خبرگاه؛جبلی: انتشار خبر جعلی سقوط اف۳۵ اسرائیل به ما ضربه زد
انتشار ۱۴۰۴ آذر ۱۸, سهشنبهآخرین بهروز رسانی ۱۴۰۴ آذر ۱۸, سهشنبه
آنچه باید بدانیم
خبرگاه دویچه وله فارسی مجموعهای خبری از موضوعات و تحولات روز ایران، منطقه، آلمان و جهان در زمینههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و غیره است.
در "خبرگاه" میتوانید رویدادهای متنوع را به شکلی کوتاه و فشرده دنبال کنید.
حذف صفحه اینستاگرامی یک رپر زن ایرانی بعد از تهدید نهادهای امنیتی
یک رپر زن ایرانی با نام هنری "اِوی" evi با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامیاش از تماس نهادهای امنیتی و دریافت دستور برای حذف صفحه و توقف کامل فعالیتهایش خبر داد، ولی اعلام کرد که به این دستور عمل نخواهد کرد.
دقایقی بعد از انتشار این ویدیو، تمامی پستهای صفحه او حذف و حساب کاربریاش از دسترس خارج شد. اوی در بخشی از پیامش می گوید: امروز » صبح با من از امنیت تماس گرفتند و ۲۴ ساعت وقت دادند که پیجم را پاک کنم و هر فعالیتی که داشتم کنسل کنم تا مشکلی برام پیش نیاد. اما شما من رو میشناسید، من هرگز این کار رو انجام نمیدم.»
او با اشاره به پایبندیاش به آزادی بیان و مردم معترض ایران افزود: «تا آخر عمرم پشت مردمم هستم و هر چیزی که متضاد با آزاد زیستن من باشد، حتی اگر به نام شرع مطرح شود، قبول نمیکنم.»
یک تشکل فعال در عرصه حقوق زنان موسوم به "تشکل انقلاب زنانه " در واکنش به حذف صفحه اینستاگرامی اوی ضمن حمایت از او نوشت که "صدای اوی بخشی از بدنهٔ مقاومتی است که نه با حذف یک صفحه و نه با تهدید امنیتی خاموش میشود. ما با صراحت اعلام میکنیم: هر اتفاق، فشار، تهدید یا آسیب جسمی و جنسی و روانی که متوجه اوی شود، مسئولیت کامل و مستقیم آن بر عهده جمهوری اسلامی است".
رئیس صدا و سیما: انتشار خبر جعلی سقوط هواپیمای اف ۳۵ اسرائیل به ما ضربه زد
پیمان جبلی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران میگوید انتشار خبر نادرست سقوط جنگنده اف ۳۵ اسرائیل در جریان جنگ ۱۲ روزه از این رسانه، به اعتبار آن ضربه زده است. او گفت خبر را به نقل از "یک مقام رسمی" بازتاب داداند ولی "بعد مشخص شد اطلاعات موثق نبوده است".
جبلی با بیان این که "رسانه نباید اعتبار خود را وابسته به دستگاههای دیگر کند"، به محدودیت خبررسانی دستگاه تحت مدیریتش اذعان کرد و گفت: «وقتی اطلاعات حیاتی در اختیار نهادهای دیگر است، ناچاریم در آن چارچوب اطلاعرسانی کنیم.»
جبلی در مورد اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ موسوم به "زن زندگی آزادی" نیز گفت که "در سال ۱۴۰۱ روایت اول را از دست دادیم؛ علتش این بود که دادههای اساسی در اختیار ما قرار نگرفت".
در جریان آن اعتراضات به رغم بستهشدن اینترنت اخبار اعتراضات و سرکوبها در شبکههای اجتماعی و شبکههای تلویزیونی خارج از کشور بازتاب گستردهای مییافت، در حالی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی متهم بود که به انتشار اخبار نادرست و سمپاشی و ارائه تصویری منفی از اعتراضات و شرکتکنندگان در آن اقدام میکند.
رئیس صدا و سیما که دستگاه تحت مدیریتش به انتشار نظرسنجیهای دستکاریشده درباره شمار مخاطبان متهم است، به ریزش مخاطبان اذعان کرد، ولی مدعی شد که همچنان ۷۰درصد جامعه به صدا و سیما رجوع میکند و " روند نزولی مخاطب که سالهای آغازین دهه ۹۰ ادامه داشت حالا شیبش کاهش یافته است."
