ونزوئلا؛ افزایش شمار قربانیان زلزله و ابهام در ابعاد فاجعه
انتشار ۱۴۰۵ تیر ۵, جمعهآخرین بهروز رسانی ۱۴۰۵ تیر ۵, جمعه
آنچه باید بدانیم
خبرگاه دویچه وله فارسی مجموعهای خبری از موضوعات و تحولات روز ایران، منطقه، آلمان و جهان در زمینههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و غیره است.
در "خبرگاه" میتوانید رویدادهای متنوع را به شکلی کوتاه و فشرده دنبال کنید.
شارل هانری دوفوشه کور، مترجم دیوان کامل حافظ به زبان فرانسه درگذشت
شارل هانری دوفوشه کور که از او به عنوان مترجم نخستین نسخه کامل از دیوان حافظ، همراه با شرح به زبان فرانسه یاد می شود، در ۱۰۰ سالگی درگذشت.
نام او در میان علاقهمندان ادبیات فارسی، بیش از همه با ترجمه فرانسوی دیوان حافظ و پژوهشهای گستردهاش در حوزه شعر و عرفان ایرانی شناخته میشود.
او با انتشار نخستین ترجمه همراه با شرح و تفسیر کامل دیوان حافظ به زبان فرانسه و همچنین مطالعات و مقالاتی در زمینه ادبیات کلاسیک فارسی، جایگاهی مهم در میان ایرانشناسان و پژوهشگران ادبیات فارسی داشت.
دو فوشهکور از چهرههای برجسته اروپایی در مطالعات زبان و ادبیات فارسی کلاسیک بود که سالها در موسسه ملی زبانها و تمدنهای شرقی تدریس کرد.
او همچنین در دهه ۱۹۷۰ ریاست موسسه فرانسوی "پژوهش در ایران" را بر عهده داشت و در سال ۱۹۷۸ مجله تخصصی "ابستراکتا ایرانیکا" را بنیان گذاشت که بهطور منظم پژوهشهای مرتبط با فرهنگ و تمدن ایران را بهصورت انتقادی معرفی و بررسی میکرد.
پژوهشهای او، بهویژه در زمینه حافظپژوهی برای او جوایزی مانند "جایزه کتابخانه ملی ایران" و "مدال مرکز پژوهشهای حافظپژوهی شیراز" را همراه داشت.
او ۱۷ سال اول عمر خود را به واسطه شغل پدرش که مهندس راه آهن در مراکش بود، در این کشور گذراند.
احتمال حذف ۱۰۰ هزار موقعیت شغلی از سوی فولکسواگن
شرکت خودروسازی فولکسواگن قصد دارد بهطور گسترده دست به تعدیل نیروهای بیشتری بزند. در سالهای آینده ممکن است در سراسر جهان تا ۱۰۰ هزار شغل حذف شود.
مجله Manager Magazin در گزارشی به نقل از منابع داخلی این شرکت خودروسازی اعلام کرده است، "حذف ۱۰۰ هزار شغل، معادل دو برابر هدف قبلی کاهش نیرو خواهد بود که از نظر شدت و گستردگی، بیسابقه است".
با این حال، هنوز مشخص نیست این رقم دقیقا چگونه محاسبه شده است.
بر اساس این گزارش، در میانمدت ممکن است چهار کارخانه در آلمان تعطیل شوند که شامل کارخانههای فولکسواگن در هانوفر، تسویکاو و امدن و همچنین کارخانه آئودی در نکازاولم میشود.
طبق این طرح، با توقف تولید مدلهایی که در حال حاضر در این مراکز ساخته میشوند، فعالیت این کارخانهها نیز متوقف خواهد شد.
بیشتر بخوانید: فولکسواگن دوباره پرفروشترین خودرو در چین شد
علاوه بر این، ساختار این شرکت خودروسازی مستقر در وولفسبورگ قرار است کاملا بازآرایی شود و هم برند اصلی فولکسواگن و هم شرکت تابعه تولید قطعات، از بدنه اصلی این گروه صنعتی جدا شده و در قالب شرکتهای مستقل به فعالیت خود ادامه دهند.
