1. Перейти до змісту
  2. Перейти до головного меню
  3. Перейти до інших проєктів DW
Дмитро Кисельов говорить про "противагу англосаксонським ЗМІ"
Дмитро Кисельов говорить про "противагу англосаксонським ЗМІ"Фото: imago/ITAR-TASS

Russia Today тепер німецькою: реакція експертів-медійників Німеччини

Ірина Філатова, Валерій Сааков
15 листопада 2014 р.

На прохання DW німецькі експерти проаналізували німецькомовний сайт російського державного каналу Russia Today, який запустили на початку листопада.

https://p.dw.com/p/1Dnq1

"Ми - прибічники Путіна, маріонетки Кремля, прихильники теорії змови. Щоранку Путін сидить у нас на нараді", - так починається перший випуск програми німецькою мовою, яку російська компанія RT, знана як Russia Today, запустила увечері у середу, 12 листопада.

Авторка сюжету, вочевидь, кепкує з тих, хто закидає російським державним ЗМІ необ'єктивність. Насправді, запевняють у описі програми, новинне шоу пропонуватиме німецькій аудиторії "альтернативну, нетрадиційну точку зору". Півгодинне шоу під назвою "Забракла частина" (німецькою Der fehlende Part) виходитиме в ефір щодня на сайті RT Deutsch, який стартував 6 листопада. DW попросила експертів оцінити зміст сайту з першого випуску програми.

Курс на Захід

Запуск німецькомовного сайту RT - частина масштабної кампанії Кремля з покращення іміджу Росії за кордоном. Започатковано її було торік у грудні, коли президент Володимир Путін підписав указ про реорганізацію новинного агентства "РИА Новости" і створення на його базі міжнародного інформаційного агентства "Россия сегодня".

Його основним завданням, йшлося в указі, стане висвітлення політики та громадського життя Росії за кордоном. 10 листопада МІА "Россия сегодня" запустило медійний проект "Спутник", що передбачає створення сайту та мережі радіостанцій у 34 країнах, передає агентство ИТАР-ТАСС.

У цій кампанії з підкорення іноземної аудиторії міжнародному RT відведено особливу роль, наголосила у розмові з DW Сюзанне Шпан - політолог, яка спеціалізується на Східній Європі. Інформаційна політика Москви за кордоном - це відповідь на погіршення іміджу Росії в очах міжнародної спільноти на тлі подій в Україні, вважає експертка. "Організації, які раніше прагнули до співпраці з Росією, тепер віддалились від неї і підтримують політику санкцій. Це, звісно, суперечить інтересам російської влади, тож вона спробує протидіяти".

На полях інформаційної війни

За словами генерального директора "Россия сегодня" Дмитра Кисельова, відомого своїми гострими заявами убік Заходу, розширення російського іномовлення має "покласти край домінуванню так званих англосаксонських ЗМІ". "Ми вважаємо, що вони займаються чистісінькою пропагандою, спотворюючи картину світу та порушуючи права людини", - сказав він в інтерв’ю газеті The Wall Street Journal.

Згідно з висловленими Кисельовим планами діятиме і німецькомовний проект RT. "Наша мета - створити противагу загальноприйнятій думці, а також виявити маніпуляції громадською думкую у ЗМІ", - запевняють автори програми Der fehlende Part.

RT німецькою дбає про імідж Росії в Німеччині
RT німецькою дбає про імідж Росії в НімеччиніФото: Reuters

Запуск RT в Німеччині слід розглядати у контексті інформаційної війни між Росією та Заходом довкола ситуації в Україні, пояснює Сюзанне Шпан. На її думку, чимало публікацій на сайті rtdeutsch.com критично налаштовані щодо США, які Москва сприймає як головного опонента, а висвітлення подій супроводжується агресивним тоном з використанням іронічних виразів та емоційно забарвлених слів.

Під вогонь критики в публікаціях також потрапляє німецька влада і деякі організації, які підтримують політику Німеччини щодо Росії, констатує експертка. "За допомогою RT Deutschland буде, напевно, створено певну противагу громадській думці, тій позиції, якої додержується решта ЗМІ", - резюмує Шпан.

Кошти на імідж Росії

З нею згоден і професор Йо Гребель, що очолює факультет масових комунікацій у Школі бізнесу BSP у Берліні. Він зазначає, що в самій ідеї RT Deutsch як рупора російської влади закладено подачу думок та тем, що не висвітлюються у німецьких ЗМІ. "Це ЗМІ, що орієнтується на думку, а не на факти. Він, у першу чергу, покликаний транслювати думки та погляди. Це не та компанія, що робить програму, яка хоче бути об’єктивною", - пояснює фахівець. Крім того, Гребель додає, що німецькій версії RT якості не бракує: це "професійний, сучасний і, швидше за все, дорогий продукт".

У 2015 році телеканал RT, який безпосередньо фінансується російським урядом, одержить 15,38 мільярдів рублів, тобто майже на 30 відсотків більше, ніж у поточному році, повідомляло у вересні агентство РБК, посилаючись на проект федерального бюджету. За словами головного редактора RT Маргарити Симоньян, яку цитує РБК, фінансування збільшено у зв’язку з запуском програм французькою та німецькою мовами.

Шанси на німецькому ринку

Канал французькою мовою ще не почав трансляцію, а ось у Німеччині є чимало потенційних прихильників російського іномовлення, вважають аналітики. RT Deutsch матиме популярність насамперед у ліво- та правопопулістських колах, серед прихильників таких партій, як Ліва партія чи Альтернатива для Німеччини, а також серед критиків провідних німецьких ЗМІ, припускає Сюзанне Шпан.

За її словами, канал може зацікавити і німецькі організації, які підтримують співпрацю з Росією, наприклад, Східний комітет німецької економіки чи Німецько-російський форум. Щоправда, за умови, якщо RT дещо пом'якшить агресивний тон мовлення, додає експерт.

Не виключено, що аудиторія знайдеться і серед пересічних громадян. За даними соціологічного інституту Forsa, які наводить The Wall Street Journal, у 2014 році 42 відсотки німців назвали висвітлення Росії у німецьких ЗМІ "перебільшенням та викривленням". Це може створити певні можливості для прокремлівських ЗМІ, вважає директор інституту Манфред Ґуллнер. Щоправда, німецький ринок вже настільки насичений, що новому голосу буде важко пробитися, застеріг він.

Пропустити розділ Більше за темою

Більше за темою

Пропустити розділ Близькі теми
Пропустити розділ Топтема

Топтема

Володимир Зеленський

Grain from Ukraine: на саміті зібрано 150 мільйонів доларів

Пропустити розділ Більше публікацій DW
На головну сторінку