Mediji u Mađarskoj – perjanica slobode u opasnosti? | Politika | DW | 24.06.2020
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Politika

Mediji u Mađarskoj – perjanica slobode u opasnosti?

Informativni portal „Indeks“ godinama je najčitaniji medij u Mađarskoj i najvažnija platforma ono malo preostalih slobodnih medija u toj zemlji. Redakcija „Indeksa“ smatra da je njena nezavisnost sada ugrožena.

U Mađarskoj je preostalo zaista malo slobodnih medija. Zbog njihovog malog dosega, mađarski premijer Viktor Orban ih uglavnom trpi. Izuzetak je informativni portal „Indeks". Uvjerljivo je najčitaniji medij u Mađarskoj i njeguje solidno, nezavisno i profesionalno novinarstvo. Orbana, njegovu vladu i stranku to ljuti, ponekad reagiraju javno i poprilično glasno.

Iz izvora bliskih vladi stalno dopiru signali da bi „Indeks" uz pomoć raznih smicalica mogao potpasti pod utjecaj vlade, kako bi se makar otupjela oštrica kritike. „Indeks" se do sada uspješno branio. Ali sada je glavni urednik portala Szabolcs Dull podigao uzbunu: „Redakcija 'Indeksa' je u opasnosti!", rekao je on u nedelju navečer u priopćenju koje je potpisalo više od 100 novinara i suradnika „Indeksa".

Znaci opasnosti

Redakcija je na jednom eksternom portalu 2018. postavila „pokazivač stupnja nezavisnosti". Sada su zelenu boju – to znači „nezavisan 'Indeks'" – promijenili u žutu, a to znači „pod opasnošću".

Viktor Orban

Viktor Orban voli da su mu mediji pod kontrolom

Ako kazaljka jednom padne na crveno, što znači „nije nezavisan", to ne bi bio samo kraj slobodnog pisanja jednog nezavisnog medija, već i slobode izražavanja u Mađarskoj uopće.

„Indeks" je osnovan 1999. godine. Mješavinom dobro razumljivog i prosvjćenog novinarstva, istraživačkih tekstova, socijalnih reportaža, kulture, bulevara, video zapisa i blogova dogurao je do milijun i pol posjeta dnevno, u zemlji koja ima deset milijuna stanovnika.

I u prošlosti je bilo nekoliko netransparentnih promjena vlasnika koje su uznemirile novinare. Posljednji put se to desilo krajem ožujka. Udio od 50 posto vlasništva firme Indamedia, koja obavlja sve oglasne poslove za Indeks, kupio je Miklós Vaszily. On je trenutno vlasnik i provladine televizije TV2. Inače, poznat je po tome što je već nekoliko medija doveo na vladinu liniju, primjer je nekada nezavisni portal „Origo". U „Indeksu" se boje da bi on sada mogao pokušati ucjenjivati redakciju preko oglasa.

Razbijanje redakcije u manje jedinice

Indirekton s Miklósem Vaszilyem ima i sadašnje priopćenje redakcije „Indeksa" i njenog šefa. Jedan vanjski savjetnik, za kojeg se smatra da je blizak sa Vaszilyjem, predložio je menadžmentu „Indeksa" da radi uštede dobar dio redakcije raspusti te da suradnike rasporedi po malim privatnim firmama koje bi pripremale medijske sadržaje za portal. To bi za „Indeks" značilo početak kraja nezavisnog novinarstva.

Doduše je menadžer „Indeksa" László Bodolai u ponedeljak 22. lipnja poručio da je ta ponuda odbijena. No istovremeno je on glavnog i odgovornog urednika Szabolcs Dull izbacio iz upravnog odbora „Indeksa". Dull to nije htio komentirati. Ni Miklós Vaszily nije odgovorio na upit DW-a. bio posebno razgovorljiv.

Jedan novinar „Indeksa" je, pod uvjetom da ostane anoniman, rekao da je briga „potpuno opravdana", te da je prijedlog razbijanja redakcije „realno i ozbiljno prekoračivanje granice". On kaže da će se kazaljka vratiti na zeleno, što znači nezavisnost, samo ako redakcija dobije jamstvo da taj plan neće biti realiziran.

Ta zabrinutost je opravdana, jer Viktor Orban već deset godina preuređuje mađarski medijski krajolik i stavlja medije pod kontrolu upravo tim metodama. On je već 2010., dmah po dolasku na vlast, ukupan javni medijski sektor razbio na manje jedinice, a novinari koji mu nisu odgovarali jedan po jedan su otpušteni.

Njemačko dio odgovornosti

Privatne medije Orban izlaže pritisku na osnovu reklama i oglasnog prostora. Javna je tajna da privatne firme ne oglašavaju kod kritičkih medija iz straha da ne pretrpe ekonomsku štetu ili šikaniranje državnih institucija. Mnogi nekada oštri mediji kao što su televizija RTL Klub ili ATV sada imaju pitomiji ton.

I njemački investitori snose dio krivice za ovakvo preoblikovanje medijskog sektora u Mađarskoj. Njemačke medijske firme su ranije bile jako zastupljene u Mađarskoj, ali su u posljednjih deset godina sve napustile zemlju, pa su Orbanu olakšale preuzimanje nezavisnih medija.

Ungarn Symbolbild Zeitungsstand

Transformacija medijskog tržišta u Mađarskoj je počela 2010.

Posebno neslavnu ulogu je tu odigrao Njemački Telekom. On je 2015 prodao veliki nezavisni portal Origo, navodno da bi osigurao posao s polaganjem kablova za brzi internet u Mađarskoj. Telekom odbacuje takve navode i tvrdi da se tu samo radilo o „izoštravanju profila".

Oligarsi „poklanjaju" medije

Jedna akcija u provladinoj medijskoj branši bila je 2018. dostojna scenarija za film o mafiji. Biznismeni bliski Orbanu su „donirali" u samo jednom danu 476 medijskih naslova          jednoj državnoj medijskoj fondaciji bez da su za to službeno dobili neku protuuslugu.

Anonimni novinar kaže da bi, ukoliko se „Indeks" prilagodi vladinoj liniji, to bio duboki rez u novijoj mađarskoj povijesti medija i veliki gubitak za mađarsko društvo.