″Repolonizacija″ užurbanim tempom | Politika | DW | 08.05.2021
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Poljska

"Repolonizacija" užurbanim tempom

Imenovanjem jednog novog glavnog urednika poljska vlada širi svoj utjecaj na velike regionalne listove kao i brojne (do sada) neovisne regionalne tjedne magazine i online-portale.

Krzysztof Karwat je dugo radio za "Dziennik Zachodni": 1993. godine je započeo karijeru u najvećem dnevnom listu u Gornjoj Šleskoj. Ovaj publicist je „preživio” promjenu brojnih premijera i glavnih urednika – ali u koži svojih sadašnjih suradnika svog bivšeg lista ne želi biti. "Njihova situacija je fatalna. Žalim ih", kaže on u razgovoru za DW.

List na kojeg, kako on naglašava, gleda sa sentimentalnošću je jedan od tri poljska regionalna lista koji od konca ožujka ima novog glavnog urednika. Karwat kaže da nije iznenađen razvojem situacije. Kaže da nikada nije vjerovao jamstvima da neće doći do promjene rukovodećeg kadra. "Samo nisam vjerovao da će doći tako brzo", kaže ovaj novinar.

Osim glavnog urednika "Dziennik Zachodni" i njegove kolege iz "Gazeta Krakowska" i "Nowiny" moraju tražiti novi posao. Svi ovi listovi pripadaju izdavačkoj grupi Polska Press, koju je koncem 2020. godine preuzeo naftni koncern PKN Orlen kojeg kontrolira država. Dosadašnji vlasnik , njemačka izdavačka grupa Passau, prodala je sve dionice.

Ovo preuzimanje pogađa 20 od 24 regionalna lista u Poljskoj, oko 120 regionalnih tjednih listova i 500 online-portala. "Zahvaljujući transakciji imamo pristup oko 17,4 milijuna korisnika", kaže Daniel Obajtek, šef Orlena i dugogodišnji suputnik Jarosława Kaczyńskog, šefa poljske vladajuće stranke PiS (Pravo i pravda).

Krzysztof Karwat

Krzysztof Karwat

„Gazprom PiS-a”

Oporba je kritizirala to preuzimanje medija. Bivši poljski ministar vanjskih poslova Radoslav Sikorski rekao je za agenciju PAP da PiS od Orlena pravi svoj Gazprom. Gazprom je naime igrao glavnu ulogu u preuzimanju i „pripitomljavanju” medija u Rusiji koji su bili kritični prema vladi. Glasnogovornik poljske vlade Piotr Müller s druge strane ne vidi rizik za slobodu tiska: "To je poslovna odluka jednog poduzeća", dodaje Müller. Ovakva preuzimanja su po njemu širom svijeta uobičajena praksa: "U konačnici i u SAD-u je Amazon kupio Washington Post."

U veljači je poljska Agencija za kartele odobrila kupnju. Mjesec dana kasnije se poljski ombudsman za građanska i ljudska prava, Adam Bodnar, sudski izborio za (privremenu) obustavu postupka preuzimanja medija. Privremena odluka znači da novi vlasnik ne smije mijenjati ništa sve do konačne odluke suda. Ipak Orlen to ignorira: šef tvrtke Obajtek je za katolički Radio Marija rekao da se ne može zaustaviti ono što je već realizirano, odnosno da je sudska odluka „irelevantna”.

"Odluka suda irelevantna"

Činjenica je da Orlenova "poslovna odluka" ima itekako političku povijesti: već dugo PiS kritizira da inozemne medijske kuće imaju "previše utjecaja" u Poljskoj, potrebna je, kako navode u PiS-u, "repolonizacija" branše. "Mediji u Poljskoj moraju biti poljski", kaže šef stranke Kaczyński. Preuzimanje poljske Press Medije on je nazvao "najboljom viješću nakon dugo vremena".

Ovu retoriku je oštro kritizirao bivši glavni urednik "Dziennik Zachodni" Marek Twaróg. On je za portal "Onet" još prije nego što je smijenjen rekao da je skandalozno i primitivno kada važni političari dijele medije na "njemačke" i "poljske". "Mi smo poljski novinari i vodstvo Polska Pressa je također poljsko", rekao je on tada.

Nema "daljinskog upravljača" iz Njemačke

I bivši zaposlenik "Dziennika Zachodnog" Karwat odbacuje prigovore da se listovima Polska Pressa do sada upravljalo iz Njemačke. "Nikada mi se nisu obraćali po pitanju sadržaja. Bila je naravno aktualna određena uređivačka politika koja je proizlazila iz zdravog ljudskog razuma, ali nikada nije bilo tako da je utjecano na politički sadržaj ili u Passau propisano što treba biti objavljeno", kaže on. Karwat naglašava da se kada je riječ o bivšem listu ne radi o bilo kakvom provincijskom listu, već o mediju s publikom od četiri milijuna ljudi - što je skoro polovina stanovništva Slovačke.

Novog glavnog urednika Grzegorza Gajdu Karwat ne poznaje osobno. Čovjek koji dolazi iz lokalnog ogranka državne televizije TVP iz Katowica, povezan je s vladom i aktivan je na crkvenom radiju, i nema lošu reputaciju - ali to samo po sebi ne znači ništa u današnjoj Poljskoj. "Ako je propisan određeni stranački program, a došljaci ga ne slijede, brzo budu zamijenjeni. To pokazuju mnogi primjeri, poput primjera mnogih upravitelja galerija ili muzeja", kaže Karwat.

"Prirodni proces"

Anna Kornecka

Anna Kornecka

Zamjenica ministra razvoja Anna Kornecka rekla je u intervjuu da su promjene na šefovskim pozicijama tijekom preuzimanja, odnosno promjene vlasničke strukture, "sasvim prirodne".

"Ako pogledate situaciju u Europi, vrlo često se dogodi da su novine u vlasništvu tvrtki, državnih tvrtki ili vlada. Ne bih to vidjela kao neku prijetnju novinarskoj neovisnosti", rekla je Kornecka u intervjuu s Beatom Tadlom, jednom od najpoznatijih voditeljica u Poljskoj. Tadla je početkom 2016. godine otpuštena s javne televizije TVP – kratko nakon što je PiS preuzeo vlast.

Strah od novih izbora

U intervjuu za DW, voditeljica otkriva da je morala razmišljati o Mađarskoj kad je intervjuirala Kornecku. "Ona savršeno pokazuje tipičan način kako se objašnjavanja svijet glupim ljudima: svi znaju kako je izgledalo preuzimanje TVP-a od strane trenutnih vladara. Potpuno ista stvar dogodit će se u Polska Pressu." Tadla ne sumnja da će listovi postatui ovisni o vladi. Sad se, kako kaže, radi o brzini, uostalom, uskoro bi se mogli održati i novi izbori.

Stranka Kaczyńskog u međuvremenu je javnu radio-televiziju pretvorila u PiS-ov instrument za održavanje vlasti. Promijenjeni su novinari, voditelji, glavni urednici i generalni direktor. Šef televizije Jacek Kurski, koji je nekoć bio strateg za predizbornu kampanju PiS-a i dobio je nadimak "Pitbull-terijer Kaczyńskog", ne krije kako smatra kako TVP mora djelovati kao "protuteža" privatnim medijima - koji su često kritični prema vladi.

Čitajte nas i preko DW-aplikacije za Android