وزیر خارجه آمریکا: امروز منتظر پاسخ ایران هستیم
انتشار ۱۴۰۵ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبهآخرین بهروز رسانی ۱۴۰۵ اردیبهشت ۱۸, جمعه
آنچه باید بدانیم
جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۴ آغاز شد که در پی آن، شماری از اصلیترین مقامات حکومت ایران از جمله علی خامنهای کشته شدند. چهل روز بعد، تهران و واشنگتن بر سر آتشبسی دوهفتهای توافق کردند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واپسین ساعات باقیمانده از این آتشبس اعلام کرد که به درخواست شماری از مقامهای پاکستان، از سرگیری احتمالی حملات به جمهوری اسلامی را بهطور موقت متوقف و آتشبس را تمدید کرده است.
در این بین، مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا با میانجیگری پاکستان نیز بینتیجه پایان یافت.
در هفتههای گذشته تنش میان دو کشور بر سر کنترل تنگه هرمز بالا گرفته است. تهران از زمان آغاز جنگ تا کنون این آبراه مهم بینالمللی را مسدود کرده است؛ اقدامی که بویژه بهدلیل پیامدهای آن بر اقتصاد جهانی، به تنش میان تهران و بسیاری از دیگر کشورها نیز انجامیده است.
بسیاری از ناظران و تحلیلگران مستقل، آتشبس کنونی میان تهران و واشنگتن را "شکننده" میدانند.
آخرین خبرها از تحولات جنگ را از اینجا دنبال کنید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران
تصاویر ماهوارهای از احتمال نشت نفت در نزدیکی جزیره خارک خبر میدهند
خبرگزاری رویترز گزارش داد تصاویر ماهوارههای کوپرنیک در فاصله سهشنبه تا پنجشنبه ۶ تا ۸ مه (۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت ) لکهای مشکوک را در آبهای غرب جزیره خارک ثبت کردهاند؛ جزیرهای که پایانه اصلی صادرات نفت ایران به شمار میرود. پژوهشگران محیطزیست گفتهاند این رد خاکستری و سفید از نظر بصری با یک لکه نفتی مطابقت دارد، اما علت و منشأ دقیق آن هنوز مشخص نیست.
رویترز به نقل از دو پژوهشگر نوشته است این لکه احتمالی حدود ۴۵ کیلومتر مربع وسعت دارد؛ مساحتی در حد یک دریاچه بزرگ. با این حال، هنوز معلوم نیست این آلودگی از چه نقطهای آغاز شده و چه عاملی باعث آن شده است. یکی از ارزیابیها نیز میگوید در تصاویر پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت) نشانهای از ادامه فعال نشت دیده نشده است.
جزیره خارک که حدود ۲۵ کیلومتر از ساحل ایران فاصله دارد، مرکز انتقال حدود ۹۰ درصد صادرات نفت ایران است. همین موقعیت باعث شده هر تحول زیستمحیطی یا نظامی در اطراف آن، اهمیت اقتصادی و راهبردی پیدا کند. رویترز یادآوری کرده است که آمریکا از آغاز جنگ، حمله به اهدافی در این جزیره را نیز تأیید کرده بود.
آمریکا دو نفتکش ایرانی دیگر را از کار انداخت
به گزارش خبرگزاری آلمان، فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد روز جمعه۸ مه (۱۸ اردیبهشت) دو نفتکش ایرانی با نامهای "امتی سی استار" و "امتی سودا" را پیش از ورود به یک بندر در دریای عمان هدف قرار داده و از کار انداخته است. سنتکامگفت این دو کشتی بدون بار و با پرچم ایران در حرکت بودند و یک جنگنده اف-۱۸ سوپر هورنت با شلیک مهمات دقیق به دودکشهای آنها، مانع از ادامه مسیرشان شد.
سنتکام گفت نیروهای آمریکایی روز چهارشنبه (۱۶ اردیبهشت) نیز نفتکش دیگری با نام "امتی حسنا" را از کار انداخته بودند و هر سه کشتی دیگر به سمت ایران در حرکت نیستند.
دریاسالار برد کوپر، فرمانده سنتکام، نیز گفت نیروهای آمریکایی همچنان به اجرای کامل محاصره کشتیهایی که به ایران وارد یا از آن خارج میشوند، متعهد هستند.
ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد اکنون مانع ورود یا خروج بیش از ۷۰ نفتکش از بنادر ایران شده است. به گفته سنتکام، این کشتیها ظرفیت حمل نفتی به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار را داشتهاند.
این ارقام نشان میدهد محاصره دریایی همچنان یکی از اصلیترین ابزارهای فشار واشنگتن بر تهران است.
حزبالله با وجود آتشبس به شمال اسرائیل راکت شلیک کرد؛ چهار کشته در حمله اسرائیل به جنوب لبنان
خبرگزاری آلمان گزارش داد با وجود آتشبس میان اسرائیل و حزبالله، بعدازظهر جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در چند نقطه از شمال اسرائیل آژیر خطر به صدا درآمد و ارتش اسرائیل اعلام کرد یک راکت را رهگیری کرده و چند راکت دیگر در مناطق باز فرود آمدهاند. همزمان، وزارت بهداشت لبنان خبر داد در حمله اسرائیل به جنوب لبنان چهار نفر کشته و چند نفر زخمی شدهاند.
این تبادل آتش پس از آن رخ داد که اسرائیل در حملهای به حومه جنوبی بیروت، یکی از فرماندهان واحد رضوان حزبالله را هدف قرار داد. رسانههای اسرائیلی گزارش دادند در این حمله، مالک بلّوط، معاون او و چند عضو دیگر این واحد کشته شدهاند.
ارتش اسرائیل گفته بود از قبل انتظار واکنش از خاک لبنان را داشته و خود را برای چنین حملهای آماده کرده بود.
ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد یک پهپاد حامل مواد انفجاری که به حزبالله نسبت داده شده، در اسرائیل سقوط کرده و در نتیجه آن دو سرباز زخمی شدهاند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.
به گفته ارتش، گروه تروریستی حزبالله چند پهپاد دیگر نیز به کار گرفته که در نزدیکی نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان منفجر شدهاند. افزون بر آن، این گروه در طول روز با خمپاره و راکت نیز مواضع نظامیان اسرائیلی را در جنوب لبنان هدف گرفته است.
حمله تازه ایران به مواضع حزب دموکرات کردستان ایران در اربیل
بنا بر گزارش روداو و به نقل از حزب دموکرات کردستان ایران، سپاه پاسداران شامگاه پنجشنبه۷ مه (۱۷ اردیبهشت) مواضع پیشمرگههای این حزب در کوههای بالیسان در استان اربیل را با چند پهپاد انتحاری هدف قرار داده است. این گروه گفت حمله تازه در ساعت ۱۹:۴۰ به وقت محلی انجام شد و پس از دو حمله جداگانه در روز قبل به اردوگاههای "زێوی سپی" و "گردهچال" صورت گرفت.
حزب دموکرات کردستان ایران گفته است حمله پنجشنبه ادامه مجموعه حملاتی است که از روز قبل آغاز شده بود. این گروه مدعی است با حمله تازه، شمار حملات ایران به پایگاههایش در اقلیم کردستان به ۱۲۰ مورد رسیده و بخش زیادی از این حملات، مناطق مسکونی، مراکز درمانی و مدارس را نیز دربر گرفته است.
این حمله همزمان با ادامه گمانهزنیها درباره نزدیک شدن تهران و واشنگتن به یک تفاهم جدید انجام شده است. همزمان، مقامهای ایرانی گفتهاند پیشنهاد آمریکا هنوز در دست بررسی است و پس از تکمیل ارزیابی، موضع تهران از طریق طرف پاکستانی اعلام خواهد شد. در سوی دیگر، دونالد ترامپ هشدار داده بود اگر توافقی حاصل نشود، حملات میتواند از سر گرفته شود.
با وجود آتشبسی که با میانجیگری پاکستان از ۱۹ فروردین ۱۴۰۵ برقرار شد، حملات در اقلیم کردستان متوقف نشده است.
روبیو: امروز منتظر پاسخ ایران هستیم؛ بقایی: هنوز جمعبندی نهایی اعلام نشده
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در رم، پایتخت ایتالیا گفت ایالات متحده انتظار دارد امروز پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر واشینگتن برای پایان دادن به جنگ را دریافت کند. او افزود امیدوار است محتوای این پاسخ، زمینه را برای ورود به یک روند "جدی" مذاکراتی فراهم کند.