فولکسواگن از اظهارنظر درباره برنامههای داخلی و اسناد محرمانه خودداری کرده و تنها سخنگوی این شرکت گفته است، "نباید در روند تصمیمگیری رسمی، پیشداوری یا دخالت زودهنگام صورت گیرد".
اما این تصمیم با انتقاد تند اتحادیههای کارگری هم روبهرو شده است. اتحادیه کارگری IG Metall و شورای کارگری فولکسواگن با انتشار بیانیهای مشترک اعلام کردهاند، "در صورت پیشبردن چنین برنامههایی، با تمام توان مانع از اجرای آن خواهند شد".
در حال حاضر، گروه فولکسواگن بزرگترین خودروساز اروپا محسوب میشود و در مجموع حدود ۶۵۷ هزار نفر در سراسر جهان برای این شرکت کار میکنند.
در آلمان نیز حدود ۳۰۰ هزار کارمند در شرکت خودروساز فولکسواگن شاغل هستند.
فيليپ ساندز، نویسنده و حقوقدان برنده جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان شد
فيليپ ساندز، حقوقدان و نویسنده فرانسوی-بریتانیایی برنده جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان شد. این جایزه به شخصیتهایی تعلق میگیرد که از طریق ادبیات، علم یا هنر به تحقق ایده صلح کمک کردهاند. ارزش نقدی این جایزه ۲۵ هزار یورو است.
بنا بر اعلام رئیس هیئتمدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، فيليپ ساندز که بهعنوان وکیل حقوق بشر در دیوان بینالمللی دادگستری در لاهه نیز فعالیت میکند، در سالهای اخیر برای "عدالت، صلح و حقوق بینالملل" تلاش خستگیناپذیر کرده است.
ساندز که از نسل بازماندگان هولوکاست است، از طریق روایت تاریخچه خانواده خود نشان میدهد که چه تجربیاتی در پس عناوین مجرمانه "نسلکشی" و "جنایت علیه بشریت" نهفته است.
او در پروندههای بزرگ و کلیدی حقوق بینالملل ایفای نقش کرده و در این مسیر، از جمله مدافع حقوق فلسطینیان و روهینگیاییها بوده است.
او همچنین با همکاری دیگر حقوقدانان، عنوان مجرمانه "نابودی محیط زیست" Ökozid را برای فجایع ناشی از گرمایش جهانی زمین تدوین و پایهگذاری کرد.
یکی از کتاب هایی که از او به فارسی ترجمه شده است، "دنيای بیقانون (آمريكا قانونگذاری جهانی و قانونشكنی)" است.
مراسم اهدای این جایزه در روز پایانی نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار میشود که امسال مصادف با ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) است.
زلزلههای ونزوئلا؛ افزایش شمار قربانیان و ادامه ابهام در ابعاد فاجعه
با گذشت بیش از یک روز از زمینلرزههای شدید در ونزوئلا هنوز تصویر روشنی از وضعیت موجود در دست نیست. پیشبینیها حاکی از آن است، آمار جانباختگان، بیخانمانها و مجروحان به شکل تکاندهندهای افزایش خواهد داشت.
مسئول همکاریهای بینالمللی در صلیب سرخ آلمان با اعلام اینکه "هنوز تصویر روشنی از وضعیت موجود در دست نیست" گفت: «از بسیاری از مناطق آسیبدیده، تقریبا هنوز هیچ اطلاعاتی مخابره نشده است اما احتمالا تعداد قربانیان به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.»
برخی کارشناسان و منابع محلی حتی از احتمال رسیدن شمار قربانیان به عددی پنجرقمی نیز خبر دادهاند.
تا لحظه تنظیم این خبر، کشته شدن بیش از ۵۸۰ تن تایید و گفته شده است، بیش از چهار هزار و ۳۰۰ نفر زخمی و در بیمارستانهای عمومی تحت درمان قرار دارند.
به گفته موسسه زمینشناسی آمریکا بین دو زمینلرزه روز گذشته که ونزوئلا را لرزاند، تنها ۳۹ ثانیه فاصله بوده است.
زمینلرزه اول روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن ساعت ۱۸:۰۴ به وقت محلی رخ داد و مرکز آن ۲۴ کیلومتری شرق سنفلیپ واقع در شمال غرب ونزوئلا و در عمق ۲۱/۹ کیلومتری زمین بود.
