Москва проти Майнца: як німецький телеканал втягнули у пропагандистську війну | Політичні новини з Європи: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 11.02.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Європа

Москва проти Майнца: як німецький телеканал втягнули у пропагандистську війну

Телебачення Росії звинуватило ZDF у використанні "фальшивого свідка" у фільмі про Путіна. Німецький телеканал це спростував, але визнав недоліки при монтажі. DW розбиралася в заплутаній історії.

"Ми не хочемо пропагандистської війни", - говорить Роберт Бахем. Начальник відділу "Інформація, суспільство і життя" німецького телеканалу ZDF в бесіді з DW повторює ці слова кілька разів. Але, схоже, суспільно-правовий канал з Майнца виявився втягнутим російськими пропагандистами саме в таку війну.

Свідок відмовляється від слів

Уже кілька тижнів на Бахема сиплються звинувачення з Москви. 15 грудня 2015 року ZDF показав документальний фільм "Людина влади Путін". Там було багато критики, але мало нових фактів. Через п'ять днів канал "Росія-1" звинуватив ZDF у фальшивці. Росіянин з Калінінграда, який у фільмі був представлений як "боєць-доброволець із лав сепаратистів на Сході України", відмовився від своїх заяв. За його словами, німецький канал заплатив йому за те, щоб він розповів вигадану історію. У той час, як ZDF приховав обличчя 27-річного росіянина і назвав його вигаданим ім'ям "Ігор", російське телебачення розкрило його справжнє ім'я - Юрій Лабискін.

Роберт Бахем, канал ZDF

Роберт Бахем, канал ZDF

Звинувачення у фальшивці німецький канал відкинув. "Ми не брешемо і не обманюємо", - говорить Бахем. Головне питання для нього звучить так: воював Лабискін на сході України чи ні? ZDF досі вважає, що воював. "Звинувачення безпідставні", - сказав в бесіді з DW Дітмар Шуман, автор і колишній кореспондент ZDF в Росії. Саме Шуман брав інтерв'ю у Лабискіна в Москві влітку 2015 року. Але питання залишаються.

Питання до продюсера

Німці хочуть знати, яку роль відіграє продюсер Валерій Бобков, який знайшов Лабискіна і зняв кадри з ним на Сході України. Телевізійники ZDF сильно здивувалися, коли "Росія-1" показала вихідні матеріали з Лабискіним, в тому числі ті, яких не було у німців. Бобков пояснив ZDF, що він залишив їх Лабискіну на пам'ять. "Він не мав права цього робити", - говорить Бахем.
У 59-річного Бобкова в Москві - своя студія. На його сторінці в інтернеті серед клієнтів перераховані телекомпанії CNN, BBC та ZDF. Деякі німецькі журналісти в Москві кажуть, що у нього неоднозначна репутація. У будь-якому випадку про скандали з Бобковим до недавнього часу відомо не було. "У нас з ним було багато хорошого досвіду спільної роботи", - каже 64-річний Шуман. За словами журналіста, тепер продюсер "ліг на дно" "через побоювання переслідування з боку російської спецслужби ФСБ". Запит DW Бобкову залишився без відповіді.

Юрій Лабискін

Юрій Лабискін

Операція спецслужб?

Швидкість, з якою російське телебачення зробило "сюжет у відповідь", Шуман пояснює так: "Це, ймовірно, була спланована акція проти ZDF, це неможливо без участі спецслужб". Він вважає, що з Лабискіним "попрацювала" ФСБ.

Лабискін визнав, що у вересні 2015 року був затриманий ФСБ. В інтерв'ю німецькому виданню journalist росіянин розповів, що йому погрожували позбавленням волі за зраду батьківщині. Репортери Моріц Гатман і Максим Кірєєв представили результати свого розслідування в лютневому номері. Гатман і Кірєєв схиляються до того, що Лабискін не воював на Сході України, а ZDF "підставив" продюсер. Однозначних доказів вони не знайшли.

У пошуку доказів

Спиратися на дані свідків у цій історії можна лише почасти. Важко уявити собі, що хто-небудь в Росії або на Сході України викрив би російські ЗМІ без ризику для життя. Так, один з командирів збройних формувань "ДНР" сказав DW, що Лабискін у них не воював. Але чи можна йому вірити?
Після звинувачень з Росії ZDF опублікував в інтернеті інтерв'ю з Лабискіним. Його слова звучать в цілому переконливо. Тим не менш, деякі пасажі викликають запитання. Зокрема, Лабискін каже, що вперше воював в Україні з травня по липень 2014 року в батальйоні "Спарта". Але цей батальйон отримав популярність пізніше, а його бійці мали репутацію "затятих вояків". Той факт, що вони нібито прийняли Лабискіна, який не служив у армії, виглядає незвично. З іншого боку, на початку літа 2014 року бойовикам не вистачало бійців-добровольців.

Розбіжності між фільмом та інтерв'ю

У фільмі є кілька моментів, які суперечать інтерв'ю. Там сказано, що Лабискін звернувся до "пункту з набору добровольців". При цьому в кадрі - збірний пункт російської армії. А в інтерв'ю Лабискін каже, що знайти контакти в Москві йому допоміг знайомий. Шуман не бачить в цьому суперечності. Журналіст посилається на слова продюсера Бобкова, якому Лабискін нібито розповів, що спочатку питав у збірному пункті, а потім - у знайомого. При цьому Шуман визнає розбіжності в тексті: "Це слід самокритично визнати".

Крім того, у фільмі йдеться, що Лабискін "залишив дружину і дочку", відправившись на війну. Але з інтерв'ю можна зробити висновок, що у нього знайома дівчина в Донецьку, а не в Калінінграді. Хоча б через часові рамки Лабискін не може бути батьком показаної в кадрі дитини. "У тексті це було передано не зовсім коректно", - визнає Шуман.

Фото з чинним командиром

Непрямі докази того, що Лабискін дійсно воював на Донбасі, можна знайти на його сторінці в соціальній мережі "Вконтакті". На одній фотографії він стоїть поруч з бородатим чоловіком. Обидва - у формі. Знімок розміщено на сторінці 27 червня 2015 року, але коли і де він був зроблений, невідомо. Можливо, що технічні дані фотографії було "почищено" спеціальною програмою. Чоловік схожий на якогось Романа з позивним "Грузин" - командира роти в батальйоні "Восток". Саме "Грузин", за даними ZDF, був командиром Лабискіна. Крім того, цю та інші фотографії Лабискіна позначив значком "мені подобається" Євген Ч. - відомий у Донецьку сепаратист.

Нарешті незрозуміло, навіщо продюсеру знадобилося обманювати ZDF і ризикувати бізнесом із західними телеканалами. Навіщо вигадувати бойовика і витрачати час на його підготовку до фальшивого інтерв'ю, якщо в Росії відкрито існує "Союз добровольців Донбасу"?

Захистити свідка

Хоча "справу Лабискіна" ще не закрито, можна підбити підсумок. ZDF припустився помилки і був використаний російською пропагандою - так описують ситуацію німецькі журналісти, які добре знають Росію. Роберт Бахем хотів би і надалі "тверезо висвітлювати події" і не піддаватися на провокації: "Ми не ворогуємо з Путіним".

Одне начальник відділу ZDF у майбутньому хотів би змінити - краще захищати джерело інформації і бути "більш обережним" вже на стадії встановлення контакту. Як зізнався Бахем в розмові з DW, історія з Лабискіним стала для нього несподіванкою.

Реклама