صدا و سیما در تمامی دهههای اخیر متهم بوده که به بلندگوی افراطیترین بخش حکومت تبدیل شده و حضور برادر سعید جلیلی در قائممقامی سازمان از نشانههای این گرایش تلقی شده است.
حذف بخشی گسترده از علائق و گرایشهای جامعه در برنامهها و پوشش خبری صدا و سیما، تولید و پخش برنامههای ایدئولوژیک و نازل دمسازبا گرایش مسلط و دعوت از چهرههایی با اظهارات و مواضع جنجالی نیز جزو کارنامه مخدوش صدا و سیما هستند.
در آخرین اتفاق منفی در صدا و سیما خداداد عزیزی، چهره معروف فوتبال ایران با حضور در یک برنامه، عناوین زشت، جنسیتزده و بحثانگیز و خارج از عرفی به ترامپ و رئیس فدراسیون جهانی فوتبال نسبت داد که بازتاب منفی گستردهای داشت و نمونهای دیگر از تنزل صدا و سیما تلقی شد.
تشکیل پرونده قضایی برای اسماعیل کهرم به دلیل یک توصیه زیست محیطی
.قوه قضائیه در پی اظهارات اسماعیل کهرم، مشاور سابق سازمان حفاظت محیط زیست درباره هزینه ساخت موشک و ارتباط آن با سلامت مردم، علیه وی اعلام جرمکرد.
روز دوشنبه، ۱۷ آذر، قوه قضاییه اعلام کرد که علیه فرد منتشرکننده یک خبر جنجالی و همچنین مدیرمسئول پایگاه خبری مربوطه اعلام جرم شده است. بعدتر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که فرد مورد اشاره اسماعیل کهرم، مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است.
کهرم که از چهرههای شاخص در مسائل محیط زیست ایران به شمار میرود در گفتوگو با پایگاه خبری جماران گفته بود: «هر موشکی که ساخته میشود دو میلیون دلار هزینه دارد و اگر سلامت مردم برای مسئولان مهم باشد، با پول ۱۰ موشک میتوان مازوتها را استاندارد کرد.»
گرچه برخی سایتهای فکتسنجی هزینه تولید موشک را بسیار بیشتر از رقم اعلامشده از سوی کهرم میدانند، ولی قوه قضائیه از پروندهسازی برای این چهره شاخص محیط زیست ایران کوتاه نیامده است.
کهرم همچنین با اشاره به مازوتسوزی در نیروگاههای برق و خطری که برای سلامت مردم دارد گفته بود: «اگر مازوت را در آب بریزید تمام موجودات از میکروبها گرفته تا نهنگها مسموم میشوند، اگر در خاک بریزید سفره آب زیرزمینی مسموم میشود و دیگر به درد کشاورزی و شستوشوی و آب مصرفی نمیخورد و اگر در هوا بسوزانید دقت بفرمایید که صد درصد سرطانزا است.»
سایت عصر ایران در یاداشتی از تشکیل پرونده برای اسماعیل کهرم انتقاد کرد و نوشت: «آقای کهرم پرنده شناس است و درست تر این که یکی از برجسته ترین پرندهشناسان جهان است و بعید نیست که ذهن او آن قدر معطوف به پرندگان بوده که با موشک به عنوان یک پرنده مصنوع بشر مقایسه کرده... با این حال باید به دغدغه او توجه کرد نه لفظی که به کار برده. سوای این به خاطر حرفی که گفته می شود نباید پرونده تشکیل داد. کاش به نقطه ای برسیم که تنها اعمال ملاک باشد نه اقوال و آزادی بیان هم بر همین اصل استوار است.»
در برابر، روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه، در یادداشتی توصیه کهرم را به باد انتقاد گرفت و آن را در راستای خواست اسرائیل توصیف کرد. کیهان نوشت: «توصیه به ظاهر زیستمحیطی کهرم، بازی با امنیت ملی و بیشتر مطلوب اسرائیل است.»