زمین لرزه دوم با چند کیلومتر فاصله از زلزله قبلی به سمت شمال و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. به دلیل عمق کمتر زلزله دوم، میزان خسارات بسیار بیشتر است.
"آمریکا انتقال تاسیسات نظامی خود از منطقه به اسرائیل را بررسی میکند"
به گزارش "والاستریت ژورنال" آمریکا در حال بررسی انتقال بخشی از تاسیسات نظامی خود در خاورمیانه به سمت غرب، از جمله اسرائیل است تا آنها را از برد موشکها و پهپادهای ایران دورتر کند.
این تصمیم پس از حملات موشکی و پهپادی ایران به پایگاههای آمریکا در منطقه در جریان جنگ اخیر مطرح شده است.
به نوشته این روزنامه ایران پس از آغاز عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در ۲۸ فوریه پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار داد. در این حملات ۱۳ نظامی آمریکایی کشته و صدها نفر زخمی شدند.
بر اساس این گزارش پایگاه پشتیبانی دریایی آمریکا در بحرین (NSA Bahrain) که مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در آن قرار دارد، حدود ۴۰۰ میلیون دلار خسارت دیده است؛ رقمی که به گفته والاستریت ژورنال تاکنون بخش زیادی از آن از سوی پنتاگون علنی نشده است.
یک کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بینالمللی (CSIS) میگوید خسارت واقعی بیشتر از برآورد اولیه است، زیرا علاوه بر ساختمانها، تجهیزات گرانقیمت نظامی نیز آسیب دیده یا نابود شدهاند؛ از جمله دو سامانه ارتباطات ماهوارهای، هر یک به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار.
این خسارتها مقامهای آمریکایی را به بازنگری در ساختار پایگاه بحرین واداشته است؛ از جمله انتقال مراکز فرماندهی به زیرزمین و بررسی کنار گذاشتن بازسازی برخی ساختمانهای تخریبشده.
این گزارش همچنین به نقل از مقامهای آمریکایی میگوید واشنگتن در حال بررسی کاهش حضور نظامی خود در کویت و عربستان سعودی و انتقال بخشی از نیروها و تجهیزات به غرب منطقه است.
به گفته دو مقام آگاه، اسرائیل یکی از گزینههای مورد بررسی برای استقرار بخشی از این نیروهاست. حضور دهها جنگنده آمریکایی در فرودگاه بنگوریون از زمان آغاز جنگ نیز به گفته گزارش، موجب اختلال در سفرهای هوایی در اسرائیل شده است.
بیشتر بخوانید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، به دلیل افزایش هزینههای جنگ با ایران با انتقادهای گسترده، حتی از سوی برخی جمهوریخواهان، روبهرو شده است.
در همین حال، پیت هگست وزیر دفاع آمریکا درخواست حدود ۸۰ میلیارد دلار بودجه تکمیلی برای جبران خسارتها و تقویت توان دفاعی پس از جنگ ارائه کرده است.
آمریکا و ایران هفته گذشته یک تفاهمنامه امضا کردند که آغازگر ۶۰ روز مذاکره برای پایان دادن به درگیریها در منطقه است.
اسرائیل طرف این تفاهمنامه و مذاکرات نیست و مقامهای اسرائیلی از آن انتقاد کردهاند. به گفته آنها، این توافق اسرائیل را ملزم به توقف عملیات علیه حزبالله لبنان میکند، در حالی که امتیاز مشخصی از ایران درباره برنامه هستهایاش دریافت نشده است.
بازداشت یک هکر ایرانی در مونتهنگرو به اتهام حملات سایبری به آمریکا
پلیس مونتهنگرو روز جمعه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) اعلام کرد با همکاری اداره تحقیقات فدرال آمریکا (افبیآی)، یک شهروند ایرانی را که به اتهام انجام حملات سایبری و وارد کردن ۳.۴ میلیارد دلار خسارت به زیرساختهای آمریکا تحت تعقیب بوده، بازداشت کرده است.
