Mađarski mediji na udaru Orbanove vlade | Politika | DW | 16.09.2020
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Oglas

Politika

Mađarski mediji na udaru Orbanove vlade

Mađarska vlada premijera Viktora Orbana pokrenula je ofenzivu protiv neovisnih medija. Ti mediji kažu da se sloboda govora i medija u toj zemlji sve više ograničava.

Klubradio je trn u oku Orbanove vlade

Klubradio je trn u oku Orbanove vlade

Počelo je s najvećim portalom vijesti u zemlji. Onda je uslijedio tradicionalni tjednik. A sada zatvara i posljednja neovisna radijska postaja. Poslovni ljudi bliski vlasti preuzimaju kontrolu nad neovisnim medijima, vlasti ušutkavaju posljednje neovisne glasove.

Najnoviji slučaj je radijska postaja Klubradio koja emitira vijesti i političke emisije. Ured za medije NMHH, u kojem su zaposleni ljudi odani premijeru Viktoru Orbanu, objavio je krajem prošlog tjedna da toj postaji neće produžiti licencu za emitiranje koja istječe iduće godine u veljači. Uz objašnjenje da je postaja uvijek iznova kršila odredbe Zakona o medijima.

Ta je vijest bila pravi šok za dio mađarske javnosti koji je kritičan prema vlastima, a iznenadila je i umjerene pristaše vladajuće stranke Fidesz. Jer, Klubradio je već odavno posljednja utvrda kvalitetnog i neovisnog radijskog novinarstva u Mađarskoj. „Velika je vjerojatnost da ćemo zatvoriti", kaže za DW György Bolgár, najpopularniji voditelj te postaje. "Ne vjerujem da još imamo šanse."

Razlozi koje NHMM navodi za istek dozvole za emitiranje su neznatni. Među ostalim, Klubradio navodno vlastima nije pravodobno priopćio koliki su udjeli mađarske i strane glazbe u programu. „Ured je jednostavno mogao reći da nas ne voli", komentirao je direktor tog radija Andras Arato.

Szabolcs Dull

Szabolcs Dull, bivši glavni urednik Indexa, najčitanijeg mađarskog portala

Orbanova ofenziva na medije

Ovaj je slučaj vrhunac nove ofenzive Orbanove vlade protiv neovisnih medija. Ona je počela u proljeće s Indexom, najčitanijim mađarskim portalom. Tvrtka Indamedia, koja je upravljala prihodima i poslovanjem s oglasima tog portala, dobila je novog suvlasnika: medijskog menadžera Miklosa Vaszilyja, bliskog vladi. On je objavio plan za restrukturiranje redakcije. Kada se ona protiv toga pobunila, krajem srpnja je najprije otpušten glavni i odgovorni urednik Szabolcs Dull, a nekoliko dana kasnije je u znak prosvjeda otkaz dala i cijela redakcija.

Ta će redakcija idućih tjedana pokrenuti novi neovisni portal pod imenom Telex, no još  je upitno hoće li on dostići značenje Indexa.

Index je nesumnjivo jako smetao Orbanu i njegovom sustavu. Prije nekih godinu dana taj je portal razotkrio seks-skandal jednog gradonačelnika sa sjeverozapada Mađarske koji je ukazao na korumpiranu samovolju i moralnu dvoličnost Orbanove kršćansko-nacionalne konzervativne stranke Fidesz. Nakon toga ona jeizgubila na komunalnim izborima u svim većim gradovima i općinama.

Potom je uslijedio otkaz još jednom glavnom i odgovornom uredniku: ovoga puta u tradicionalnom liberalnom tjedniku 168 ora. Peter Rozsa je morao otići s dužnosti jer je njegov list objavio navodno privatnu fotografiju Orbanove obitelji. No Orban, koji se vrlo rado predstavlja kao obiteljski čovjek, tu je fotografiju već odavno sam objavio na društvenim mrežama.

Ungarn | Unabhängige Medien unter Druck

Neovisni magazin "HVG" ilustrirao je svoju naslovnicu o preuzimanju Indexa fotografijom nasmiješenog Viktora Orbana

„Sustav pokapa sve što mu smeta"

Rozsa je dobio otkaz od Pala Milkovicsa, poduzetnika bliskog vlastima, koji je od srpnja ove godine suvlasnik tjednika. Točnije rečeno, suvlasnik tvrtke Brit Media koja je pod utjecajem vlasti bliske ortodoksne židovske općine rabina Slome Kövesa. Brit Media je proteklih godina kupila vlasničke udjele u brojnim neovisnim mađarskim medijima.

No u slučaju Klubradija je drugačije: tu je državni ured za medije na neki način postupao kao produžena ruka vlade. Klubradio je na početku emitirao u cijeloj zemlji, da bi mu nakon dolaska Orbana na vlast 2010. domet bio malo pomalo ograničen. Uskoro je pokrivao samo glavni grad Budimpeštu i okolicu. „Mi smetamo", kaže György Bolgár. „U logici jednog diktatorskoj jednostranačkog sustava je da pokopa ili prisvoji sve što mu smeta."

To što se redakcija Indexa dugo borila protiv te logike naišlo je na međunarodno priznanje: u četvrtak (17.9.) bivši glavni i odgovorni urednik Indexa Szabolcs Dull dobiva Potsdamsku M100-medijsku nagradu. Laudatorica će biti Dunja Mijatović, povjerenica Vijeća Europe za ljudska prava. „Čast mi je dobiti tu nagradu, ali ona nije moja nego od čitave redakcije Indexa. Radujem se tom znaku solidarnosti u doba u kojem se europske vrijednosti slobode govora i medija u Mađarskoj nalaze u sve težem položaju", rekao je Dull za DW.

Preporuka uredništva