انتقال رضا محمدحسینی از زندان قزلحصار به مکانی نامعلوم
علی شریفزاده اردکانی، وکیل رضا محمدحسینی، با انتشار پستی در شبکه ایکس خبر داد که موکلش از زندان قزلحصار به مکانی نامعلوم منتقل شده است. او با بیان این که "عدم دسترسی به اطلاعات روشن درباره محل نگهداری محمدحسینی و محرومیت از حق تماس با او موجب افزایش نگرانی شده" خواهان آن شده که" شرایط لازم برای برقراری تماس و اطلاعرسانی شفاف" از موکلش فراهم گردد .
رضا محمدحسینی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد و در دیماه همان سال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برای اتهاماتی همچون "عضویت در گروههای مخالف نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تمرد نسبت به مامورین در حین انجام وظیفه"، به ۱۴ سال و شش ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.
این حکم پس از پذیرش اعاده دادرسی، توسط شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر، به پنج سال حبس کاهش یافته است.
رضا محمدحسینی حدود یک ماه پیش به مناسبت ششمین سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸، با نگارش نامهای از زندان قزلحصار کرج بر ضرورت دادخواهی و حفظ حافظه جمعی این رخداد تاکید کرد.
او در این نامه با اشاره به تجربه بازداشت خود در همان دوره، خواستار روشن شدن ابعاد کامل وقایع و رسیدگی به وضعیت خانوادههای قربانیان شد. محمدحسینی بخشهایی از نامه را به یادآوری نمونههایی از سرکوب و خشونت علیه معترضان اختصاص داده و از استمرار فضای فشار بر بازماندگان و معترضان سخن گفته است.
گلی کوهکن از اعدام نجات یافت
گلی کوهکن، زن بلوچ بیشناسنامهای که در کودکی به ازدواج واداشته شده و به اتهام قتل شوهرش به اعدام محکوم شده بود، پس از تامین دیه در مهلت مقرر از اعدام نجات پیدا کرد.
به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، اولیایدم در پرونده گلی کوهکن از قصاص صرفنظر کردهاند. در ویدیویی، والدین مقتول در حال امضای اسناد مربوطه دیده میشوند. پرند قرهداغی، وکیل خانم کوهکن، در پستی در شبکههای اجتماعی تأیید کرد که مبلغ اولیه دیه که ۱۰ میلیارد تومان بود، به ۸ میلیارد تومان کاهش یافت و از طریق کمکهای مردمی و خیریهها تامین شد.
گلی کوهکن در ۱۲سالگی به ازدواجِ پسرعموی خود وادار شده و سالها خشونت جسمی و روانی را در حالی تجربه کرده بود که به عنوان کارگر مزرعه کار میکرده است. او در ۱۳سالگی بدون مراقبت پزشکی در خانه زایمان کرده و تلاشهایش برای خروج از ازدواج خشونتبار به دلیل نداشتن مدارک و فشار اجتماعی ناکام مانده بود.
در پی واقعهای که در اردیبهشت ۱۳۹۷ به مرگ همسر کوهکن منجر شد او همراه با محمد آبیل، پسرعموی مقتول به این قتل متهم و به قصاص محکوم شدند. محمد آبیل همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارد.
یک هفته پیش به دنبال اعلام حکم اعدام گُلی کوهکن شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد، از جمله مای ساتو، گزارشگر ویژه این سازمان درباره ایران خواستار لغو اجرای این حکمدر ایران شدند.
تسهیلات کنسولی و "محکومیت حملات اسرائیل" در نشست سهگانه چین، عربستان و ایران
سومین نشست کمیته سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری خلق چین برای پیگیری توافقنامه پکن روز سهشنبه، ۱۸ آذر، در تهران برگزار شد.
اسفندماه ۱۴۰۱ در پی میانجیگری چین، عربستان و ایران با امضای توافقنامهای به قطع رابطه هفت ساله خود که از زمان حمله به سفارت سعودی در تهران در سال ۱۳۹۴ شروع شده بود، پایان دادند و دو کشور عادیسازی مناسبات را کلید زدند.
در نشست سه جانبه سهشنبه مجید تخت روانچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران شرکت داشت و هیاتهای دو کشور دیگر را به ترتیب ولید الخریجی، قائم مقام وزیر امور خارجه سعودی و میائو دیو، معاون وزیر امور خارجه چین نمایندگی میکردند.
