda"

Sadowski se pozvao na Članak 30 i 31 Ustava Poljske kojim se ljudima jamči sloboda i dostojanstvo. Branitelj TVP-a Bartolomiej Braun je na samom početku zatražio odbacivanje tužbe. Argumentirao je kako TVP nikada nijednu emisiju o njemu nije emitirao tako da njegovo ljudsko dostojanstvo nije ni moglo biti povrijeđeno.

"Odluka sudaca me nimalo ne iznenađuje", kaže Jolanta Hajdarz, direktorica Centra za nadzor slobode medija. Svidjelo se to nekom ili ne, kaže ona, ali ovo je bila jedina moguća odluka koju je sud mogao donijeti. "Waldemar Sadowski ni u jednoj emisiji nije osobno napadnut", kaže Hajdarz. "Bio bi to presedan na koji bi se mogle pozvati tisuće građana kojima se izvještavanje ne sviđa i koji bi zaradili malo novca." To bi moglo dovesti do paralize pravosuđa. "Za ovakve slučajeve imamo institucije poput Nacionalnog medijskog vijeća, kojem se građani mogu obratiti sa svojim žalbama."

Sadowski pak ne izgleda razočaran zbog svog poraza na sudu. "Ovaj slučaj za mene ima intelektualni karakter", objašnjava. Jer, nastavlja, članak o ljudskom dostojanstvu upisan je u ustav po principu copy-paste, bez velike rasprave. "Da sam ja dobio, Poljska bi naučila mnogo više o ustavu i istovremeno bi TVP bio pod pritiskom: pravo bi tako dalo vjetar u leđa demonstrantima ispred zgrade TVP-a", kaže on. I zbog toga će uložiti žalbu. Ako time ništa ne postigne, žalit će se ponovo, sve dok njegov slučaj ne dođe do Europskog suda za ljudska prava u Strasbourgu.

Čitajte nas i preko DW-aplikacije za Android

Preporuka uredništva