13.06.2013 - Avrupa basınından özetler | BASIN | DW | 13.06.2013
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

BASIN

13.06.2013 - Avrupa basınından özetler

Avrupa basınında Türkiye'deki gelişmeler, Yunanistan'daki protestolar ve ABD'nin internet izleme programı başlıca yorum konuları.

İngiliz The Guardian gazetesi, Türkiye'de yaşananları Tahran, Kiev ve Prag'daki ayaklanmalar ve devrimler sürecinde değerlendiriyor:

“Yeni bir yıl, yeni bir ülke ve yeni bir meydan: Prag'da Venceslas Meydanı, Kiev'de Bağımsızlık Meydanı, Tahran'da Azadi Meydanı, Moskova'da Kızıl Meydan, Kahire'de Tahrir Meydanı'ndan sonra şimdi de İstanbul'da Taksim Meydanı… . Tüm meydanlardan dünyaya sembolik fotoğraflar yayılıyor. İstanbul'da polisin biber gazı sıktığı kırmızı elbiseli genç kadının fotoğrafı sembol oldu. Ulusal semboller, bayraklar, renkler ülkeye göre değişiyor: İran'da yeşil, Kiev'de turuncu, İstanbul'da kırmızı… . Oysa fotoğrafların içerikleri hep aynı: Genç, modern, kentli, muhtemelen dindar olmayan bir genç kadın, silahlı, kasklı adamın karşısında duruyor. O adam, gericiliğin, otoritenin ve iktidar sahiplerinin, -bunların adı ister Ayetullah, ister Devlet Başkanı Vladimir Putin, isterse Sultan olmaya özenen Recep Tayyip Erdoğan olsun- sembolü olarak orada bulunuyor.”

Yunanistan hükümetinin kamu radyo ve televizyon kurumu ERT'yi kapatması da Avrupa basınında geniş yankı buldu. Ani bir kararla kapatılan ERT, yeniden yapılandırıldıktan sonra Ağustos'ta yeniden yayına başlayacak. İsviçre'de yayımlanan Neue Zürcher Zeitung şunları yazıyor:

“ERT'nin kapatılması olayı Yunanistan'da aylardır nelerin yanlış yürüdüğüne, üçlü koalisyon hükümetinin nelere hakim olamadığına bir örnek: Kamu kurumlarının acilen yeniden yapılandırılması zorunluluğu isteksizce gerçekleştiriliyor. Memurların azaltılması konusunda da hükümet zorlanıyor. Kamu radyo ve televizyon kurumlarının yapılandırılması uzun süredir tartışılıyordu. Troyka yetkilileri yine kapıya dayanınca, telaşla reform yapılmakta olduğu ispatlanmaya çalışıldı.“

Fransız Libération gazetesi de ERT'nin kapatılmasından, Avrupa Merkez Bankası, IMF ve AB Komisyonu yetkililerinden oluşan, reform talep eden Troyka'yı sorumlu tutuyor:

“Yunanistan Başbakanı Samaras, aylardır reformları yürürlüğe sokamıyor. Vaat ettiği özelleştirmeyi uygulamak için yatırımcıları ikna edemiyor ama yine de sorumluluğunu yerine getirmek zorunda. Ancak bu, Troyka'nın yükünü azaltmıyor. Gerçi AB Komisyonu'nun kamu radyo ve televizyon kurumunun kapatılmasını istemesi olasılığı düşük. Yunanistan'ın uygulamaya zorlandığı tasarruf politikaları, kapatma yönünde önlem alınmasının sebeplerinden biri.”

İspanyol El Pais gazetesi, ABD gizli servislerinin Facebook, Skype ve Apple başta olmak üzere çok sayıda firmanın kullanıcılarına ait verileri uzun süredir izlediği yönündeki haberleri Avrupalılar açısından değerlendiriyor:

“ABD'nin Avrupa vatandaşlarını yoğun olarak izlemesine AB kurumları göz yumdu. Bu casusluk, modern yaşamın bir parçası olarak algılanarak hafife alınmamalı. Telefon görüşmeleri ve internet verilerinin gözlemlenmesine engel olma mücadelesi günümüzde daha çok demokratik bir meydan okuma. 500 milyon Avrupalının haklarının savunulması, AB mercilerinin buna karşı girişim başlatması açısından yeterli gerekçe sayılmalıdır. Ancak AB çok savunmasız bir konumda. AB bir yandan dijital teknolojilerde ABD'ye bağımlı, diğer yandan da bu alanda verilerin korunmasına ilişkin etkili yasalardan yoksun.”

© Deutsche Welle Türkçe

Derleyen: Deniz Eğilmez

Editör: Çelik Akpınar

DW Türkçe'yi Facebook (https://www.facebook.com/dwturkce), Twitter (https://twitter.com/dw_turkce) ve Youtube (http://www.youtube.com/deutschewelleturkish) üzerinden de takip edin!

Konuyla ilgili ses ve video dosyalarımız

Reklam