De unde până unde tatuaje cu Putin într-un ospiciu german? | Societate | DW | 16.09.2022
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Publicitate

Societate

De unde până unde tatuaje cu Putin într-un ospiciu german?

Un filmuleț ciudat se răspândește pe Telegram și Twitter. În el apar rezidenții unui ospiciu. Ei și-ar fi tatuat chipul lui Vladimir Putin pentru a-l duce la moarte ca "păpuși voodoo vii". Un fals grosolan.

Capturi de ecran dintr-un filmuleţ fals: amestec de filmuleţe mai vechi

Capturi de ecran dintr-un filmuleţ fals: amestec de filmuleţe mai vechi

Un bărbat în vârstă, cu barbă, ochelari și chelie, stă în fotoliu și se uită la fotografii. El este prezentat în filmuleț cu numele de "Horst Bauer". În studioul său viu colorat, omul prestează tatuaje. Apar și secvențe cu un ospiciu german și presupușii săi rezidenți, care - să vezi ispravă! - își fac tatuaje gratuite cu Vladimir Putin, Serghei Lavrov și alți politicieni ruși. Pardon?

Da, este exact ceea ce afirmă autorii înregistrării în limba engleză, care circulă în prezent pe Telegram și pe Twitter, fiind accesată de zeci de mii de ori. Înregistrarea de un minut este concepută în stilul unui filmuleț DW și este menită să dea impresia că este o producție a postului german. De fapt, filmulețul este un fals, ba chiar unul absurd.

Afirmație: Rezidenții ospiciului și-ar fi făcut tatuaje cu politicieni ruși pentru a-i "duce pe liderii ruși Putin, Medvedev, Șoigu, Lavrov și Kadîrov la moarte ca păpuși voodoo vii".

DW Fact Check: Fals.

Conținutul filmulețului este fictiv, nu provine de la DW și a fost compilat din mai multe înregistrări mai vechi. De pildă, una dintre secvențe (începând cu secunda 20) - după cum am reușit să descoperim prin căutarea inversată de imagini - nu prezintă un rezident al unui ospiciu, ci un deținător de recorduri din Cartea Recordurilor Guinness. Este vorba despre Jack Reynolds din Derbyshire, Marea Britanie, care și-a făcut un tatuaj în 2016, la vârsta de 104 ani, devenind astfel cea mai în vârstă persoană tatuată cunoscută. Reynolds a murit în 2020, ceea ce înseamnă că nu poate fi un rezident al ospiciului german din Dülmen, menționat în film.

Ospiciul s-a adresat Poliției

Ospiciul a aflat despre acest film abia după ce a fost contactat de DW. Conducerea amplasamentului a reacționat îngrozită: “Este o dezinformare deliberată", a declarat Stephan Chilla, președintele Fundației Duhul Sfânt din Dülmen, administrator al ospiciulului Anna Katharina. "În niciun moment rezidenții noștri nu și-au făcut tatuaje la noi. Este absurd". Filmulețul este "o insolență și o lipsă de respect fără margini atât față de rezidenții noștri, cât și față de personal". Fundația Duhul Sfânt a depus o plângere la poliție împotriva unor persoane necunoscute. De fapt, secvențele în care care este apare ospiciul Anna Katharina din Dülmen provin dintr-o înregistrare din 2017 în care este prezentată instituția. Prin urmare, nu este în niciun caz o filmare curentă realizată în ospiciu.

Nici imaginile cu presupusul artist tatuator "Horst Bauer" nu sunt actuale. De fapt, nu-i vorba despre niciun "Horst Bauer", căci în imagini apare cunoscutul artist tatuator Doc Price din Plymouth, Marea Britanie, care pretinde că este cel mai bătrân expert în domeniu din lume. În timpul cercetării secvențelor folosite, după o căutare îndelungată folosind termeni de căutare precum "old tattoo artist" pe YouTube, am dat peste un documentar din mai 2021 care îl arată pe Price în studioul său de tatuaje. Recunoaștem rapid multe secțiuni din falsul filmuleț atribuit DW. Imaginile distribuite pe Telegram și Twitter sunt un remix pestriț al unor filmulețe mai vechi și niciuna dintre afirmațiile făcute în el nu se suține.