به گزارش رسانههای ایران، تهران و ریاض بر "تعهدشان در اجرای تمام مفاد توافقنامه پکن و تلاش مستمر برای تحکیم روابط همسایگی بین دو کشور از مسیر پایبندی به منشور سازمان ملل متحد، منشور سازمان همکاری اسلامی و قوانین بینالمللی از جمله احترام به حاکمیت، تمامیت سرزمینی، استقلال و امنیت طرفین" تاکید کردهاند.
در بیانیه پایانی نشست آمده است که هر سه کشور "از پیشرفت مستمر در روابط ایرانی- سعودی و فرصتهای موجود برای ارتباط مستقیم میان دو کشور در تمام سطوح و بخشها استقبال نمودند".
این بیانیه همچنین خواهان توقف حملات اسرائیل به مناطق فلسطینی، لبنان و سوریه شده است و "حمله اسرائیل به ایران و نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران" را محکوم کرده است.
سه طرف همچنین از "پیشرفت خدمات کنسولی بین ایران و عربستان که زمینهساز اعزام آسان و امن بیش از ۸۵ هزار زائر ایرانی به حج و بیش از ۲۱۰ هزار ایرانی به عمره در سال ۲۰۲۵ شد" استقبال کردند.
سه کشور بر حمایتشان از راه حل سیاسی فراگیر در یمن بر اساس اصول شناخته شده بینالمللی و تحت نظارت سازمان ملل متحد نیز تاکید کردند.
در هفتههای اخیر خبرهای بیشتری از پیشروی نیروهای یمنی نزدیک به امارات در استانهای کلیدی یمن منتشر شده و گفته میشود که عربستان برای اولین بار بعد از چند سال دوباره به صعدا، منطقه اصلی سکونت زیدیهای حاکم بر صنعا موشک شلیک کرده است.
این بیانیه در حالی منتشر میشود که چند روزپیش شورای همکاری خلیج فارس که عربستان در آن نقش محوری دارد در بیانیهای، با لحنی کمسابقه دوباره از ادعای امارات بر سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ حمایت کرد. در این بیانیه همچنین میدان گازی آرش (الدره) که ایران آن را با کویت مشترک میداند به صورت کامل در مالکیت کامل کویت و عربستان سعودی توصیف و آنها را تنها طرفهای ذیحق در بهرهبرداری از منابع این منطقه دانست.
ترامپ از صدور مجوزفروش تراشههای پیشرفته انویدیا به چین خبر داد
دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که اجازه خواهد داد شرکت انویدیا تراشههای H200 خود را با لحاظ کردن ۲۵ درصد اضافه قیمت به "مشتریان تاییدشده" در چین عرضه کند.
بر اساس اعلام دولت آمریکا این مجوز برای سایر سازندگان تراشه از جمله اینتل و ایامدی نیز در نظر گرفته خواهد شد.
موافقت ترامپ با این مجوز در پی ماهها لابیگری جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا صورت میگیرد.
ترامپ با انتشار مطلبی در همین زمین در تروثسوشال نوشت: «به رئیسجمهور چین، شی جینپینگ اطلاع دادم که ایالات متحده به انویدیا اجازه خواهد داد محصولات H200 خود را برای مشتریان تاییدشده در چین و سایر کشورها، تحت شرایطی که تداوم امنیت ملیِ قدرتمند [آمریکا] را ممکن میکند، بفرستد.» ترامپ در ادامه پیام خود افزود: «رئیسجمهور شی [به این پیشنهاد] واکنشی مثبت نشان داد.»
کاربرد این تراشهها از دستگاههای الکترونیکی گرفته تا گوشیهای هوشمند و تجهیزات پزشکی و سیستمهای هوش مصنوعی را شامل میشود.
برخی در آمریکا نگرانند که این تصمیم ممکن است منجر به این شود که چین از این نیمهرساناها با کاربردهای نظامی استفاده کند، اما در عین حال، به گفته کارشناسان، صدور این مجوز بازاری عظیم را در برابر شرکت انویدیا خواهد گشود.
پلمپ کافه دامون در ادامه سرکوب برگزارکنندگان ماراتن کیش
خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران از پلمپ کافه دامون جزیره کیش با دستور قضایی خبر داد.
در این خبر که سهشنبه ۱۸ آذرماه منتشر شده آمده است: «این مکان که در نقطه شروع و پایان ماراتن پرحاشیه کیش واقع شده، در روز برگزاری ماراتن محل تجمع تعدادی هنجارشکنان در این رویداد بوده است.»
