پس از الکوثر، احتمالا پرس ‌تی‌وی و العالم نیز تعطیل می‌شوند | ایران | DW | 10.06.2020
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
تبلیغات

ایران

پس از الکوثر، احتمالا پرس ‌تی‌وی و العالم نیز تعطیل می‌شوند

معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته به دلیل کمبود بودجه احتمالا پخش برنامه از شبکه‌های پرس‌تی‌وی و العالم قطع خواهد شد. پیشتر شبکه عربی الکوثر به دلیل بدهی از یوتل‌ست حذف شده بود.

پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته احتمال می‌دهد به زودی به دلیل نبود بودجه برنامه‌های شبکه‌های برون مرزی این نهاد از جمله پرس تی‌وی و العالم تعطیل شوند.

او با اشاره به قطع برنامه‌های رادیوی دری صدا و سیما در افغانستان به دلیل انباشت بدهی به ایستگاه‌های پخش رله در اثر تخصیص ندادن ارز به صدا و سیما گفت: «به همین روال پیش برود، انتظار داریم که طی روزها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد.»

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در اوایل خرداد ماه پخش شبکه الکوثر به دلیل بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به شرکت خدمات اهواره‌ای یوتل‌ست، قطع شد. الکوثر شبکه عربی‌زبان صدا و سیما بود که در کشورهای عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دیدن بود.

همچنین شبکه سحر که به زبان اردو برنامه پخش می‌کرد نیز به همین دلیل قطع شده است. 

معاون برون مرزی صدا و سیما در این باره گفته است: «من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهادهایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می‌افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی‌دفاع‌تر می‌شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه‌چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می‌کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت‌های ایران به خارج از کشور را از دست می‌دهیم.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

او گفته ممکن است این بی‌توجهی عمدی بوده باشد و "شائبه اینکه اهداف دیگری در نظر هست که با قطع شبکه‌های بین‌المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود، روز به روز در حال پررنگ تر شدن است‌".

پیشتر سازمان برنامه و بودجه درباره تخصیص ارز به صدا و سیما گفته بود "ارز موجود در صندوق توسعه ملی ین ژاپن، یا یوان چین و روپیه هند یا امثال آن است اما صدا و سیما مثلا دلار و یا یورو می خواهد که شاید نباشد و بانک مرکزی باید آن را تبدیل کند و در اختیارشان بگذارد".

معاون برون‌مرزی صدا و سیما اما این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: «علی‌رغم پیگیری‌های بسیار جدی که سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود در طول این پنج ماه اخیر انجام داده، متاسفانه حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و ... ارز بابت  آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صداوسیما داده نشده است.»

در بودجه سال ۱۳۹۹ سهم صدا و سیما اندکی نسبت به سال قبل کاهش یافته و از ۱۸۴۲ میلیارد تومان به ۱۷۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

از این میان ۲۷۰ میلیارد تومان به گسترش فعالیت رسانه‌های برون مرزی اختصاص دارد.

شبکه پرس تی‌وی که به زبان انگلیسی برنامه پخش می‌کند بارها از سوی روزنامه‌نگاران مستقل و فعالان مدنی و سیاسی متهم به همکاری با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی شده است.

پر سر و صداترین این اتهامات که به شکایت رسمی نیز کشیده شد، شکایت مازیار بهاری  گزارشگر نیوزویک در ایران از پرس تی‌وی بود که پس از چندین ماه زندانی شدن در ایران در سال ۱۳۸۸ از این شبکه به دلیل فرستادن خبرنگاری به داخل زندان به منظور "مصاحبه" با او شکایت کرد. این به ظاهر "مصاحبه" سپس به عنوان اعتراف این خبرنگار از صدا و سیما پخش شد. 

شبکه پرس تی‌وی در دادگاهی در بریتانیا محکوم  و "آفکام" نهاد مسئول نظارت بر فعالیت تمام رسانه‌های الکترونیکی در بریتانیا، رأی به لغو پروانه فعالیت تولیدی و قطع فرکانس پخش شبکه خبری پرس‌تی‌وی از طریق ماهواره شبکه اسکای را داد.

در همین زمینه: