1. رفتن به محتوا
  2. رفتن به مطالب اصلی
  3. رفتن به دیگر صفحات دویچه وله

گزارش: طالبان ورزش زنان را ممنوع می‌کنند

۱۴۰۰ شهریور ۱۸, پنجشنبه

یک رسانه آسترالیایی به نقل از یک مقام طالبان گزارش داده که ورزش زنان، به طور خاص کریکت زنان، در افغانستان ممنوع اعلام خواهد شد. وزیر ورزش آسترالیا از نهادهای ورزشی بین المللی خواست که در برابر این اقدام خاموش ننشینند.

https://p.dw.com/p/4070m
Afghanistan Frauen Cricket
عکس: DW/Hoshang Hashemi

تلویزیون "سی بی اس" آسترالیا به نقل از احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی گروه طالبان گزارشی را مبنی احتمال ممنوعیت ورزش زنان در افغانستان به نشر رسانده است. در این گزارش گفته شده که به گونه اخص، به زنان اجازه داده نمی شود که بازی کریکت را انجام دهند.

این عضو گروه طالبان گفته است: «در کریکت احتمالاً آنها [زنان] در وضعیتی قرار بگیرند که صورت و بدن شان پوشانده نخواهند شد. اسلام نمی‌خواهد که زنان این گونه دیده شوند.»

این مقام امور فرهنگی طالبان علاوه کرد: «این عصر رسانه‌ها است، عکس‌ها و ویدیوهای آن‌ها (ورزشکاران زن) را مردم تماشا خواهند کرد. اسلام و امارت اسلامی به زنان اجازه نمی‌دهند که کریکت بازی کنند یا جایی که در معرض دید قرار می‌گیرند، ورزش کنند.»

بیشتر بخوانید: «ما باختیم، دموکراسی باخت»؛ زنان افغانستان در ترس و نگرانی به سر می‌برند

احمد الله وثیق ماه گذشته به این رسانه آسترالیایی گفته بود که طالبان به مردان اجازه می‌دهند که بازی کریکت را ادامه بدهند و برای اعضای تیم ملی کریکت اجازه نامه داده اند تا برای بازی‌های آزمایشی در ماه نومبر امسال به آسترالیا بروند.

ریچارد کولبیک، وزیر ورزش آسترالیا نسبت به این تصمیم طالبان به ممنوعیت زنان از ورزش "عمیقاً ابراز نگرانی" کرده است و از سازمان‌های مانند شورای بین المللی کریکت خواسته است تا در برابر این تصمیم طالبان واکنش نشان بدهند.

کولبیک در یک اعلامیه خبری نوشته است: «محروم کردن زنان از ورزش در هر سطحی که باشد غیرقابل پذیرش است. ما از مقام‌های بین الملی ورزش از جمله شورای بین المللی کریکت می‌خواهیم که در برابر این حکم وحشتناک موضع‌گیری کنند.»

Frauen-Soccer Afghanistan
عکس از آرشیف/ اعضای تیم ملی فوتبال زنان در افغانستانعکس: DW/H. Sirat

بازیکنان تیم فوتبال زنان افغانستان در میان ده ها ورزشکاری اند که ویزای آسترالیا را برای زندگی کردن در این کشور دریافت کرده اند و به دلیل همه گیری ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برند.

گروه طالبان روز سه شنبه این هفته کابینه سرپرست خود را اعلام کردند که شماری از چهره‌های تندرو این گروه و شبکه حقانی در فهرست آنان دیده می‌شوند. این افراد در دهه ۱۹۹۰ و جنگ ۲۰ سال گذشته در برابر ایالات متحده و شرکای بین المللی شان حضور فعال داشتند.

طالبان با یک اعلامیه پالیسی که همزمان با لیست اعضای کابینه سرپرست نشر کردند، تلاش کردند نگرانی کشورهای همسایه و باقی جهان را کاهش دهند. اما با توجه به این واقعیت که هیچ زنی در کابینه سرپرست طالبان حضور ندارد، این نگرانی‌ها رفع نخواهد شد.

مرتبط: تظاهرات زنان در بلخ: ما خواستار حقوق انسانی خود هستیم

در این اعلامیه به حفاظت از حقوق اقلیت‌ها و مستضعفین نیز پرداخته شده است. طالبان همچنان گفته اند که "به همه هموطنان زمینه تحصیل را در چارچوب شریعت فراهم می‌کنند"، اما در این اعلامیه سه صفحه ای، اشاره‌ای به زنان نشده است.

با این همه، در چند روز گذشته شماری از شهرهای افغانستان گواه راه اندازی تظاهرات از سوی زنان و مردان بوده اند. آنان خواستار احقاق حقوق اساسی به ویژه حق کار و تحصیل برای زنان شدند. اعضای گروه طالبان در بیشتر موارد دست به خشونت زده و تلاش کرده اند که مانع حرکت های اعتراضی شوند. به تازگی گروه طالبان اعلام کردند که بدون دریافت جواز، هیچ کسی حق ندارد که به جاده ها برآمده و حرکت های اعتراضی را برگزار کند.

Aj/af (AP)