Medijski rat oko slučaja Kašogi | Politika | DW | 23.10.2018
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Politika

Medijski rat oko slučaja Kašogi

Na Bliskom istoku se vodi medijska borba oko „ispravnog“ tumačenja slučaja Kašogi. Osobito katarski i saudijski mediji različito tumače slučaj. A to pokazuje kako u toj regiji gotovo uopće nema slobode medija.

Oni ozbiljno gledaju u kameru, otac suzdržanije nego sin, obojica u crnim ogrtačima pred crnom pozadinom. "Vladar obaju svetih mjesta i krunidbeni princ izražavaju sućut obitelji Džamala Kašogija", naslov je članka u saudijskim novinama Al Riad. Kralj i princ su navodno telefonom razgovarali sa sinom pokojnika, kaže se dalje u članku, a on je "srdačno" zahvalio za izraze sućuti.

Ograničavanje štete u predmnijevanom slučaju ubojstva Džamala Kašogija medijski je u punom jeku. Izražavanje sućuti državnih čelnika obitelji žrtve srž je nacionalne kampanje koju prate brojni komentari, svi odreda defenzivni.

Sigurnosnim službama se dogodila greška, kaže se u novinama Al Riad. Tu grešku se ne želi ni ispričavati ni opravdavati. "Ali, želimo ukazati na to da je naše mudro vodstvo dokazalo dovoljnu hrabrost i volju za transparentnošću time što je objavilo pojedinosti događaja i prije nego su turske vlasti dale svoje službeno objašnjenje." Sad će taj slučaj biti predan saudijskom sudu, a prema optuženima će se postupati sukladno zakonu, kaže se u članku.

Screenshot stranice alriyadh.com

Screenshot stranice alriyadh.com

Saudijska Arabijai njezini "neprijatelji"

Novine Al Riad uvjerene su da će to okončati snažnu medijsku zainteresiranost. Od početka se znalo, kažu novine, da će "brojni neprijatelji" Kraljevstva gledati slučaj Kašogi kao "dar s neba". "Oni neće prestati vikati i kukati tako dugo dok ih netko bude slušao." To je njihova agenda i zato je jedno bitno, kažu novine: međunarodnoj javnosti predstaviti istinu - barem onima koji hoće slušati.

Napisi kao u Al Riadu su tipični za saudijske novine, kaže Günter Meyer, voditelj Centra za istraživanje arapskog svijeta na sveučilištu u Mainzu. "Tako se Mohameda bin Salmana štiti od paljbe. Predstavlja se navodne krivce. A Mohamed bin Salman izražavanjem sućuti daje na znanje da on nema ništa s tim slučajem. To je uobičajeno medijsko držanje u Saudijskoj Arabiji", kaže Meyer u razgovoru za Deutsche Welle.

Predbacivanje iz Katara

Izvan saudijskih granica, primjerice u emiratu Kataru, stvari gledaju potpuno drukčije. U novinama "Al araby al-jadeed", povezanim s Al Jazeerom, iznose teške optužbe protiv krunidbenog princa i njegovih suradnika. Priznajući da je Kašogi umro u konzulatu Saudijska Arabija pokušava sačuvati obraz, kaže se u tim novinama. "Time, međutim, saudijska vlada doživljava potpuni neuspjeh. Jer ona ne može sakriti da su krunidbeni princ Salman i njegovi sljedbenici odlučili ušutkati svaki glas koji govori drukčije od njih, bilo otmicom, uhićenjem, masakriranjem ili ubojstvom." Za takav razvitak su po mišljenju novina  "Al araby al-jadeed" krivi američki predsjednik Donald Trump i njegov zet Jard Kushner. Obojica su se hvalili da su s krunidbenim princom bin Salmanom u Rijadu postavili "svoga" čovjeka. "Sad u Saudijskoj Arabiji pod princom Salmanom vlada skupina mladih ljudi koji sve čine kako bi svoje protivnike ušutkali."

Džamal Kašogi

Džamal Kašogi

Mediji koje financira Katar, osobito TV-postaja Al Jazeera, koju se puno gleda u arapskom svijetu, nisu ostavljali nikakve dvojbe, kaže Günter Meyer. "Ta afera je u svim vijestima bila na prvom mjestu. Iscrpno se prenose i kritike zapadnog svijeta, s posebnom pozornošću na raspravi u SAD-u. Trump se, istina, drži suzdržano, ali članovi Senata i Predstavničkog doma prave snažan pritisak na predsjednika. Ti glasovi kao i turski stalno se čuju."

U arapskom svijetu nema slobode medija

Način izvještavanja obiju strana pokazuje prije svega jedno, kaže Meyer: "U znatnom dijelu arapskih država nema slobode medija." Nema više medija koji pišu protiv autoritarnih vladara ili kritiziraju njihovo ponašanje. "Ako se netko usudi to učiniti, završit će na više godina u zatvoru, ako nije na vrijeme pobjegao u inozemstvo. O slobodi medija u tim zemljama ne može se govoriti." Mediji imaju prije svega jednu zadaću, kaže Meyer: "Oni trebaju hvaliti i opravdavati postupke vladara u svojoj zemlji."

Već tjednima se arapski mediji natječu oko primata u tumačenju slučaja Kašogi. U središtu prijepora je pitanje krivice ili nedužnosti krunidbenog princa Mohameda bin Salmana. Dva tabora dijeli nepremostiva granica: mediji koji smatraju da je Salman kriv jer je u najmanju ruku znao o planovima likvidacije Kašogija bez iznimke dolaze iz zemalja koje su u lošim odnosima sa Saudijskom Arabijom. S druge strane, oni koji brane krunidbenog princa dolaze iz zemalja koje imaju dobre odnose sa Saudijskom Arabijom.

Nekorektnost na objema stranama

Stručnjak za medije Hafez al-Mirazi, koji je radio i za katarsku Al Jazeeru i za Saudijcima sklonu Al Arabiju, distancira se od obiju strana kad se radi o slučaju Kašogi. "Al Jazeera nije korektna u izvještavanju, jer ne otkriva svoje političke motive. S druge strane Al Arabija svojim gledateljima zamagljuje činjenice", kaže al-Mirazi u razgovoru za DW.

Al Jazeera ima svoje račune sa Saudijskom Arabijom

Al Jazeera ima svoje račune sa Saudijskom Arabijom

Slično stvari vidi Nashat al-Akkash, stručnjak za medije na Sveučilištu Bir Zeit u Ramalahu. Al Jazeera o slučaju Kašogi ne izvještava nepristrano, nego ta TV-postaja želi izravnati svoje "političke račune" sa Saudijskom Arabijom. Ali, to nije na putu objektivnosti u ovom slučaju. Izvještavanje katarske televizije je pouzdanije nego izvještavanje njegove konkurencije iz Saudijske Arabije, kaže al-Akkash u razgovoru za DW.

Sve u svemu, kaže Günter Meyer, i saudijske i katarske novine slijede kurs svoje vlade. "Neke novine možda imaju sjedište u Londonu. Ali, to nema utjecaja na njihovo političko usmjerenje. Presudno je pitanje, tko financira te novine. I u Londonu te novine slijede naredbe iz Rijada ili iz Dohe."

Čitajte nas i preko DW-aplikacije za Android

Preporuka uredništva