پیش از این از بازداشت دو تن از عوامل اصلی برگزارکننده دوی ماراتن کیش خبر داده شده و اتهام آنها نیز عدم رعایت برخی "شئونات اسلامی" عنوان شده بود.
به گزارش ایرنا، این مسابقه جمعه ۱۴ آذرماه با شرکت حدود پنج هزار دونده از سراسر کشور در دو مسیر جداگانه ۱۵ و ۴۲ کیلومتری در دو گروه بزرگ زنان و مردان در این جزیره برگزار شده بود.
یحیی سرخانی فعال کرد و از آسیبدیدگان چشمی غیابی به زندان محکوم شد
شبکه حقوق بشر کردستان از محکوم شدن یحیی سرخانی، از فعالان مدنی کرد و از آسیبدیدگان چشمی در جنبش "زن، زندگی، آزادی" به ۳۲ ماه زندان از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد خبر داد.
طبق این گزارش، اتهام او "اقدام علیه امنیت ملی" از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون و "تبلیغ علیه نظام" اعلام و دادگاه او به صورت غیابی انجام شده است.
یحیی سرخانی در جریان جنبش مهسا دو بار بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شد که در نهایت به از دست رفتن بینایی یکی از چشمانش انجامید.
او که به دلیل شرکت در این اعتراضات از سوی وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفته بود در نهایت در دیماه ۱۴۰۱ ناچار به خروج از ایران شد.
شبکه حقوق بشر کردستان مینویسد، این فعال محیط زیست پیشتر نیز با اتهاماتی مشابه سابقه بازداشت و محکومیت داشته و در طول سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ بارها از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات مهاباد احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته بود.
مسدود شدن صفحه اینستاگرام نیوشا مفیدی پس از انتشار ویدیوی همخوانی او در کنسرت حمید حامی
صفحه اینستاگرام نیوشا مفیدی، خواننده جوان ایرانی که صدای او چند روز پیش در کنسرت حمید حامی در شبکههای اجتماعی وایرال شد، توسط پلیس فتا مسدود شد.
پلیس فتا، روز سهشنبه ١٨ آذر صفحه اینستاگرام نیوشا مفیدی را با نمایش پیام "تولید محتوای مجرمانه" مسدود کرد؛ اقدامی که تنها چند روز پس از انتشار گسترده ویدیویی از همخوانی او در کنسرت حمید حامی در تهران صورت گرفت.
بر اساس اسکرینشاتهایی که کاربران در شبکههای اجتماعی منتشر کردهاند، هنگام ورود به صفحه اینستاگرام نیوشا مفیدی با پیام پلیس فتا مواجه میشوند که اعلام میکند: «دسترسی به این صفحه به دلیل تولید محتوای مجرمانه مسدود شده است.»
تا کنون هیچ مقام رسمی پلیس فتا یا قوه قضائیه درباره علت دقیق مسدودی این صفحه توضیحی ارائه نکرده است.
نیوشا مفیدی همان خوانندهای است که در کنسرت حمید حامی، هنگام اجرای قطعه "خوب شد" با صدای بلند همخوانی کرد و حمید حامی میکروفن را خاموش کرد تا صدای او بهتنهایی در سالن طنینانداز شود. این ویدیو در شبکەهای اجتماعی صدها هزار بار دیده شد و واکنشهای مثبت گستردهای دریافت کرد.
در جمهوری اسلامی خوانندگی انفرادی زنان در حضور "مردان نامحرم" ممنوع است و کنسرتهای موسیقی بهطور معمول با تفکیک کامل جنسیتی یا بدون حضور خوانندگان زن برگزار میشود.
احتمال عدم صدور ویزای آمریکا برای برخی ملیپوشان فوتبال ایران
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که به دلیل احتمال رد شدن درخواست ویزای ایالات متحده برای برخی بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ملی به علت سوابق خدمت سربازی یا محل خدمت قبلی، فدراسیون موظف است برای هر بازیکن احتمالیِ "غیرقابل اعزام"، جایگزین آماده کند.