در مقابل، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت موضوع همچنان در دست بررسی است و اگر تهران به جمعبندی نهایی برسد، آن را رسما اعلام خواهد کرد.
روبیو در جمع خبرنگاران گفت واشنگتن بهزودی خواهد دید پاسخ ایران چه دربردارد و ابراز امیدواری کرد این پاسخ بتواند به یک مسیر مذاکراتی جدی منتهی شود. این موضع در حالی مطرح شده که دولت ترامپ همچنان بر حفظ فشار بر تهران و در عین حال باز نگه داشتن مسیر توافق تأکید دارد.
بقایی نیز در تهران گفت مذاکرات همچنان در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی اعلام نشده است. او تأکید کرد جمهوری اسلامی در "وضعیت اسمی آتشبس" قرار دارد، اما نیروهای مسلح با دقت اوضاع را زیر نظر دارند و در صورت هرگونه تعرض، با تمام توان پاسخ خواهند داد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت اقدام شب گذشته آمریکا و اسرائیل، هم نقض فاحش حقوق بینالملل بوده و هم نقض آتشبس. او همچنین با اشاره به تشدید تحریمها و آنچه "دزدی دریایی" خواند، گفت این رفتارها نشان میدهد آمریکا در رفع تحریمها جدی نیست و نمیتوان به تعهداتش با اطمینان نگاه کرد. این موضع با ارزیابیهای پیشین مقامهای ایرانی همخوان است که میگویند اولویت فعلی تهران، پایان جنگ و سنجش عملی رفتار طرف مقابل است.
دیدهبان حقوق بشر: از ۲۸ اسفند ۱۴۰۴ دستکم ۲۸ نفر با اتهامهای سیاسی در ایران اعدام شدهاند
دیدهبان حقوق بشر با انتشار پیامی هشدار داد از ۱۸ مارس ۲۰۲۶، برابر با ۲۸ اسفند ۱۴۰۴، دستکم ۲۸ نفر در ایران با اتهامهای "دارای انگیزه سیاسی" اعدام شدهاند. این نهاد همچنین گفت شمار زیادی از معترضان زندانی همچنان در معرض خطر اعدامهای خودسرانه و پنهانی هستند.
در این پیام، بهصراحت نسبت به خطر ادامه اعدامها علیه معترضان زندانی هشدار داده شده است. به گفته این نهاد، روند سرکوب قضایی در ایران فقط به بازداشت و محاکمه محدود نمانده و استفاده از مجازات مرگ در پروندههای سیاسی نیز شدت گرفته است.
پاکستان برای بازگرداندن ملوانان ایرانی و پاکستانیِ کشتیهای توقیفشده وارد عمل شد
اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان، روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، و ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور، درباره تسهیل بازگرداندن خدمه کشتیهایی که از سوی مقامهای آمریکایی توقیف شدهاند گفتوگو کرده است. او گفت اسلامآباد آماده است بازگشت امن شهروندان ایرانی به ایران را از مسیر پاکستان تسهیل کند.
دار در پیامی در شبکه ایکس نوشت از وزیر خارجه سنگاپور خواسته است برای بازگرداندن ۱۱ ملوان پاکستانی و ۲۰ ملوان ایرانی که روی کشتیهای توقیفشده حضور دارند و اکنون در نزدیکی آبهای سنگاپور هستند، کمک کند.
او توضیح بیشتری درباره نام کشتیها یا وضعیت دقیق آنها ارائه نکرد.
وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت در تماس با عباس عراقچی، آمادگی اسلامآباد را برای کمک به انتقال امن شهروندان ایرانی به کشورشان اعلام کرده است.
این موضع نشان میدهد پاکستان تلاش دارد در کنار نقش دیپلماتیک خود، در پروندههای انسانی ناشی از توقیف کشتیها هم نقش واسطه ایفا کند.
قطعی اینترنت در ایران ۷۰ روزه شد
نتبلاکس، یک گروه ناظر اینترنت در عرصه بینالمللی، اعلام کرده است که قطع گسترده اینترنت در ایران وارد روز هفتادم شده و دسترسی بخشهای بزرگی از جمعیت را در شرایط جنگی مختل کرده است.