طبق دادههای پلیس مونتهنگرو فرد بازداشتشده در شهر ساحلی کوتور در سواحل دریای آدریاتیک بازداشت شده است. این مرد ۳۹ ساله که تابعیت دوگانه ایران و ترکیه را دارد، از سوی دادگاه نیویورک به اتهاماتی از جمله تبانی برای ارتکاب "کلاهبرداری رایانهای، هک و سرقت هویت" تحت پیگرد قرار دارد.
در بیانیه پلیس آمده است که او از سال ۲۰۱۳ به بعد در حملات گسترده سایبری علیه بیش از ۱۵۰ دانشگاه در آمریکا نقش داشته و این حملات بیش از ۳.۴ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.
به گفته پلیس، پرونده براتی اکنون برای بررسی روند استرداد این متهم به آمریکا به قاضی دادگاه عالی در پودگوریتسا، پایتخت مونتهنگرو، ارجاع خواهد شد.
پلیس مونتهنگرو همچنین گفته است اطلاعات بهدستآمده از این حملات و دسترسی به حسابهای هکشده دانشگاهها در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای ایرانی، از جمله برخی دانشگاهها، قرار گرفته و مورد استفاده آنها بوده است.
بیشتر بخوانید: حمله گسترده هکرهای "مرتبط با ایران" به زیرساختهای حساس آمریکا
مقامهای آمریکایی، ایران و سپاه پاسداران را به داشتن سابقه طولانی در انجام حملات سایبری علیه زیرساختهای این کشور متهم میکنند.
در ماه آوریل سال جاری نیز نهادهای امنیت سایبری و اطلاعاتی آمریکا نسبت به افزایش حملات هکری منتسب به ایران علیه زیرساختهای حیاتی این کشور هشدار داده بودند.
شبکه "سیانان" پیش از این گزارش داده بود هکرهای مرتبط با تهران در چندین مرکز نفت، گاز و آب در آمریکا اختلال ایجاد کردهاند، موجب تاخیر در حملونقل شرکت بزرگ تجهیزات پزشکی "استرایکر" شدهاند و ایمیلهای خصوصی کش پتل، مدیر افبیآی را منتشر کردهاند.
قرارگاه خاتمالانبیا: اگر آمریکا اسرائیل را مهار نکند، پاسخ میدهیم
وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس، این بیانیه را "مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز" خواند و اعلام کرد حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس عامل ناامنی و تفرقه در منطقه است.
وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در نشستی مشترک در بحرین تاکید کردند "صلح پایدار در منطقه بدون رسیدگی به برنامه موشکی، پهپادی و نیروهای نیابتی ایران ممکن نیست".
ایران میگوید بر اساس تفاهمنامهای که با آمریکا امضا کرده، اداره تنگه هرمز باید با همکاری ایران و عمان انجام شود.
بیشتر بخوانید: چرا توافق ایران و آمریکا، متحدان عرب واشنگتن را نگران کرده است؟
قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا هم با انتشار بیانیهای، "پرواز و تحرک هواپیماهای نظامی اسرائیل در آسمان برخی کشورهای همسایه ایران را اقدامی خطرناک و تهدیدی علیه جمهوری اسلامی دانست".
این قرارگاه هشدار داد اگر آمریکا نتواند اسرائیل را مهار کند، ایران هیچ تهدیدی علیه خود را تحمل نخواهد کرد و پاسخ به این اقدامات را حق خود میداند.
مذاکرات اسرائیل و لبنان با میانجیگری آمریکا در واشنگتن تمدید شد
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات میان اسرائیل و لبنان که از روز سهشنبه ۲۳ ژوئن در واشنگتن آغاز شده بود، دستکم یک روز دیگر تمدید میشود و گفتوگوها روز جمعه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) ادامه خواهد یافت.
در بیانیه کوتاه این وزارتخانه آمده است که مذاکرات با میانجیگری آمریکا میان لبنان و اسرائیل همچنان ادامه دارد.
این پنجمین دور گفتوگوهای اسرائیل و لبنان از زمان آغاز درگیریها میان اسرائیل و حزبالله لبنان است؛ گروهی که در مذاکرات واشنگتن حضور ندارد.
