Медіа стають інструментом передвиборчих перегонів у Грузії | Політичні новини з Європи: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 29.09.2012
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Європа

Медіа стають інструментом передвиборчих перегонів у Грузії

До німецької столиці приїжджала група співробітників телеканалу TV9, близького до опозиційного мільярдера Бідзини Іванішвілі. Вони розповіли DW про проблеми із свободою преси в Грузії.

Чим ближче парламентські вибори в Грузії, призначені на перше жовтня, тим уважніше приглядаються до перебігу передвиборчої кампанії німецькі спостерігачі.

До Тбілісі, наприклад, приїздила експерт фракції партії «Союз-90»/«Зелені» в бундестазі Віола фон Крамон. Під час візиту вона заявила, що президент Грузії Михайло Саакашвілі витрачає досить серйозні кошти на лобістів, щоб запевнити західних діячів у розвитку демократії в його країні. «За роки при владі грузинський уряд набив руку, малюючи для Заходу рожеву картинку Грузії», – сказала фон Крамон, зауваживши при цьому, що реальне положення справ у країні доводить невиправданість західного кредиту довіри Михайлу Саакашвілі.

Апелює до Заходу і грузинська опозиція. До Берліну, наприклад, напередодні виборів приїздила ціла команда працівників телеканалу TV 9, 80 відсотків якого належить, за їхніми словами, дружині опозиційного мільярдера Бідзини Іванішвілі, який очолює блок партій «Грузинська мрія».

Незалежний телеканал?

Бідзина Іванішвілі серед прибічників

Бідзина Іванішвілі серед прибічників

Однак, незважаючи на очевидну фінансову близькість до лідера політичної опозиції, TV 9 старанно позиціонує себе як незалежну медіакомпанію. У доказ Леван Карумідзе із відділу із зв’язків з громадськістю посилається на персонал компанії. «Ми зібрали таких людей, які все своє життя працювали і відстоювали незалежність ЗМІ, – стверджує він. – Вони ніколи не пішли б працювати на телебачення, яке слугує пропаганді тої чи іншої політичної партії».

Окрім того, за словами Карумідзе, на TV 9 створено міжнародний консультаційний комітет. Він слідкує за тим, щоб на журналістів ніхто не здійснював жодного тиску. До комітету входять досить авторитетні люди, зокрема один із засновників правозахисної організації «Репортери без кордонів» Робер Менар, легенда американської тележурналістики Ларі Кінг та колишній конгресмен США Лі Гамільтон.

Звинувачення у заангажованості

Проте депутат правлячої партії «Єдиний національний рух» Давид Дарчіашвілі вважає TV 9 "антисуспільним" каналом. «Це машина брехні, створена Бідзиною Іванішвілі, і все, що вони мовлять з екрану, для мене є неприйнятним та недостовірним, – заявив Дарчіашвілі DW в Тбілісі.

«Те, що ми робимо – це передача інформації про те, що реально відбувається в Грузії, – і хороше, і погане, – запевняв у свою чергу кореспондента DW в Берліні керівник служби міжнародних новин на TV9, колишній посол Грузії в Китаї Каха Сіхарулідзе. – Ми нічого не прикрашаємо і нічого не придумуємо. Саме в цьому суть справжньої журналістики».

«Те, що вони – збалансований незалежний канал, – це безсовісна брехня, – говорить Давид Дарчіашвілі. – Каналові надали можливість здійснювати мовлення , але вони повністю, починаючи зі складу та керівництва і завершуючи джерелом фінансування, знаходяться на особистій службі в Бідзіни Іванашвілі».

TV9 та влада

На думку ж берлінських співрозмовників DW із числа співробітників TV 9, влада Грузії не зацікавлена в тому, щоб її жителі знали про все, що відбувається в країні, а тому чинять різноманітні перепони для компанії TV 9.

Антиурядові протести в Тбілісі

Антиурядові протести в Тбілісі

Леван Карумідзе розповів про проблеми із рекламою, про неможливість отримати частоту для ефірного мовлення у розповсюдженому в Грузії аналоговому діапазоні. «Нам доводиться мовити лише через супутник та інтернет», – говорить він. Кабельні ж провайдери, яких через ініціативу неурядових організацій в законодавчому порядку зобов’язали тимчасово – до оголошення результатів виборів –транслювати сигнали всіх телекомпаній, після оголошення результатів голосування одразу ж відключать TV 9, впевнений Карумідзе.

Репортер Нодар Чачуа розповів кореспондентові DW гостросюжетну історію про те, як його дуже скоро після переходу з державного телеканалу на TV 9 насильно всадили в машину із затемненим склом озброєні люди, які представилися співробітниками організації, яка «вміє вирішувати та створювати проблеми». Нодару погрожували, намагалися його вербувати, а коли він відмовився і розповів про все в ефірі, розгромили його квартиру.

«Причина, з якої ми приїхали до Берліна, – загроза демократичним реформам у Грузії», – підсумував результат майже двогодинної зустрічі головний спеціаліст із зв’язків із громадськістю американець Шон Гріффіс. Багато хто на Заході вважає, продовжував він, що Грузія, як і раніше, йде шляхом демократії, і вони не помічають небезпечних тенденцій. «Мета нашого приїзду до Німеччини та інших країн – висловити нашу стурбованість тим, що відбувається в країні і привернути увагу тих людей на Заході, які мають вплив у Грузії, до проблем, які існують, зокрема, обмеження свободи слова", – заявив Гріффіс.

Оцінка «Репортерів без кордонів»

У всесвітньому рейтингу «Репортерів без кордонів» Грузія займає не дуже почесне 104 місце в списку з 179 країн. «Про істинну свободу преси там не може бути і мови, хоча журналісти в Грузії працюють в куди кращих умовах, ніж, наприклад, у сусідньому Азербайджані», – заявила представниця цієї правозахисної організації Ульріке Груска у відповідь на запитання Deutsche Welle.

Найбільшу проблему «Репортери без кордонів» бачать в тому, що в Грузії майже немає незалежних ЗМІ. «Найважливіші теле- та радіостанції фінансуються державо, а критично налаштовані відносно уряду, як правило, близькі до опозиційних політиків або бізнесменів», – констатує Груска. При цьому обидві сторони проводять, за її оцінкою, скоріше політичні кампанії, і зважена журналістика в таких умовах навряд можлива».

DW.COM

Реклама