بر اساس گزارش این گروه، این اختلال تاکنون بیش از ۱۶۵۶ ساعت ادامه داشته است. NetBlocks روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت که این قطعی از زمان حملات آمریکا و اسرائیل به تهران و بیثباتی منطقه آغاز شده است.
این نهاد تأکید کرده است: «اتصال دیجیتال در زمان بحران حیاتی است» و محدود کردن اینترنت بیشترین آسیب را به افراد دارای معلولیت، دانشآموزان، کسبوکارهای کوچک و عموم مردم وارد میکند.
در ادامه گزارش آمده است که ایران پیشتر، یعنی در دیماه سال گذشته و همزمان با سرکوب گسترده اعتراضات ضد دولتی که به گفته ناظران، شدیدترین سرکوب از زمان تأسیس جمهوری اسلامی بوده است، نیز قطعی اینترنت سراسری را برای حدود ۹۲ میلیون نفر اعمال کرده بود.
بر اساس این گزارش، قطع جدید اینترنت دسترسی مردم به اطلاعات و ارتباطات را در شرایطی که با بیکاری بالا و فشار اقتصادی ناشی از تنشهای منطقهای مواجه هستند، بیش از پیش محدود کرده است.
سنتکام: نیروهای آمریکا بیش از ۷۰ نفتکش را از ورود به بنادر ایران بازداشتند
فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) اعلام کرد که روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) بیش از ۷۰ نفتکش از ورود به بنادر ایران یا خروج از آنها بازداشته شدهاند.
سنتکام در پیامی در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت: «این کشتیهای تجاری ظرفیت حمل بیش از ۱۶۶ میلیون بشکه نفت ایران را دارند که ارزش آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار برآورد میشود.»
امارات از "مجروح شدن سه نفر در اثر حملات ایران" خبر داد
نیروهای پدافند هوایی امارات متحده عربی اعلام کردند که دو موشک بالستیک و سه پهپاد را که به گفته آنها از سوی ایران شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کردهاند.
بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع امارات در شبکه اجتماعی "ایکس"، این پرتابهها پیش از اصابت توسط سامانههای دفاعی این کشور ساقط شدند. با این حال، گزارش شده است که در نتیجه این حادثه سه نفر زخمی شدهاند.
این رویداد در ادامه تنشهای منطقهای و تبادل حملات میان طرفهای مختلف رخ داده است. جزئیات بیشتری درباره اهداف احتمالی حمله یا وضعیت دقیق مجروحان هنوز منتشر نشده است.
بنا بر بیانیه امارات، از آغاز حملات ایران علیه این کشور، سامانههای پدافند هوایی این کشور در مجموع ۵۵۱ موشک بالستیک، ۲۹ موشک کروز و ۲۲۶۳ پهپاد (UAV) را رهگیری و منهدم کردهاند.
مجموع تعداد مجروحان حملات یادشده به ۲۳۰ نفر رسیده است که از ملیتهای مختلفی هستند.
تعداد کل کشتههای نظامی امارات به سه نفر رسیده است که بر اساس بیانیه یادشده شامل یک غیرنظامی مراکشی بوده که در نیروهای مسلح مشغول به کار بوده است. همچنین تعداد کشتههای غیرنظامی در مجموع به ده نفر میرسد که از کشورهای پاکستان، نپال، بنگلادش، فلسطین، هند و مصر هستند.
کاهش اعتبار بینالمللی آمریکا در دوران ترامپ
بر اساس یک نظرسنجی، وجهه بینالمللی آمریکا در دوران ریاستجمهوری دونالد ترامپ بهشدت کاهش یافته است.
مطالعه سالانه «شاخص ادراک دموکراسی» (Democracy Perception Index) که روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) منتشر شد، نشان میدهد ایالات متحده در اروپا بیش از هر منطقه دیگری با نگاه منفی مواجه است. همچنین در این گزارش آمده که چین اکنون به طور متوسط در تمام مناطق جهان تصویر مثبتتری نسبت به آمریکا دارد.
در این نظرسنجی که توسط سازمان "ائتلاف دموکراسیها" متعلق به آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو، در بهار امسال انجام شد، شاخص محبوبیت جهانی آمریکا از منفی ۵ درصد در سال گذشته به منفی ۱۶ درصد سقوط کرده است.