درگیریها پس از آن آغاز شد که حزبالله، همپیمان ایران، در اوایل ماه مارس با حملاتی علیه اسرائیل وارد جنگ شد. اسرائیل نیز در پاسخ، اهدافی را در لبنان بمباران کرد و نیروهای زمینی خود را به جنوب این کشور اعزام کرد. اگرچه در حال حاضر آتشبس برقرار است، اما این آتشبس همچنان شکننده توصیف میشود و تنش میان اسرائیل و حزبالله همچنان ادامه دارد.
ارتش اسرائیل اعلام کرد چهار سرباز این کشور در جریان درگیری با یک نیروی حزبالله در جنوب لبنان زخمی شدهاند.
نعیم قاسم، دبیرکل حزبالله گفته است اسرائیل باید "بدون هیچ شرطی" از لبنان خارج شود و حزبالله هرگونه عادیسازی روابط با اسرائیل را رد میکند. او همچنین توافق ایران و آمریکا را نشانه شکست اسرائیل و آمریکا دانست.
بیشتر بخوانید: توافق ایران و آمریکا
مقامهای اسرائیلی بارها اعلام کردند که ایران نباید در تحولات لبنان نقشی داشته باشد و با گنجاندن نقش تهران در سازوکار توافق میان آمریکا و ایران مخالفت کردهاند.
یخیل لایتر، سفیر اسرائیل در آمریکا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت جمهوری اسلامی لبنان را برای پیشبرد اهداف خود به خط مقدم جنگ با اسرائیل تبدیل کرده و نه برای دفاع از مردم لبنان. او افزود لبنان شایسته حاکمیت، صلح و شکوفایی است و نباید به ابزاری در دست ایران تبدیل شود.
پیشبینی ابررایانه هوش مصنوعی درباره نتیجه بازی ایران و مصر
به گفته کارشناسان فوتبال، هم مصر و هم ایران شانس خوبی برای صعود از مرحله گروهی خود دارند. مصر بهویژه تا اینجای جام جهانی عملکردی قابلپذیرشی داشته است. پس از تساوی ۱-۱ در بازی افتتاحیه مقابل بلژیک، آنها توانستند با نتیجه ۳-۱ نیوزیلند را شکست دهند.
ایران نیز برابر بلژیک به نتیجهای قابلتوجه صفر-صفر دست یافت و پیش از آن نیز به تساوی ۲-۲ مقابل نیوزیلند رسیده بود.
در حال حاضر اگر بلژیک در بازی همزمان برابر نیوزیلندیها پیروز شود، تیم ایران احتمالا برای صعود، به برد مقابل مصر نیاز خواهند داشت. در غیر این صورت، حذف این تیم از مرحله گروهی بهعنوان تیم سوم محتمل خواهد بود.
هوش مصنوعی کدام تیم را جلوتر میبیند؟
برای هوش مصنوعی اپتا (Opta) یعنی ابررایانهای که هر بازی را ۱۰ هزار بار شبیهسازی میکند، مصریها در این بازی، بخت بیشتری دارند و در تقریبا در ۴۳ درصد شبیهسازیها پیروز شدند. شانس پیروزی ایران حدود ۲۵ درصد برآورد شده و حدود ۳۲ درصد شبیهسازیها از بازی با تساوی پایان یافته است.
چتجیپیتی شرکت اوپناِیآی نیز که شناختهشدهترین چتبات جهان است، این مسابقه را تقریباً به شکل مشابهی ارزیابی میکند.
بر اساس تحلیل این سیستم هوش مصنوعی، با توجه به اینکه هر دو تیم برابر بلژیک امتیاز گرفتهاند و ایران تاکنون شکست نخورده، احتمال تساوی ایران و مصر، کمی بیشتر از یک بازی معمول مرحله گروهی جام جهانی است.
با این حال، چتجیپیتی پیشبینی میکند که مصر به دلیل خط حمله قدرتمندتر، با برتری نسبی اندکی وارد مسابقه میشود.
