Ungaria: ”Există presă liberă, dar nu și libertatea presei” | Global | DW | 06.05.2021
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Publicitate

Global

Ungaria: ”Există presă liberă, dar nu și libertatea presei”

În Ungaria, presa scrisă, radioul și televiziunea sunt, în multe cazuri, controlate de guvern. Informații relevante oferă site-urile de știri independente. Cititorii le sprijină prin donații.

Presa din Ungaria este controlată de guvern, avertizează ONG-urile şi unii jurnalişti, în timp ce Viktor Orban se plânge că mai bine de jumătate din mass-media este critică la adresa executivului pe care îl conduce

Presa din Ungaria este controlată de guvern, avertizează ONG-urile şi unii jurnalişti, în timp ce Viktor Orban se plânge că mai bine de jumătate din mass-media este critică la adresa executivului pe care îl conduce

Pentru Attila Babos, meseria de jurnalist a fost întotdeauna visul cel mare. În vârstă de 44 de ani, originar din orașul Pécs din sudul Ungariei, Babos are o diplomă universitară în management cultural. Însă, în 2004, la scurt timp după finalizarea studiilor, a început să lucreze pentru un ziar local intitulat ”Dunántúli Napló” (Jurnalul Transdanubia), o gazetă cu tradiție îndelungată și, la acea vreme, cu o acoperire mare în sudul Ungariei.

Indiferent de culoarea politică a celor aflați la cârma administrațiilor locale, criticarea acestora n-a fost niciodată lipsită de neplăceri, a declarat Babos pentru DW, subliniind că relatările sale nu au cunoscut niciodată compromisurile. 

În decembrie 2016, jurnalistul și alți colegi au fost demiși subit, după achiziționarea ”Dunántúli Napló” și a altor ziare locale, de către un om de afaceri și prieten din copilărie al premierului maghiar Viktor Orbán. Pentru jurnaliștii independenți nu a mai fost loc. 

La scurt timp după aceea, Babos și doi colegi au fondat un portal de internet independent: ”Szabad Pécs” – Pécs-ul Liber. Cei trei ziariști au vrut să continue să facă jurnalism local critic, de calitate, fără să poată anticipa că totul se transforma într-o odisee, dar și într-o poveste de succes, ce i-a făcut cunoscuți în întreaga țară. 

Sponsorul ar fi renunțat de frică 

Attila Babos

Attila Babos

Povestea scoate la iveală modul în care mass-media au fost hărțuite sub conducerea lui Viktor Orbán, dar și lupta pentru supraviețuire a vocilor jurnalistice independente, într-o lume a presei peste care planează umbra guvernului. Babos a finanțat inițial platforma de știri cu fonduri proprii, ulterior fiind adăugate donațiile făcute de cititori. Adesea, cei trei jurnaliști au lucrat pur și simplu pe gratis. Un antreprenor care ar fi dorit să sponsorizeze proiectul ar fi făcut pasul înapoi, fiind amenințat cu dezavantaje comerciale de persoane din anturajul guvernamental. 

Totuși, fondatorii ”Szabad Pécs” au reușit de nenumărate ori să descopere scandaluri de amploare. Cel mai cunoscut dintre ele a izbucnit în 2018, în urma afacerii ”Volvo Gate”, după ce fosta administrație orășenească, condusă de oameni din Fidesz, partidul lui Viktor Orbán, ar fi achiziționat autobuze pentru Pécs la suprapreț. Pentru meritele sale în devoalarea afacerii, ”Szabad Pécs” a fost premiat în 2019 de către Asociația Jurnaliștilor Maghiari (MÚOSZ).

Platforma de informații din Pécs s-a lovit de la bun început de ura și agitația susținătorilor lui Orbán, lui Babos și colegilor săi fiindu-le blocat accesul la informațiile de la administrația orașului. Unul dintre punctele culminante ale tentativei de împiedicare a relatărilor bravilor jurnaliști a fost un incident petrecut în toamna anului 2018.  

Finanțare de la George Soros

La inaugurarea, de către Viktor Orbán, a Academiei Naționale de Baschet din Pécs, Babos a fost bruscat grosolan și împins din fața clădirii de către personalul de securitate. Pentru a bloca relatările independente și curajoase despre finanțarea din bani publici a arenei, piața a fost declarată ”proprietate privată”.

Începând din toamna lui 2019, primarul orașului Pécs este un independent, care a fost susținut de partidele de opoziție la alegerile locale. Însă nici noua administrație a orașului nu scapă de criticile ”Szabad Pécs”. 