به این ترتیب، حتی روسیه با امتیاز منفی ۱۱ درصد نیز به طور متوسط محبوبتر از آمریکا ارزیابی شده است. تنها کشورهایی که وضعیت بدتری از آمریکا داشتهاند عبارتاند از اسرائیل، کره شمالی، افغانستان و ایران.
همچنین طبق این مطالعه، در پاسخ به این پرسش که «کدام کشور بزرگترین تهدید برای جهان محسوب میشود»، آمریکا در سطح جهانی بیش از هر کشور دیگری نام برده شده و پس از آن روسیه قرار دارد.
جمهوری اسلامی از توقیف یک نفتکش در خلیج عمان خبر داد
ایران روز جمعه یک نفتکش به نام "اوشن کوئی" را در خلیج عمان به دلیل تلاش ادعایی برای مختل کردن صادرات نفت ایران توقیف کرد. رسانههای دولتی ایران به نقل از بیانیه ارتش این خبر را اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است که این نفتکش با پرچم باربادوس، حامل نفت ایران بوده و «با سوءاستفاده از شرایط منطقهای قصد آسیب رساندن و اخلال در صادرات نفت» را داشته است.
بر اساس گزارش رسانههای دولتی، این نفتکش که از ماه فوریه تحت تحریمهای آمریکا قرار داشته، به سواحل جنوبی ایران هدایت و به مقامات قضایی تحویل داده شده است.
این توقیف پس از درگیری میان نیروهای آمریکا و ایران در تنگه هرمز رخ داد؛ گذرگاهی که خلیج فارس را به خلیج عمان متصل میکند.
ایران از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در ۲۸ فوریه، تا حد زیادی این آبراه باریک را که محل عبور حدود یکپنجم جریان نفت جهان است، مسدود کرده است.
آمریکا خواستار آزادی فوری نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح شد
ایالات متحده از ایران خواست نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی و برنده جایزه نوبل صلح، را که به شدت بیمار است فوراً از زندان آزاد کند.
رایلی بارنز، مقام ارشد مسئول حقوق بشر در وزارت خارجه آمریکا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این زندانی ۵۴ ساله باید درمان پزشکی لازم را دریافت کند و "جهان نظارهگر است".
او افزود: «نرگس محمدی اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد و مراقبت پزشکی کاملاً ناکافی دریافت میکند.»
"بنیاد محمدی" و بستگان او روز چهارشنبه اعلام کرده بودند که او "میان مرگ و زندگی" قرار دارد.
بارنز همچنین نوشت: «رژیم ایران نرگس محمدی را زندانی کرده، چون صدای خود را بلند کرده بود، چون از طرف مردم ایران و امیدهای آنان برای زندگی بهتر سخن گفته بود.»
این فعال حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ به خاطر مبارزهاش علیه سرکوب زنان و مخالفت با مجازات اعدام در ایران، موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شد.
طرح نماینده جمهوریخواه برای مهار اختیارات جنگی ترامپ
تام برت، نماینده جمهوریخواه کنگره از ایالت میشیگان، در یک نشست اضطراری لایحهای را برای محدود کردن استفاده از نیروی نظامی در ایران و پایان دادن به درگیریها تا پایان ماه ژوئیه معرفی کرد.
این قانون، شرایطی را برای استفاده کلی از زور، از جمله علیه برنامه هستهای ایران و تامین امنیت تنگه هرمز تعیین میکند. این لایحه همچنین تا حد زیادی استفاده از نیروهای زمینی در ایران را ممنوع میکند و به گفته کارشناسان، بازتابدهنده نارضایتی فزاینده بخشی از جمهوریخواهان کنگره از ادامه وضعیت جنگی با ایران است.
خضریان: امارات "پایگاه دشمن" است و آن را دیگر همسایه نمیبینیم
علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، امارات متحده عربی را "پایگاه متخاصم دشمن" خواند و گفت جمهوری اسلامی دیگر امارات را به عنوان همسایه نمیبینید.
او در ادامه مدعی شد: «شائبه جدی وجود دارد که هواپیماهای امارات با پاک کردن پرچم این کشور، مستقیم به خاک ایران حمله کردهاند. از این پس با امارات به مانند اقلیم کردستان رفتار میشود و هر لحظه لازم باشد به امارات حمله میکنیم.»