هیأت نظارت بر مطبوعات روزنامه بهار را توقیف کرد | ایران | DW | 28.10.2013
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
تبلیغات

ایران

هیأت نظارت بر مطبوعات روزنامه بهار را توقیف کرد

دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات خبر از توقیف روزنامه "بهار" و فرستادن پرونده این روزنامه برای رسیدگی قضایی به دادگاه داد. این اقدام در پی انتشار مقاله‌ای با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی» صورت گرفته است.

default

روزنامه‌های ایران که بخواهند مقاله سیاسی یا ایدئولوژیک انتقادی منتشر کنند با خطر توقیف روبرو هستند

علاءالدین ظهوری، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات ایران، امروز دوشنبه (۶ آبان / ۲۸ اکتبر) به خبرگزاری مهر گفت که این هیأت به توقیف روزنامه "بهار" رأی داده است. روزنامه "بهار" در مقاله چهارشنبه هفته گذشته خود (۱ آبان) به مناسبت عید قدیر خم مقاله‌ای را منتشر کرده بود با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی».

مسئولان این روزنامه بلافاصله اعلام کردند که چاپ این مقاله به دلیل یک "خطای فنی" بوده و در چند رسانه نسبت به انتشار آن عذرخواهی کردند. مقاله به قلم علی‌اصغر غروی نوشته شده بود. او در این مقاله به نقش امام اول شیعیان پرداخته بود که به نظر نویسنده به دنبال کسب قدرت نبوده و حکومت سه خلیفه قبل از خود را ناحق نمی‌دانسته است. او در مقاله خود در چند جا به نکاتی اشاره کرده که مورد انتقاد شدید محافظه‌کاران در ایران قرار گرفته است.

علی‌اصغر غروی از جمله نوشته است: «علی (ع) خود در جای‌جای نهج‌البلاغه بر این نکته تاکید می‌نهد که حکومت سیاسی از طریق بیعت و رای در اختیار قرار می‌گیرد.»

یا در جای دیگر می‌خوانیم: «مروری بر مجموعه دغدغه‌های علی(ع) در باب "حکومت" در آن دوران... نشان می‌دهد که تمام اعتراض وی معطوف به نگرش حذفی بوده است. یعنی این‌که خلیفه یا هرکس دیگری دامنه اختیار مردم را تنگ کند... اعتراض علی معطوف به چنین فرآیندی است. همان چیزی که ما امروز انتخاب مدیریت شده یا هدایت یافته می‌نامیم.»

در اعتراض به انتشار این مقاله ۲۶ نماینده مجلس به وزیر ارشاد "تذکر" دادند و مقاله را "موهن" خواندند.

انتقادهای شدیداللحنی هم در سایت‌های اصولگرایان تندرو به نویسنده و محتوای نوشته او شد. از جمله "پایگاه خبری تحلیلی صراط" به نقل از شهاب مرادی، عضو هیأت منصفه مطبوعات، نوشت: «هدف این مقاله تخریب خیمه‌گاه ولایت فقیه است.» شهاب مرادی درخواست کرد که مجوز روزنامه "بهار" لغو شود.

خبرگزاری فارس هم با لحنی متفاوت و با آوردن آیات و تفسیرهای مختلف سعی در اثبات نادرستی نظر نویسنده روزنامه "بهار" کرد و نوشت: «نویسنده مقاله "امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟"، درباره دو آیه مهم روز غدیر خم، دچار اشتباه شده است و آیه اکمال دین را بدون ادله موجه و معتبر، تفسیر به رای کرده است.»

روزنامه "بهار" برای "تلطیف" فضای به وجود آمده انتشار خود را به طور موقت متوقف کرد و به قصد عذرخواهی نوشت: «در راستای تلطیف فضای جامعه و به‌دست آوردن دل مؤمنین راستین و واقعی اقدام به عدم انتشار موقت و چند روزه کرده و از همه‌خوانندگانش... پوزش می‌خواهد.»

ولی این پوزش مانع از توقیف روزنامه و گشودن پرونده‌ای در دادگاه برای آن نشد. حتی چهره‌هایی مانند محمدرضا عارف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، تلاش کردند فاصله خود را با این مقاله اعلام کنند. خبرگزاری "ایسنا" از قول محمدرضا عارف نوشته است: «انتشار این مقاله آن هم در آستانه عید غدیرخم به دلیل سهل‌انگاری متولیان این رسانه موجب ناراحتی جامعه متدینین و شیفتگان امام علی (ع) شده است و اینجانب هم بعد از خواندن این مقاله بسیار متأثر شدم.»

عارف هم‌چنین به "سوءاستفاده"‌هایی اشاره کرد که به زعم وی ممکن است از انتشار چنین مقالاتی بشود. او گفت که جریان رقیب در پی "بهره‌برداری از برخی سوژ‌ه‌هاست" و رسانه‌های اصلاح‌طلب باید "هوشمندانه عمل کنند و بهانه به دست جریاناتی ندهند که بدنبال هجمه علیه جریان اصلاحات هستند".