Turcia: Jurnalişti DW la stâlpul infamiei | Global | DW | 09.07.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Publicitate

Global

Turcia: Jurnalişti DW la stâlpul infamiei

Într-un studiu actual al fundaţiei SETA din Turcia, jurnalişti ai unor posturi străine cum ar fi DW sau BBC sunt defăimaţi public. DW şi asociaţii de jurnalişti s-au declarat revoltate.

"Fundaţia pentru Cercetări Politice, Economice şi Sociale", prescurtat SETA, îşi are sediul central în capitala Turciei, Ankara. Fundaţia este percepută ca apropiată de guvern. Recent, SETA a publicat un nou studiu, intitulat "Răspândirea organizaţiilor media internaţionale în Turcia". Studiul este menit să arate cum este prezentată Turcia în mass media din străinătate.

Atenţie specială se acordă relatărilor privind Turcia difuzate de redacţia DW în limba turcă, de BBC Turkish, Voice of America, Sputnik Turcia şi Euronews. Analiza critică relatările acestor posturi străine privind anumite evenimente care au avut loc în Turcia în ultimii ani. Între acestea se numără puciul eşuat din 2016, lupta împotriva partidului muncitoresc PKK, scos în afara legii, construcţia noului aeroport din Istanbul, criza economică şi ofensiva armatei turce în nordul Siriei. Studiul alocă 30 de pagini numai postului DW şi acestea par pe alocuri să fie un act de acuzare.

Jurnalişti DW la stâlpul infamiei

Autorii studiului îi pun şi personal la stâlpul infamiei pe ziariştii posturilor străine verificate, cu referiri la biografiile lor, cu ajutorul unor date parţial false sau falsificate. Sunt informaţii care evident nu au fost verificate, culese de-a valma din Internet.

Între ziariştii atacaţi se numără şi 15 redactori ai DW. Se fac între altele referiri la texte publicate de ziariştii respectivi şi de mesaje postate de aceştia pe Twitter. Un singur mesaj pe Twitter al unui ziarist, care reflectă punctul de vedere al unui partid de opoziţie, este din perspectiva autorilor studiului dovada existenţei unei legături între ziarist şi respectivul partid de opoziţie. Cine a realizat un interviu cu un ziarist sau politician încarcerat în Turcia este acuzat că este un fan al acestuia. Cine a scris relatări despre starea tot mai precară a economiei turce, acela este acuzat că urmăreşte defăimarea guvernului de la Ankara. Faptele concrete nu mai contează.

Activitatea anterioară a ziariştilor şi mesajele pe care le-au publicat via witter demonstrează "care este orientarea ideologică a acestor ziarişti", se arată în studiu. Ziariştii celor conci posturi pentru străinătate relatează partizan despre guvernul turc, se arată în concluzie. Aceştia sunt acuzaţi că sunt apropiaţi de formaţiunea pro-kurdă HDP. Este o defăimare intenţionată fiindcă partidul este perceput cu precădere în cercuri islamist-conservative drept braţ politic al miliţiiilor kurde PKK, interzise.

Purtătorul de cuvânt al Deutsche Welle, Christoph Jumpelt, s-a declarat mâhnit de conţinutul studiului SEPA. "Desigur, o companie media internaţională cum este DW trebuie să accepte şi criticile. Dar ce este prezentat aici sub mantia unui studiu ştiinţific este o încercare de defăimare a ziariştilor noştri şi de a-i pune la stâlpul infamiei. Este inacceptabil. Respngem toate acuzaţiile ce ni se aduc. DW va relata desigur în continuare obiectiv despre evoluţiile din Turcia."

Asociaţii de jurnalişti se declară revoltate

Şi asociaţii ale ziariştilor din Turica s-au declarat revoltate de studiul SETA. Alarmant este în opinia lor faptul că studiul ia în vizor ziarişti pe care îi înfierează. "Raportul privind spionajul este o pată neagră în istoria noastră", estimează asociaţia de ziarişti "Çağdaş Gazeteciler Derneği" referitor la studiu. "Dacă unul din acești ziariști va păţi ceva, responsabilitatea va aparţine SETA", consideră asociaţia sindicală DISK. Şi organizaţia non-guvernamentală "Reporteri fără Frontiere" s-a exprimat în termeni similari: "Fundaţiei SETA trebuie să-i fie clar că îi revine responsabilitatea dacă unii din colegii menţionaţi în studiu vor fi atacaţi. Suntem solidari cu toţi colegii transformaţi în ţinte în studiul SETA."

Şi cotidianul conservator Yeni Safak, apropiat guvernului, a reacţionat la studiul în cauză. Şeful ediţiei online, Ersin Çelik, a calificat documentul drept "neliniştitor". Acesta ar trebui retras, în opinia sa, iar autorii ar trebui să-şi ceară scuze.

Directorul SETA, Ismail Caglar, a luat în schimb apărarea studiului elaborat de fundaţia sa. "Dacă ar conţine erori ne-am cere, fireşte, scuze. Dar având în vedere că reproşurile aduse studiului au o motivaţie pur ideologică, ele ne lasă indiferenţi", a declarat el. Studiul este în ordine, a mai subliniat Caglar, fiindcă se bazează pe informaţii şi texte publicate aflate la dispoziţia publicului.

Bellut, Daniel / Özdemir, Sinem (DW TUR)