Plângere în instanță împotriva televiziunii publice din Polonia | Europa | DW | 30.01.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Publicitate

Europa

Plângere în instanță împotriva televiziunii publice din Polonia

Un cetățean a acuzat în instanță televiziunea de stat că ar manipula știrile încălcând dreptul la demnitate umană. Cazul face valuri într-o țară în care se dezbate de multe săptămâni pe tema incitărilor la ură din presă.

"Nu pot decât să mă îndoiesc de profesionalismul judecătorului", a declarat Waldemar Sadowski la câteva minute după pronunțarea sentinței. El a acuzat în instanță televiziunea publică TVP. Aceasta, a argumentat Sadowski, i-ar fi încălcat dreptul la demnitate umană prin manipulările din programele de știri. Verdictul tribunalului din Varșovia a fost însă clar: plângerea a fost respinsă în toate punctele ei. Judecătorul a precizat că demnitatea acuzatorului nu a fost lezată, deoarece acesta nu ar fi apărut personal în știrile transmise de TVP.

Cazul a câștigat în notorietate în ultimele săptămâni. Paweł Adamowicz, primarul orașului Gdansk (Danzig), a murit după ce a fost înjunghiat în timpul unui discurs pe o scenă în aer liber. Atacatorul a spus că gestul său este o răzbunare pe partidul de opoziție din care făcea parte primarul. Opinia publică din Polonia dezbate de atunci despre cât de vinovate de uciderea lui Adamowicz sunt relatările polarizante din presa poloneză. Criticii guvernului cred că și TVP este de vină. Reproșul lor: postul public de televiziune ar incita la ură împotriva opoziției și nu difuzează voci critice la adresa guvernanților. De la moartea primarului, zeci de protestatari se adună zilnic în fața sediului TVP din Varșovia.

"Adamowicz este unul din exemplele incitării la ură prin mass-media publice", crede și Sadowski. Om de afaceri, cu diplomă de jurist, el a văzut pe Youtube emisiuni ale TVP în care Adamowicz era atacat. "Una din înregistrări era un conglomerat de știri care nu aveau legătură între ele", explică el. "În prima jumătate s-a vorbit despre noul consiliu pentru imigrație înființat de Adamowicz, în a doua jumătate a fost difuzat material de arhivă care îl acuza pe Adamowicz de evaziune fiscală". Potrivit lui Sadowski, asemenea relatări îi îndoctrinează pe telespectatori și le lezează astfel demnitatea umană. De aceea s-ar fi decis el să dea în judecată TVP.

Guvernul exercită mereu influență asupra mass-media publice

Guvernul polonez influențează cu adevărat mass-media publice ale țării. Așa a fost tot timpul, nu doar acum. Decât că anterior aceste lucruri erau mai subtile. Până la sfârșitul lui 2015, președintele și Parlamentul îi alegeau pe membrii consiliilor de administrație la radioul și televiziunea publice. Consiliile acestea numeau apoi oamenii care conduceau aceste instituții media publice. Guvernul național-conservator al PiS a adoptat însă în decembrie 2015 o nouă lege a presei. De atunci, aceste poziții de frunte la posturile publice de radio și televiziune sunt decise de ministrul Trezoreriei, deci un membru al guvernului. Un politician din PiS este șef al TVP din ianuarie 2016. Anumiți jurnaliști au fost dați afară, alții au plecat de bunăvoie în sectorul privat.

"Legile din Polonia permit partidului de la guvernare să numească la conducerea presei publice exact persoanele care servesc interesului său", spune Sadowski. "Cred însă că guvernul anterior nu s-a folosit de aceste avantaje atât de amplu cum o face executivul actual." Plângerea sa a fost înaintată în justiție în august 2017, la doi ani de la câștigarea alegerilor de către PiS. Motivul pentru care a făcut-o atunci a fost un studiu al Universității SWPS din Varșovia. O echipă a acesteia a monitorizat timp de o săptămână știrile difuzate de televiziunile TVP, TVN și Polsat. Concluzia cercetătorilor a fost că TVP nu îndeplinește standardele obligatorii prevăzute de lege: "Pluralism, neutralitate, echilibru și independență, precum și inovație, calitate înaltă și integritate". "Am știut astfel că există dovezi obiective și că nu este doar impresia mea personală", spune Sadowski.

"Este singura decizie posibilă pe care poate să o ia instanța"

Sadowski s-a referit în plângerea sa la articolele 30 și 31 din Constituția Poloniei, care garantează libertatea și demnitatea umană. Avocatul TVP Bartolomiej Braun a cerut însă de la început respingerea demersului, argumentând că programele televiziunii de stat poloneze nu au fost niciodată despre acuzator, deci demnitatea sa nu avea cum să fie lezată.

"Decizia judecătorului nu mă miră", declară Jolanta Hajdarz, directoare a Centrului de Supraveghere a Libertății Presei. Dacă ne place sau nu, era singura decizie care putea fi luată. "Waldemar Sadowski nu a fost atacat personal în nicio emisiune", adaugă Hajdarz. "Ar fi fost un precedent care ar fi putut fi invocat de mii de alți cetățeni cărora nu le plac relatările presei sau care ar fi dorit să facă niște bani". Ceea ce ar fi putut duce la paralizarea procesului judiciar. "Pentru astfel de cazuri avem instituții precum Consiliul Național pentru Media, iar cetățenii pot trimite plângerile lor acestor foruri."

Sadowski nu pare prea dezamăgit de înfrângerea suferită în instanță. "Pentru mine, cazul are un caracter intelectual", explică el. Articolul despre demnitatea umană a fost trecut în Constituție după principiul copy-paste, fără a fi dezbătut prea mult. "Dacă aș fi câștigat, polonezii ar fi învățat mai multe despre Constituția lor iar TVP ar fi fost pusă sub presiune. Ceea ce ar întări poziția demonstranților din fața sediului TVP", spune el. De aceea, bărbatul vrea să facă apel la sentință. Și dacă nu va fi de ajuns, va continua până la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului de la Strasbourg.