Kandydatka SPD krytykowana za wywiad dla rosyjskiej stacji | Niemiecka prasa o Polsce i po polsku – komentarze i omówienia | DW | 13.04.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

Prasa

Kandydatka SPD krytykowana za wywiad dla rosyjskiej stacji

Stacja telewizyjna Russia Today ma opinię rosyjskiej tuby propagandowej. Kandydatka SPD do Parlamentu Europejskiego Katarina Barley, mimo to, zdecydowała się udzielić jej wywiadu i musi teraz bronić się przed krytyką.

Katarina Barley

Katarina Barley

Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung” pisze w sobotę, że zastrzeżenia wzbudził przede wszystkim fragment wywiadu dotyczący relacji niemiecko-rosyjskich. „Utrzymujemy z Rosją bliskie relacje” – oświadczyła Barley w rozmowie z dziennikarzami niemieckiej redakcji RT Deutsch. Rosja była jej zdaniem zawsze partnerem Niemiec i pozostanie nim także w przyszłości.

Pytana o gazociąg Nord Stream 2 odpowiedziała, że jest to inwestycja prywatna, a niemiecki rząd powinien „zachować powściągliwość”. Niemieckiemu społeczeństwu trudno będzie jej zdaniem wytłumaczyć, dlaczego Niemcy powinni wydawać na wojsko aż 2 proc. PKB. „FAZ” zaznacza, że w kwestii aneksji Krymu, Barley zajęła stanowisko bardzo krytyczne wobec Rosji.

Krytyczne głosy

Premier Kraju Saary Tobias Hans z CDU powiedział, że wywiad nie pasuje do kandydatki uważającej się za polityka proeuropejskiego. W piątek, podczas debaty w Bundestagu na temat przyszłości Europy, kilku mówców nawiązywało krytycznie do wywiadu. Barley jest nie tylko „jedynką” na liście wyborczej SPD do PE, lecz także kieruje ministerstwem sprawiedliwości w koalicyjnym rządzie Angeli Merkel.  

Ukłony pod adresem Rosji doskonale wpasowują się w program stacji, której zadaniem jest kolportowanie na polecenie rosyjskich władz alternatywnego wizerunku Rosji w Niemczech.

Tendencyjne materiały

„Pokazywane materiały są w najlepszym razie tendencyjne. Stacja rozpowszechnia informacje, które ignorowane są przez większość niemieckich mediów” – ocenia „FAZ”.  Krytycy RT twierdzą, że zadaniem stacji jest podważanie niemieckiego państwa prawa, a sam nadawca jest instrumentem „hybrydowej wojny” z Zachodem.   

Redakcja przypomina medialny skandal sprowokowany przez RT w 2016 roku. Stacja rozpowszechniała przez wiele dni informację o zaginięciu i zgwałceniu niemieckiej nastolatki przez uchodźców o „południowym wyglądzie”, łącząc to z kryzysem migracyjnym, podczas gdy w rzeczywistości dziewczyna spędziła noc ze swoim chłopakiem, a wersję o gwałcie wymyśliła ze strachu przed rodzicami.       

„FAZ” zwraca uwagę, że obszernego wywiadu dla RT Deutsch udzielił wcześniej ówczesny minister spraw zagranicznych, socjaldemokrata Sigmar Gabriel. 

Reklama