Rusija pobjeđuje u informacijskom ratu na Bliskom istoku | Politika | DW | 27.08.2022

Upoznajte novu internetsku stranicu DW-a

Pogledajte beta verziju dw.com. Nismo još gotovi! Vaše mišljenje nam može pomoći da se poboljšamo.

  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Propagandni rat

Rusija pobjeđuje u informacijskom ratu na Bliskom istoku

Brojni službeni i neslužbeni mediji i društvene mreže šire na arapskom jeziku proruske stavove o Ukrajini. Često su to laži, ali te informacije kod stanovništa Bliskog istoka nailaze na plodno tlo. Zašto?

„Dragi gospodine Medvedev, svaka ruska pobjeda nam daje nadu“, napisali su pripadnici jedne iračke milicije u otvorenom pismu bivšem ruskom predsjedniku prošlog vikenda.

„Rusija je mač osvete koji donosi pravdu svima koji su patili od samoproglašenih gospodara svijeta. Veliki dio svijeta čeka bezuvjetnu pobjedu Rusije“, objavili su Iračani na Sabereenu, kanalu Telegrama fokusiranom na vijesti i politiku iz Iraka. Ova mreža ima četvrt milijuna korisnika.

Da netko izvan Rusije priželjkuje rusku pobjedu možda zvuči nevjerojatno, čak i iznenađujuće za većinu Europljana i Amerikanaca koji su osudili rusku invaziju na Ukrajinu. Međutim, sasvim je moguće da su u očima mnogih ljudi s Bliskog istoka irački potpisnici poruke u pravu.

Opasna kampanja

Svi znaju za ruske dezinformacije čiji su cilj govornici engleskog jezika, istakla je nedavno u analizi za vašingtonski Institut za bliskoistočnu politiku Nadia Oweidat, profesorica koja istražuje digitalni aktivizam u arapskom svijetu. „Međutim, većina zapadnjaka ne shvaća da postoji jednako opasna – ako ne i opasnija – propagandna kampanja na arapskom jeziku koja trenutno radi na iskrivljavanju percepcije javnosti o ratu Rusije u Ukrajini", napisala je ona.

„Rusi definitivno pobjeđuju u informacijskom ratu", rekao je za DW Mahmud al-Kitabi, sirijski izbjeglica koji sada živi u Francuskoj. „U Siriji prorežimski ljudi (pristaše Asadove autoritarne vladavine, op.ur.) vjeruju da SAD ispaljuje rakete na Rusiju, a Rusija se samo brani. Mnogi ljudi u Europi čak i ne shvaćaju da se tako nešto događa. Došlo je do potpunog prekida veze", rekao je on.

Russische Desinformation im Nahen Osten | RT Arabisch Studio in Moskau

Russia Today na arapskom je popularna na Bliskom istoku

Rusija „nije odgovorna"

Nije teško pronaći primjere ruske propagande na arapskom, kažu istraživači. Na primjer, postoji mnogo lažnih izvještaja na arapskom o tome kako ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski bježi iz svoje zemlje, kako Rusija štiti civile u ratnoj zoni te da su SAD i EU zapravo odgovorni za globalnu nestašicu pšenice. Sveobuhvatni — i neistinit — narativ je uvijek da Rusija nije odgovorna za rat u Ukrajini.

Čini se da neke od ovih poruka potječu od ruskih državnih medija koji rade na arapskom jeziku, kao što je Russia Today (RT). RT je 2017. godine u SAD-u registriran kao „strani agent", a u ožujku ove godine zemlje članice EU-a su se složile oko ukidanja dozvole za lokalno emitiranje RT-a zbog „sustavne manipulacije informacijama i zbog dezinformacija" koje predstavljaju prijetnju stabilnosti EU-a. Ali RT arapski nije zabranjen.

Točne brojke o popularnosti RT-a na arapskom teško je procijeniti, ali je to obično jedna od pet najpopularnijih postaja u regiji, na vrhu je s medijskim kućama kao što su Al Jazeera, Al-Arabiya i Sky News Arabia. Redovno prolazi bolje od zapadnih medijskih kuća.

Sve popularniji od početka invazije

No protekla tri mjeseca RT na arapskom je konstantno bio popularniji od svih njih, rekao je Moustafa Ayad, direktor odjela za Afriku, Bliski istok i Aziju u Institutu za strateški dijalog (ISD), nevladinoj organizaciji sa sjedištem u Londonu, koja između ostalog nadgleda i online ekstremizam.

RT na arapskom često citiraju druge državne agencije, poput Sirijske novinske agencije (SANA) ili kineske agencije CGTN na arapskom, kaže Ayad za DW. Ali daleko važniji od bilo kojeg medija koji je jasno povezan s ruskom državom su Facebook i druge online platforme, istakao je on.