جالب اینکه محتملترین نتیجه نهایی از نگاه چتجیپیتی، تساوی ۱-۱ است؛ همچنین تعداد گلهای مورد انتظار ۱.۴ برای مصر و ۱.۰ برای ایران پیشبینی شده است. به طور خلاصه محاسبات این دو سیستم هوش مصنوعی برای بازی ایران-مصر، نتایج زیر را ارائه داده است:
پیروزی مصر: اپتا: ۴۲.۹٪ و چتجیپیتی: ۴۱٪
تساوی: اپتا: ۳۲.۲٪ و چتجیپیتی: ۳۱٪
پیروزی ایران: اپتا: ۲۴.۹٪ و چتجیپیتی ۲۸٪
ونس از تشکیل کانال هماهنگی میان "سپاه و سنتکام" در دوحه خبر داد
جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرد واشنگتن و تهران در جریان مذاکرات اخیر در سوئیس بر سر ایجاد یک کانال هماهنگی برای جلوگیری از تشدید تنشها به توافق رسیدهاند؛ کانالی که نمایندگانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در دوحه، پایتخت قطر در آن حضور خواهند داشت.
ونس در گفتوگو با رسانه خبری و تحلیلی بریتانیا UnHerd گفت هدف از ایجاد این سازوکار، حل اختلافات و مدیریت بحران میان دو کشور است.
به گفته معاون ترامپ، این کانال بخشی از توافقات حاصلشده در مذاکرات اخیر بوده و در کنار آن، دو طرف درباره حفظ باز بودن تنگه هرمز و تثبیت آتشبس در لبنان نیز به تفاهم رسیدهاند.
بیشتر بخوانید: حزبالله لبنان؛ بزرگترین گره توافق احتمالی آمریکا و ایران
روزنامه "تایمز اسرائیل" در تحلیل این گزارش نوشته است این اظهارات در حالی مطرح میشود که سپاه پاسداران از سوی آمریکا در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار دارد و اعلام هماهنگی مستقیم در سطح نظامی میان سپاه و سنتکام توجه زیادی را برانگیخته است.
بر اساس این گزارش، گنجاندن آتشبس لبنان در توافق میان تهران و واشنگتن با انتقاد اسرائیل روبهرو شده است؛ زیرا تلآویو معتقد است ایران نباید در تحولات لبنان نقشی داشته باشد. با این حال، دولت آمریکا این اقدام را با توجه به نفوذ ایران بر حزبالله و نقش تهران در امنیت تنگه هرمز ضروری دانسته است.
واشنگتن همچنین برای کاهش نگرانیهای اسرائیل، سازوکار جداگانهای میان ارتشهای اسرائیل و لبنان با مشارکت سنتکام ایجاد کرده است، اما هنوز مشخص نیست کدامیک از این سازوکارها بهطور عملی فعال شدهاند.
گروسی: نظام راستیآزمایی بسیار قوی برای برنامه هستهای ایران ایجاد شود
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اعلام کرد برای اطمینان از اینکه ایران به سمت تولید سلاح هستهای نرود، پس از جنگ اخیر باید یک نظام "بسیار قوی" برای راستیآزمایی برنامه هستهای این کشور برقرار شود.
او گفت ایران باید به کارشناسان آزانس اجازه دهد تا از طریق بازرسیهای میدانی، این موضوع را راستیآزمایی کنند.
گروسی با اشاره به مذاکرات جاری میان ایران و آمریکا اظهار داشت هدف توافق، جلوگیری از توسعه سلاح هستهای در ایران است. او افزود: «ایران اعلام کرده که قصد ساخت سلاح هستهای ندارد، اما صرف اعلام نیت کافی نیست و باید یک نظام راستیآزمایی بسیار قوی هرچه زودتر برقرار شود.»
بیشتر بخوانید: گروسی خواهان همکاری دوباره ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی شد
مدیرکل آژانس همچنین اظهار داشت گفتوگوهای اولیه با ایران درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم این کشور آغاز شده، اما هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و انتظار میرود این مذاکرات بهزودی سرعت بگیرد.
ایران همواره تاکید کرده که به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و برنامه هستهای خود را صرفاا صلحآمیز میداند. با این حال، تهران از تیرماه سال گذشته و پس از تصویب قانونی در مجلس، همکاری خود با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را تعلیق کرده است.
گروسی همچنین از انجام تبادل اولیه با مقامهای ایرانی درباره ازسرگیری بازرسیها خبر داد و بر ضرورت دسترسی میدانی بازرسان به تاسیسات هستهای ایران تأکید کرد.
