Ove lažne vijesti o ratu u Ukrajini kruže internetom | Politika | DW | 13.04.2022

Upoznajte novu internetsku stranicu DW-a

Pogledajte beta verziju dw.com. Nismo još gotovi! Vaše mišljenje nam može pomoći da se poboljšamo.

  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Hibridni rat

Ove lažne vijesti o ratu u Ukrajini kruže internetom

Manipulirane fotografije i video-snimke, državna propaganda, lažne vijesti – informacije koje kruže o ratu u Ukrajini nisu uvijek autentične. Mi smo provjerili neke od njih.

Od početka ruske invazije na Ukrajinu 24. veljače vodi se dvostruki rat: na bojnom polju i na društvenim mrežama. U informacijskom ratu se koriste različita sredstva. Naš tim za preispitivanje činjenica ukazuje na pojedine lažne tvrdnje i propagandu – i što se stvarno krije iza toga.

Na ulicama Buče nije bilo leševa?

Tvrdnja: Ruska vlada tvrdi da na ulicama Buče nije bilo leševa kada je ruska vojska 30. ožujka napustila taj grad.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

Naš video iz Buče pokazuje da je ta tvrdnja pogrešna. Kako je vidljivo na satelitskim snimkama i iz izvješća očevidaca, već u ožujku su se nalazila tijela mrtvih ljudi na ulicama Buče.

 

Da, Rusija bombardira ukrajinske gradove

Tvrdnja: Marija Zaharova, glasnogovornica ruskog Ministarstva vanjskih poslova, tvrdi da Rusija nije bombardirala gradove u Ukrajini. I da su snimke koje to pokazuju manipulirane video-snimke iz članica NATO-a.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

Višestruko je dokumentirano da je Rusija napadala gradove i civile u Ukrajini. Naš video pokazuje primjere. Istraživačka platforma Bellingcat dokumentira napade na civile. UN također stalno izvještava o civilnim žrtvama rata u Ukrajini.

 

Ne, u Euskirchenu Ukrajinci nisu ubili jednog Rusa

Tvrdnja o navodnom ubojstvu u Euskirchenu je postala viralna

Tvrdnja o navodnom ubojstvu u Euskirchenu je postala viralna

Tvrdnja: Jedna žena je tvrdila na TikToku da su ukrajinske izbjeglice na željezničkom kolodvoru u Euskirchenu pretukle jednog 16-godišnjeg volontera ruskog podrijetla koji je pomagao izbjeglicama. Te da je dečko nešto kasnije podlijegao ozljedama.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

Kako pokazuje naš video, ta je tvrdnja pogrešna. Nadležna policija u Bonnu je potvrdila: u Euskirchenu se nije dogodio takav zločin. Osim toga, žena koja je širila tu informaciju se kasnije ispričala i u video-snimci rekla da ju je prevario jedan poznanik.

Faktencheck: Propaganda und Fakes im Ukraine-Krieg

 

Ne, ove video-snimke Putina i Zelenskog nisu autentične

Tvrdnja: U jednom videu Volodimir Zelenski najavljuje navodnu kapitulaciju Ukrajine. U jednom drugom videu Vladimir Putin navodno objavljuje sklapanje mira s Ukrajinom.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

Naša video-analiza pokazuje: kod oba videa radi se o tzv. deepfake. Dokazano je da su naknadno manipulirani. Pri tome su očito korištene razne tehnologije i umjetna inteligencija koje omogućavaju manipulaciju videa.

 

Ne, predsjednik Zelenski nije napustio Kijev

Tvrdnja: Vjačeslav Volodin, predsjednik ruske Dume, je rekao da je Zelenski pobjegao iz Kijeva već krajem veljače. Od tada korisnici interneta stalno ponavljaju tu tvrdnju.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

Naš video pokazuje da je Zelenski uvijek iznova viđen u Kijevu.

 

Da, to izvješće CNN-a je nastalo u Lvivu

Tvrdnja: Jedan reporter CNN-a izvještava uživo ispred skladišta goriva u Lvivu koje gori nakon što su ga raketirali Rusi. Pojedini korisnici interneta tvrde da su te snimke lažne. Jer, jedan vatrogasac nosi jaknu s natpisom „Edmonton". Zato pretpostavljaju da te snimke ne potječu iz Ukrajine.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

U našem videu dokazujemo da su snimke autentične. 2017. godine je vatrogasno društvo Edmonton poklonilo kolegama u Ukrajini 600 zaštitnih odijela i drugu opremu. Zato ukrajinski vatrogasci nose kanadske jakne. To je za DW potvrdio Kevin Royle, voditelj projekta „Firefighter Aid Ukraine".

 

Ne, ova eksplozija se nije dogodila u Harkivu, nego u Beirutu

Tvrdnja: Jedna korisnica TikToka je objavila video na kojem je vidljiva razorna eksplozija koja se navodno dogodila u Harkivu. Taj isti je video dijeljen na Facebooku uz tvrdnju da pokazuje bombardiranje ukrajinskog glavnog zapovjedništva.

DW-provjera činjenica: Pogrešno.

U našem videu pokazujemo: snimljeni materijal potječe iz Libanona i pokazuje razornu eksploziju u luci u Beirutu 2020. godine. To je vidljivo na temelju direktne usporedbe dijelova snimaka.

Pratite nas i na Facebooku, preko Twittera, na Youtubeu, kao i na Instagramu

Preporuka uredništva