Înșelător de real - cu mici defecte

Am suprapus șablonul video original al DW pe filmul fals, iar ușoarele abateri devin evidente. În afară de poziție, mai ales fontul marcajelor iese în evidență. 

Am suprapus șablonul video original al DW pe filmul fals, iar ușoarele abateri devin evidente. În afară de poziție, mai ales fontul marcajelor iese în evidență. 

Însă nu numai în ceea ce privește conținutul, ci și în prezentarea subiectului există câteva aspecte suspecte. Deși filmul fals seamănă mult cu producțiile DW reale, în detaliu se pot observa erori de copiere a template-ului video DW. Textul de patru rânduri și stilul lingvistic nu corespund ghidului de stil DW. De asemenea, amplasarea textului și a logo-ului DW în filmuleț deviază ușor, ambele fiind amplasate puțin prea mult în stânga. Marcajul "Germany, Dülmen", care poate fi văzut la începutul filmulețului, conține un font incorect, iar designul este și el diferit.

Există și o mulțime de greșeli gramaticale și ortografice. De exemplu, textul înregostrării în limba engleză folosește cuvântul german "Hospiz" în loc de termenul englezesc "hospice". Acestea sunt detalii care expun cât se poate de clar înregistrarea ca ”fake”. La prima impresie, însă, mulți utilizatori de rețele sociale au crezut că ea este reală și au contactat DW  în legătură cu aceasta.

"Spoofingul", o nouă formă de dezinformare

Un alt video chipurile al DW relatează despre un caz penal inventat

Un alt video chipurile al DW relatează despre un caz penal inventat

De altfel,  nu este prima dată când un filmuleț fals, realizat chipurile de DW circulă pe internet. În iunie, un cont de Twitter în limba japoneză care se concentrează pe comentariile privind războiul din Ucraina a distribuit un presupus filmuleț DW care relata despre un infractor fugar din Ucraina. Verificarea noastră arată că povestea este inventată, filmulețul este un fals, precum și un caz de "spoofing", adică de însușire a unei identități false. De data aceasta, falsul pare să fie mult mai reușit. Numai o postare pe Telegram cu înregistrarea de la ospiciu a ajuns la peste 25.000 de utilizatori, la care se adaugă multe alte retweet-uri și distribuiri. Ceva asemănător s-a întâmplat, printre altele, și cu BBC-ul britanic, cu o înregistrare video falsă a atacului cu rachete asupra orașului ucrainean Kramatorsk. O serie de site-uri pro-rusești care semănau cu portaluri de știri germane au provocat recent agitație în Republica Federală.

Experții afirmă că urmele producțiilor false duc spre Rusia. Josephine Lukito, profesor la Școala de Jurnalism și Media de la Universitatea Texas din Austin, vede "structuri profesioniste“ în spatele acestor filme false. O mare parte din dezinformarea pro-rusă ar putea fi atribuită Internet Research Agency - Agenția de Cercetare pe Internet (IRA), o fabrică de troli ruși care este activă din 2012. "Scopul pe termen lung al acestei dezinformări de origine rusă este de a semăna neîncredere în sistemul mediatic", a declarat Lukito. În acest proces, credibilitatea presei este exploatată în mod deliberat în scopuri proprii. Acesta este un fenomen relativ nou de dezinformare, în care știri presupus serioase sunt publicate sub un steag fals. Experții avertizează asupra unei intensificări a campaniei de dezinformare a Rusiei în toamnă, având în vedere agravarea crizei energetice. Așa că s-ar putea ca acesta să nu fie ultimul filmuleț fals care de care să ne lovim pe net.