او گفت گزینههای مطرح برای ذخایر اورانیوم ایران، "رقیقسازی یا انتقال آن به کشوری دیگر" است، اما تصمیم نهایی در مذاکرات تهران و واشنگتن گرفته خواهد شد
آغاز محاکمه متهم به جاسوسی برای ایران در دادگاه عالی هامبورگ
دادگاه عالی هامبورگ محاکمه مردی ۵۴ ساله دانمارکی افغانتبار را آغاز کرد که به جاسوسی برای ایران متهم شده است.
بر اساس گزارش رسانههای آلمان متهم "علی. س" نام دارد و در طول اقامت خود در پایتخت آلمان، از اماکنی همچون فروشگاههای غذای مخصوص یهودیان و نهادهای مرتبط با جامعه یهودی و اسرائیل بازدید کرده است.
بر اساس کیفرخواست دادستانی فدرال آلمان، متهم به دستور نیروی قدس سپاه پاسداران، اطلاعاتی درباره رئیس "شورای مرکزی یهودیان آلمان"، رئیس "انجمن آلمان و اسرائیل" و دو تاجر یهودی در برلین جمعآوری کرده و از اماکن مرتبط با آنها برای انجام حملات تروریستی و آتشسوزی شناسایی کرده است.
این نخستین بار نیست که چنین اتهامی علیه سپاه قدس در آلمان مطرح میشود. در سال ۲۰۱۷ نیز نیروهای امنیتی درباره تلاش برای جاسوسی علیه راینهولد روبه، نماینده وقت حوزه دفاعی پارلمان آلمان که ریاست "جامعه آلمانی-اسرائیلی" را نیز بر عهده داشت، تحقیقاتی انجام دادند. آن پرونده به صدور حکم بیش از چهار سال زندان برای فرد مظنون منجر شد.
بیشتر بخوانید: بازداشت مردی در دانمارک به اتهام ارتباط با "جاسوس ایران"
در پرونده کنونی یک شهروند افغان نیز به اتهام همکاری در آمادهسازی احتمالی این عملیات تحت محاکمه قرار دارد.
متهم اصلی سال گذشته در دانمارک بازداشت و سپس به آلمان تحویل داده شد. مقامهای آلمانی اعلام کردهاند که این پرونده با همکاری چند سرویس اطلاعاتی خارجی، از جمله موساد، کشف شده است.
جمهوری اسلامی اما این اتهامات را رد کرده و آنها را بخشی از یک "کارزار سیاسی علیه ایران" دانسته است.
دادگاه برای رسیدگی به این پرونده تا اواسط ماه اکتبر ۱۸ جلسه تعیین کرده است.
حمله پهپادی به کشتی؛ توافق موقت ایران و آمریکا در نخستین آزمون
حمله پهپادی منتسب به ایران به یک کشتی باری در نزدیکی سواحل عمان، نگرانیها درباره آینده توافق موقت تهران و واشنگتن و بازگشایی تنگه هرمز را افزایش داده است.
بر اساس گزارش رسانههای غربی، این کشتی که با پرچم سنگاپور حرکت میکرد، بر اثر اصابت یک پهپاد انتحاری آسیب دید، اما گزارشی از زخمی شدن خدمه منتشر نشده است. مقامهای آمریکایی این حمله را به سپاه پاسداران نسبت دادهاند.
این حمله پهپادی تنها چند ساعت پس از آن رخ داد که سپاه پاسداران هشدار داد عبور از تنگه هرمز فقط از مسیرهای تعیینشده از سوی ایران امن خواهد بود.
همزمان، "نهاد مدیریت آبراه خلیج فارس" اعلام کرد مسیرهای خارج از چارچوب تعیینشده تحت پوشش تضمین عبور ایمن قرار ندارند و مسئولیت هرگونه پیامد احتمالی بر عهده مالک، اجارهکننده و ناخدای کشتی خواهد بود.
در پی این حمله، سازمان بینالمللی دریانوردی روند تخلیه هزاران ملوان و خدمه کشتی از منطقه را به طور موقت متوقف کرد و اعلام کرد باید تضمینهای امنیتی برای کشتیها دوباره ارزیابی شود.
بیشتر بخوانید: تنگه هرمز
روزنامه "واشنگتنپست" به نقل از یکی از مقامهای آمریکایی گزارش داده است که این کشتی با یک پهپاد ایرانی مورد اصابت قرار گرفته است.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با وجود این حادثه تاکید کرد که تنگه هرمز همچنان باز است و گفت مذاکرات با ایران میتواند به توافق نهایی منجر شود.
