Український Euronews - майбутнє в тумані | Політичні новини з України: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 07.07.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Україна

Український Euronews - майбутнє в тумані

Майбутня доля української редакції телеканалу Euronews залишається невизначеною. У штаб-квартирі телекомпанії в Ліоні кажуть: за інформацією звертайтесь наприкінці року.

Штаб-квартира Euronews у Ліоні, Франція

Штаб-квартира Euronews у Ліоні, Франція

Коли у серпні 2011 року Euronews розпочав цілодобове мовлення українською, багато хто вважав прихід європейського інформаційного каналу в український медіапростір знаковою подією. Останнім часом, однак, українська служба була змушена боротися за виживання. Після Євромайдану Euronews змінив партнера в Україні, а цього року взагалі може припинити мовлення українською.

Як влаштований Euronews

Але спершу трохи історії. На початку 1990-их років Європейська мовна спілка запропонувала європейським телерадіомовникам створити європейський новинний телеканал. Така ідея багатьом припала до смаку, і вже 1993 року в ефір вийшли перші передачі Euronews, штаб-квартира якого розташувалась у Ліоні. Спочатку мовлення велось п'ятьма мовами. Нині кількість мов сягнула чотирнадцяти. Серед них і українська.

Склад акціонерів каналу постійно змінювався, й на сьогодні він налічує вже 21 медіаорганізацію, включно з Національною телекомпанією України (НТКУ), яка у вересні 2005 року придбала один відсоток акцій. У 2015 році контрольний пакет акцій Euronews, а саме - 53 відсотки, викупив єгипетський підприємець Нагіб Савіріс.

Оскільки Euronews лише частково фінансується за рахунок реклами, існування його мовних служб залежить також від щорічних ліцензійних та членських внесків.

Злощасний контракт

Функціонування української редакції Euronews щороку обходилося НТКУ приблизно у 5,5 мільйона євро. Коли 2014 року державну телекомпанію очолив Зураб Аласанія, НТКУ вже заборгувала Euronews за ліцензійною угодою приблизно 11 мільйонів євро. Генеральний директор компанії хотів позбутися фінансового тягаря.

Гендиректор НТКУ Зураб Аласанія

Гендиректор НТКУ Зураб Аласанія

"Так і не добившись від уряду хоч якихось гарантій, що буде сплачено борг, у 2015 році я не продовжив контракт з Euronews, щоб не накопичувати борги. Якби я цього не зробив, то в лютому 2016 року стало би автоматично 17 мільйонів євро боргу", - розповів DW Аласанія. При цьому, за його словами, 2010 року контракт між НТКУ та Euronews було укладено на шість років, що було порушенням законодавства, адже державні установи не мають права укладати угоди більш ніж на рік.

Зараз між НТКУ та Euronews триває судовий процес. Європейський канал хоче стягнути з НТКУ заборгованість, а НТКУ подала зустрічний позов про визнання договору від 2010 року недійсним через порушення чинного законодавства. За словами Аласанії, новий прем'єр-міністр Володимир Гройсман вже поінформований про деталі справи, тож, можливо, уряд та Euronews розпочнуть переговори про реструктуризацію боргу.

Роман з Фірташем

У березні 2015 року Національна Рада України з питань телебачення і радіомовлення анулювала ліцензію НТКУ на супутникову трансляцію української версії Euronews. Натомість партнером європейського каналу в Україні стала медіа-група Дмитра Фірташа Inter Media Group, яка в квітні того ж року отримала ліцензію на супутникове мовлення українського Euronews.

Власник Inter Media Group Дмитро Фірташ

Власник Inter Media Group Дмитро Фірташ

Сторони мали амбітні плани щодо розвитку проекту, зокрема йшлося про створення нової студії в Києві. Однак такі плани поки що так і залишились планами. Більше того, серед працівників української служби Euronews тепер ширяться чутки, що вже незабаром має розпочатися офіційна процедура ліквідації української редакції й до кінця року її співробітників звільнять.

У штаб-квартирі Euгonews не підтвердили, але й не спростували такі побоювання. Deutsche Welle звернулась до Euronews з проханням прокоментувати ситуацію, що склалася навколо української редакції, проте дістала відповідь, що будь-яку інформацію щодо перспектив української версії канал зможе надати тільки наприкінці року. У прес-службі ж Inter Media Group лише повідомили, що запит DW про перспективи партнерства з Euronews передали керівництву. На момент публікації матеріалу відповіді так і не надійшло.

Невиправдані сподівання

Медіа-експертка Оксана Романюк

Медіа-експертка Оксана Романюк

Згідно зі статутом інформаційного телеканалу, його редакційний колектив є незалежним і вільним від будь-якого зовнішнього впливу. Euronews має чітко відділяти новини від коментарів та нейтрально висвітлювати будь-які конфлікти, надаючи слово всім сторонам протистояння. Акціонери також не мають впливу на редакційну політику - принаймні теоретично.

Виконавча директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк, однак, вважає, що канал не спромігся переконати українську аудиторію у своїй незалежності. "Euronews колись привернув багато уваги, тому що означав нову якість, незалежність, журналістику на рівні розвинених демократій. Але знаючи про особливості контенту Inter Media Group, можу припустити, що цей засіб масової інформації так само потрапив під вплив медіа-власника", - вважає вона.

Водночас, на думку Романюк, канал не виправдав сподівань і Дмитра Фірташа. "Утримувати телебачення за кордоном, без достатніх практичних дивідендів, які наші олігархи звикли отримувати від ЗМІ, напевно, виявилось занадто дорого", - каже Романюк.

Дивитись відео 02:06
Now live
02:06 хв

Global Media Forum у Бонні: ЗМІ між цензурою і пропагандою (14.06.2016)

Аудіо й відео до теми

Реклама