تاج روز دوشنبه ١٧ آذر، در جمع خبرنگاران با اشاره به تجربه اخیر سعید الهویی، یکی از مربیان تیم ملی که به دلیل محل خدمت سربازیاش ویزای آمریکا برای او صادر نشد، گفت: «اگر به هر دلیلی در جام جهانی به بازیکنی گفتند که نیاید، باید جایگزین برای او داشته باشیم.» وی افزود که فدراسیون از همین حالا شناسایی و آمادهسازی گزینههای جایگزین را آغاز کرده است.
رئیس فدراسیون فوتبال ایران همچنین تأیید کرد که ایران به همراه مصر به فیفا درباره مسائل مربوط به ویزا و برخی تصمیمات میزبانی آمریکا اعتراض رسمی کردهاند. تاج اقدام مقامات آمریکایی در رد ویزای برخی افراد را "شیطنت" خواند و گفت که فیفا میتوانست موضع محکمتری در برابر ایالات متحده اتخاذ کند.
تاج در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که کمپ پیشنهادی تیم ملی ایران در فاصله ۵۶ کیلومتری لسآنجلس انتخاب شده، اما تأکید کرد: «امیدواریم شیطنتی صورت نگیرد و این کمپ به ما داده شود.»
از زمان اعلام میزبانی مشترک جام جهانی ۲۰۲۶ توسط ایالات متحده، کانادا و مکزیک نگرانی درباره صدور ویزا برای تیمها و هواداران کشورهای تحت تحریم یا دارای روابط پرتنش با واشنگتن بارها مطرح شده است.
فلوریدا اخوانالمسلمین و شورای روابط آمریکایی-اسلامی را سازمان تروریستی خارجی اعلام کرد
فرماندار جمهوریخواه فلوریدا، ران دسانتیس با صدور فرمانی اجرایی، اخوانالمسلمین و شورای روابط آمریکایی-اسلامی(CAIR) ، بزرگترین سازمان مدافع حقوق مدنی مسلمانان در آمریکا را به عنوان "سازمان تروریستی خارجی" معرفی کرد. این اقدام یک روز پس از تصمیم مشابه فرماندار تگزاس انجام شد.
در متن فرمان اجرایی که دسانتیس روز دوشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، آمده است که این دو سازمان "ارتباطاتی با گروههای ضداسرائیلی از جمله حماس، حزبالله و سایر سازمانهای فلسطینی" دارند.
بیشتر بخوانید: ترامپ میخواهد اخوانالمسلمین را "سازمان تروریستی" اعلام کند
او در این فرمان همچنین به نهادهای ایالتی دستور داد از اعطای قرارداد، بودجه یا هرگونه امتیاز دولتی به افرادی که "حمایت مادی" از این دو سازمان کردهاند، خودداری کنند.
شعبه فلوریدا و دفتر ملی شورای روابط آمریکایی-اسلامی روز سهشنبه با انتشار بیانیهای مشترک این اقدام را "غیرقانونی و مغایر با متمم اول قانون اساسی" خواندند و اعلام کردند که بهزودی علیه ایالت فلوریدا در دادگاه فدرال اقامه دعوا خواهند کرد.
شش سرباز پاکستان در حمله شبهنظامیان کشته شدند
شش سرباز ارتش پاکستان در جریان حمله نیروهای شبهنظامی به یک پست امنیتی در منطقه مرزی در شمال غرب این کشور کشته و چهار سرباز دیگر زخمی شدند. به گفته یک مقام محلی دو شبهنظامی نیز کشته شدند.
خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس و امنیتی گزارش داد که شبهنظامیان طالبان پاکستان به یک پست امنیتی یورش بردهاند. این حمله در شب دوشنبه به سهشنبه (۹ دسامبر / ۱۸ آذر) در منطقه کُرّم (Kurram) در ایالت خیبر پختونخوا که در نزدیکی مرز با افغانستان قرار دارد، انجام گرفته است.
گروه شبهنظامی "تحریک طالبان پاکستان" (TTP) که مدتهاست در منطقه فعالیت دارد، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
در چند ماه گذشته مناطق واقع در مرز پاکستان با افغانستان شاهد چندین حمله مرگبار بوده که دهها نفر در جریان آنها کشته یا زخمی شدهاند. ارتش پاکستان نیز پیوسته در حال انجام اقدامات گستردهای برای مقابله با این گروههای مسلح در منطقه است.