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، نیز اعلام کرد واشنگتن خواهان توافق با تهران است، اما نه "به هر قیمتی؛ او تاکید کرد هر توافقی باید پایدار و قابل راستیآزمایی باشد.
بر اساس توافق موقت ایران و آمریکا، تهران پذیرفته است در دوره ۶۰ روزه مذاکرات از دریافت هرگونه عوارض برای عبور کشتیها از تنگه هرمز خودداری کند. عمان نیز اعلام کرده است که هیچ برنامهای برای دریافت هزینه ترانزیت از کشتیها در این آبراه وجود ندارد.
شورای همکاری خلیج فارس: توافق با ایران باید شامل برنامه موشکی هم باشد
وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز پنجشنبه ۴ تیر (۲۵ ژوئن) در نشستی با حضور مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در بحرین تاکید کردند که دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه مستلزم رسیدگی به تمامی تهدیدهای ناشی از ایران، از جمله "برنامه موشکهای بالستیک، پهپادها و حمایت از گروههای نیابتی" است.
در بیانیه مشترک این نشست آمده است که هرگونه تجارت و سرمایهگذاری با ایران "مشروط و قابل بازگشت" خواهد بود و تنها در صورتی ادامه مییابد که تهران به تفاهمنامه امضا شده با آمریکا و توافق نهایی پایبند بماند، رفتارهای بیثباتکننده خود را متوقف کند و شرایط لازم برای همکاری اقتصادی را فراهم آورد.
بیشتر بخوانید: تنگه هرمز
این نشست در حالی برگزار شد که ایران و آمریکا پس از دستیابی به یک توافق اولیه برای پایان دادن به درگیریها، مذاکرات خود را برای رسیدن به توافق نهایی ادامه میدهند.
مارکو روبیو طی سه روز گذشته با سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس با مقامهای منطقه درباره این مذاکرات رایزنی کرده است.
یکی از محورهای اصلی گفتوگوها، تضمین بازگشایی کامل تنگه هرمز برای عبور کشتیها پس از پایان محدودیتهای ایجادشده در جریان درگیریها بود.
وزیران خارجه شورای همکاری بر آزادی کامل، بدون قید و شرط و بدون محدودیت کشتیرانی در این آبراه، مطابق حقوق بینالملل، تاکید کردند و هرگونه دریافت عوارض، هزینه ترانزیت یا تلاش برای اعمال کنترل بر تنگه هرمز را رد کردند.
کشورهای عضو شورای همکاری همچنین با استقبال از تفاهم اولیه میان تهران و واشنگتن، از دو طرف خواستند روند مذاکرات را با هدف دستیابی به توافقی دائمی و پایدار حفظ کنند.
ترامپ: ایران با داراییهای آزادشده گندم، ذرت و سویا از آمریکا میخرد
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۴ تیر (۲۵ ژوئن) در دیدار با کشاورزان آمریکایی اعلام کرد که ایران بهزودی با استفاده از داراییهایی که پیشتر تحت تحریمهای آمریکا مسدود شده بود، از کشاورزان آمریکایی گندم، سویا و ذرت خریداری خواهد کرد.
ترامپ خطاب به کشاورزان آمریکایی گفت: «ما اکنون یک بازار جدید در راه داریم که اسمش کشور دوستداشتنی ایران است. جای خیلی قشنگی است. کسی دوست دارد به آنجا برود؟»
بیشتر بخوانید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران
با این حال، ایران اعلام کرده است که داراییهایش برای چنین اهدافی استفاده نخواهد شد و آمریکا نیز نمیتواند تعیین کند این منابع مالی در کجا و چگونه هزینه شوند.
ترامپ در بخش دیگری از صحبتهای خود در جمع کشاورزان آمریکایی با تاکید بر مخالفت واشنگتن با دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هستهای گفت، آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هستهای دست یابد و تهران هم پذیرفته است که چنین سلاحی نداشته باشد.
ترامپ همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا پس از حملات اخیر، اکنون "از موضع قدرت" با ایران مذاکره میکند.