Russische Desinformation im Nahen Osten | Bildähnlichkeit Kinder im Syrien- und Ukraine-Krieg

Isto a opet različito - u arapskim zemljama uspoređuju kako na Zapadu primaju ukrajinske, a kako arapske izbjeglice

„Digitalni proruski ekosistem na arapskom jeziku je mješavina službenih državnih medija i neslužbenih, brendiranih medijskih organizacija", objasnio je on. „Važno je osim državnih agencija promatrati i utjecaj medijskih platformi koje dijele, adaptiraju i prilagođavaju sadržaje RT-a i Sputnjika. To su subjekti koji postoje isključivo na društvenim mrežama, obično nisu akreditirane novinske agencije, ali igraju značajnu ulogu u širenju proruskog sadržaja."

ISD je čak i ranije pronašao naloge na društvenim mrežama sa stotinama tisuća pratitelja koje vode, kako se same nazivaju, „atraktivne Kremljanke“, Ruskinje koje objavljuju proruske informacije na arapskom. Nalozi i slike su lažni ali, kako je napisao ISD, „muška publika širom Bliskog istoka i sjeverne Afrike to guta". Većina naloga na koje je ISD ukazao je u međuvremenu ukinuta.

Ove vrste navodno nepovezanih medija i naloga na društvenim mrežama, dobivaju dvostruko više pažnje nego bilo koji službeni medij, naglasio je Ayad.

Zašto su laži privlačne?

Narativi koje oni nude nailaze na dobar prijem bliskoistočne publike iz više razloga. Lokalno stanovništvo u zemljama s autoritarnim vladama često ne vjeruje svojim medijima koje sponzorira država i više se oslanja na vijesti koje se dijele putem društvenih mreža.

Istraživanje Instituta za Bliski istok sa sjedištem u Washingtonu sugerira da su ruski mediji i njihovi širitelji mnogo aktivniji na društvenim mrežama od američkih ili europskih medija koji rade na arapskom jeziku. Na primjer, RT na arapskom je objavio dva ili tri puta više postova od Al Jazeere ili BBC-ja.

Infografik Russische Propaganda im Arabischen Raum EN

Ruska propaganda na arapskom govornom području

Bijesni na Zapad

Postoje i politički i povijesni razlozi. U izvještaju Europskog centra za sigurnosne studije analitičari su 2021. saželi deset glavnih načina na koje Rusija pokušava utjecati na međunarodne poruke o svojoj vanjskoj politici. Njihovo istraživanje je provedeno 2019. godine, ali noviji rad ISD-a ukazuje da se neki od tih načina sada primjenjuju na rat u Ukrajini.

Primjer je teza da se Rusija „protivi miješanju u unutarnje poslove jedne zemlje", kako to navodi izvještaj Centra. To je nešto sa čime se lokalni stanovnici Iraka, čiju su zemlju Amerikanci napali 2003. godine, mogu identificirati. Telegramov kanal Sabereen, na kojem je ovog vikenda objavljeno otvoreno pismo bivšem ruskom predsjedniku, vode proiranske milicije, koje su i dalje bijesne zbog ubojstva iranskog generala Kasema Sulejmanija u siječnju 2020. koje su izvršile Sjedinjene Američke Države u Bagdadu.

Druga popularna teza je da Rusija želi multilateralni svijet kao suprotnost svijetu u kojem dominiraju zapadni interesi. Ovo nailazi na plodno tlo u državama, poput Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, koje streme većem utjecaju na regionalnoj i globalnoj razini, pa se miješaju u sukobe u Siriji i Jemenu, a njihovi lideri imaju jake nacionalističke sklonosti.

Laž s elementima istine

Iako su ruski vanjskopolitički narativi osmišljeni da izokrenu stvarnost, objasnio je istraživač Dmitry Gorenburg, „jedna zajednička nit koja povezuje ove narative je da svi oni imaju elemente istine u svojoj srži“.

„Narativi Kremlja su koristili licemjerje i umiješanost Zapada u regionalni kolonijalizam, kao i regionalne sukobe, kao sredstvo za isticanje onoga što Rusija vidi kao izdajničku i dvoličnu prirodu zapadne podrške Ukrajini“, rekao je Ayad.

„U stvari se radi o prosvjedu", rekao je za DW Jaser Abdel Aziz, medijski analitičar iz Kaira. „Postoje veliki dijelovi arapske javnosti koji vjeruju da su zapadni mediji pristrani i da je Zapad, generalno, pristran prema Arapima i islamu. Ima mnogo gorčine“, zaključio je on. I dodao da to Rusija lukavo koristi.

Pratite nas i na Facebooku, preko Twittera, na Youtubeu, kao i na Instagramu

Preporuka uredništva