Totuși, condițiile de muncă sunt acum ”mai normale”, spune Attila Babos. Datorită sprijinului financiar al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă aparținând miliardarului american George Soros, platforma poate finanța cel puțin două posturi cu jumătate de normă anul acesta. Cu toate acestea, Babos vede lucrurile mai degrabă sumbre: ”În Ungaria avem încă organe de presă libere, dar nu mai avem libertatea presei”.

Premierul maghiar Viktor Orban, acuzat de îngrădirea presei în ţara sa

Premierul maghiar Viktor Orban, acuzat de îngrădirea presei în ţara sa

Într-adevăr, în presa tradițională – presă scrisă, radio și TV - cu greu mai există organisme independente. Instituțiile publice de presă au fost aduse pe linia guvernului la scurt timp după ce Viktor Orbán a venit la putere în 2010, iar majoritatea organelor de presă independente private au fost cumpărate de oameni de afaceri apropiați de guvern în anii care au urmat. Când n-au putut fi achiziționate, pur și simplu li s-a tăiat sursa de venit, publicitatea de la stat, sau au fost supuse hărțuirii timp de ani de zile de către NMHH, autoritatea de presă loială lui Viktor Orbán. Așa a pățit de pildă postul Klubrádió, care a pierdut toate frecvențele în afara Budapestei și, în februarie anul acesta, și pe cele din capitală. 

Nu este de mirare că în ultimii ani Ungaria a alunecat în indexul libertății presei pe poziții tot mai slabe. În clasamentul întocmit de ”Reporteri fără frontiere” (RSF), Ungaria ocupă acum locul 92, scăzând cu 36 de locuri din 2013. În UE, numai Bulgaria se plasează mai rău decât Ungaria. 

Povești digitale de succes

Cu toate acestea, există și uimitoare povești de succes, care depășesc granițele presei tradiționale. Cel mai cunoscut exemplu este ”Telex”, proiect înființat în urmă cu doar câteva luni. Platforma de internet cu acest nume este realizată de fosta redacție de la Index.hu, cândva cel mai mare site de știri din Ungaria. Echipa editorială a demisionat în bloc, după ce un om de afaceri, apropiat de guvern, a preluat site-ul și a demis redactorul-șef. ”Telex”, finanțat integral din donații și de către cititori, are în medie circa 500.000 de cititori în fiecare zi.

Imagine din oraşul Pecs

Imagine din oraşul Pecs

Mai puțin cunoscută, dar tot de succes, este o platformă independentă asemănătoare, finanțată și ea exclusiv din donații și de către cititori, și care a fost creată în 2018, culmea, chiar în anturajul Partidului Fidesz: ”Válasz Online” (”Răspuns online”). Producătorii sunt tineri conservatori care se simt conectați la doctrina nominală a partidului lui Orbán, dar care au o perspectivă critică asupra conducerii premierului și a susținătorilor săi.

Unul dintre ei este András Bódis, în vârstă de 44 de ani, care într-un meticulos documentar a demontat narațiunea preferată a lui Viktor Orbán de la începutul anului 2021, potrivit căreia mai mult de 50% din mass-media din Ungaria critică guvernul.

”Válasz Online” publică în principal analize și interviuri consistente. Este singurul site de știri independent semnificativ cu o orientare explicit conservatoare în Ungaria. Din punct de vedere financiar, în pofida limitării la donațiile cititorilor, nu se confruntă cu dificultăți. Dimpotrivă, spune Bódis, ”Válasz Online” a reușit să dubleze numărul susținătorilor săi în timpul pandemiei. 

Bódis a explicat că abia dacă mai există grupuri mari de presă, în timp ce pe internet apar tot mai multe site-uri independente care trăiesc în mare parte sau în totalitate din banii cititorilor lor. Acest lucru este cauzat, spune acesta, inclusiv de situația absurdă în care se află presa apropiată de guvern. Aceasta, deși deține monopolul informațiilor, de teama guvernului cu greu ar îndrăzni să publice știri relevante. Prin urmare, chiar și mulți simpatizanți ai guvernului și-ar obține informațiile de la așa-numitele instituții media de opoziție. ”În general, s-a demonstrat că mulți oameni din Ungaria au o mare nevoie de informații independente”, subliniază Bódis. „De aceea pot exista site-uri ca al noastru. Trebuie să spun că, în calitate de jurnalist în Ungaria, nu mă simt rău în acest moment”.

Audio şi video pe aceeaşi temă