″روسیه امروز″؛ ماشین تبلیغاتی جدید پوتین علیه غرب | جهان | DW | 11.12.2013
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
تبلیغات

جهان

"روسیه امروز"؛ ماشین تبلیغاتی جدید پوتین علیه غرب

منتقدان سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌گویند، راه اندازی رسانه عظیم "روسیه امروز" با هدف تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی غرب صورت گرفته است. منتقدان به انتصاب مدیر عامل این رسانه نیز اعتراض دارند.

انحلال خبرگزاری "ریانووستی" و رادیو دولتی "صدای روسیه" که اخیرا به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صورت گرفت واکنش‌هایی را در پی داشته است.

طبق بیانیه کاخ کرملین، خبرگزاری ریانووستی و رادیو دولتی صدای روسیه در رسانه جدیدی با نام "سوودنایا راسیا" به معنای "روسیه امروز" ادغام خواهند شد.

مخالفت‌ها با انتصاب مدیر عامل جدید

از سوی دیگر انتصاب دیمیتری کیسلیوف ۵۹ ساله، مجری شناخته شده برنامه‌های تلویزیونی در روسیه به عنوان مدیر عامل خبرگزاری روسیه امروز واکنش‌های منفی به دنبال داشت.

خبرگزاری آلمان، دیمیتری کیسلیوف را به دلیل اظهارات وی بر ضد همجنسگرایان فردی "بدنام" توصیف کرده است. مدیر عامل رسانه تازه تاسیس روسیه امروز همچنین به اظهارات ضد آمریکایی و ضد اپوزیسیون روسیه شهرت دارد.

هر چند که در بیانیه کاخ کرملین دلیل انحلال دو رسانه دیگر، صرفه جویی مالی عنوان شده است، اما نشریه آلمانی "اشپیگل آن‌لاین" می‌نویسد، راه اندازی رسانه‌ای عظیم و سپردن مدیریت آن به شخصی مانند دیمیتری کیسلیوف، می‌تواند پیامی برای غرب به همراه داشته باشد.

اشپیگل آنلاین می‌نویسد، از زمان آغاز اعتراضات در اکراین، یکی از برنامه‌های ثابت دیمیتری کیسلیوف، تمسخر و وحشی نشان دادن معترضان بوده است.

به نوشته این نشریه، کیسلیوف حتی گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان را نیز که با حضور در میدان استقلال کیف، حمایت خود را از اعتراضات در اکراین نشان داده است، به تمسخر می‌گیرد. به نوشته اشپیگل آن لاین، کیسلیوف در برنامه‌ای تلویزیونی به بیان اظهاراتی ضد همجنسگرایان در ارتباط با وزیر خارجه آلمان پرداخته است.

صرفه جویی مالی یا تاثیر بر افکار عمومی؟

نه تنها منتقدان سیاست‌های پوتین، بلکه برخی از معتمدان رئیس جمهور روسیه نیز این موضوع را مطرح می‌کنند که تاسیس رسانه‌ای عظیم و تبلیغاتی از سوی پوتین با اهدافی سیاسی صورت گرفته و صرفه جویی مالی تنها یک "بهانه" بوده است.

سرگئی ماروف، کار‌شناس سیاسی و از نزدیکان پوتین در همین ارتباط می‌گوید، رئیس جمهور این کشور از نحوه مدیریت و انتشار گزارش‌های خبرگزاری ریانووستی رضایت نداشته است و ایده‌های مطرح شده در این خبرگزاری را متاثر از موضع‌گیری‌های کشورهای غربی می‌دانسته است.

در عین حال در منشور رسانه روسیه امروز، مخاطبان این رسانه در خارج از روسیه معرفی شده‌اند که قرار است از جامعه و سیاست‌های روسیه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

سرگئی ایوانف، رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه در همین ارتباط می‌گوید: «روسیه سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و از منافع ملی خود به طور کامل دفاع می‌کند. توضیح این مطلب برای دنیا کار چندان راحتی نیست، اما ما هم می‌توانیم و هم باید این کار را انجام دهیم.»

این در حالی است که منتقدان می‌گویند، روسیه قصد دارد با این کار ماشین تبلیغاتی عظیمی راه بیاندازد که هدف آن تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی غرب درباره روسیه است.

خبرگزاری ریانووستی که قرار است جای خود را به روسیه امروز دهد، فعالیت خود را در سال ۱۹۴۱ میلادی آغاز کرد. این خبرگزاری تاکنون به ۱۴ زبان از جمله به زبان فارسی خبر و گزارش منتشر می‌کرد.