رهبر حزب‌الله مهمان برنامه‌ی تلویزیونی جولین آسانژ | دنیای وب | DW | 19.04.2012
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

دنیای وب

رهبر حزب‌الله مهمان برنامه‌ی تلویزیونی جولین آسانژ

بنیان‌گذار جنجالی "ویکی‌لیکس" مجری برنامه‌ای در تلویزیون دولتی روسیه شد. حسن نصرالله، اولین مهمان برنامه او بود. انتقادهای بسیاری به برنامه‌سازی او با پول دولت روسیه شده و برخی او را "جاسوس" خوانده‌اند.

جولین آسانژ، بنیان‌گذار و رئیس سایت افشاگرانه‌ی "ویکی‌لیکس" همه‌ی یک سال و نیم گذشته را در خانه‌ای در حاشیه‌ی شهر لندن در حبس خانگی به سر برد. با این‌همه حبس خانگی نتوانسته مانع فعالیت‌های او شود و به تازگی برنامه‌ی تلویزیونی خود با نام "جهان فردا" را شروع کرده است.

برنامه‌ی تلویزیونی "جهان فردا" از شبکه‌ی "راشیا تودی" روسیه پخش می‌شود. "راشیا تودی" شبکه‌ای انگلیسی زبان است که همه‌ی بودجه‌ی آن از سوی دولت روسیه تامین می‌شود. بودجه‌ی دولتی این شبکه‌ی تلویزیونی پرسش‌ها و بدگمانی بسیاری از مخاطبان و کارشناسان را به دنبال داشت که آیا حالا می‌توان جولین آسانژ را فردی مستقل محسوب کرد که برای آزادی بیان و شفافیت تلاش می‌کند یا خیر.

بیانیه‌ی مطبوعاتی تلویزیون "آر تی" درباره‌ی برنامه‌ی آسانژ گفت:«این برنامه گروه متنوع و گسترده‌ای از مهمانان را خواهد داشت که نام خود را بر آینده‌ی جهان ثبت کرده‌اند؛ سیاستمداران، انقلابیون، هنرمندان، روشن‌فکران و فعالان جنبش‌های اعتراضی از سراسر جهان مهمان این برنامه خواهند بود.»

جولین آسانژ خود درباره‌ی هدف "جهان فردا" گفت:« پیدا کردن و ارائه گوشه‌های از روح انقلابی به جهانیان، هدف اصلی این برنامه‌ی تلویزیونی است.»

شبکه‌ی "راشیا تودی" اعلام کرد که آن‌ها به جولین آسانژ آزادی و اختیار کامل داده‌اند تا هر آن کس را که می‌خواهد به برنامه دعوت کرده و سیاست‌های سردبیری برنامه‌ی خود را تنظیم کند. برخی کارشناسان این حد از اختیار عمل را نیز دلیلی برای بدگمانی نسبت به آسانژ می‌دهند. این اختیار عمل در حالی است که بسیاری از رسانه‌های روسی با سانسور و خط قرمزهای متعددی مواجه هستند.

مارگریتا سیمونیان، سردبیر اصلی راشیا تودی در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اعلام کرد که شبکه‌ی تلویزیونی آن‌ها به دنبال این است که هژمونی شبکه‌های خبری جریان اصلی را برهم بزند. او گفت:« آر تی مخاطبان روشنفکر و متفکری از سراسر جهان دارد که هر آن‌چه جریان اصلی می‌گوید باور نمی‌کنند.»

او با دفاع از انتخاب جولین آسانژ برای اداره‌ی برنامه‌ی "جهان فردا" تاکید کرد:«جولین آسانژ بی‌تردید بهترین گزینه برای مطرح کردن دیدگاه‌های آلترناتیو و دعوت مهمان‌های متفاوت به برنامه است.»

اولین مهمان برنامه‌ی "جهان فردا" بدگمانی نسبت به سیاست‌ها و اهداف پشت پرده‌ی این برنامه‌ی تلویزیونی با میزبانی آسانژ را بیشتر نیز کرد. "آر تی" که از قبل اعلام کرد اسامی مهمانان برنامه را پیشاپیش منتشر نمی‌کند، در توئیتی از کاربران خواسته بود حدس بزنند اولین مهمان برنامه‌چه کسی خواهد بود. شناسه‌ی کاربری ویکی‌لیکس هم در توئیتی از کاربران پرسید:« حاضرید شرط بندی کنید که اولین مهمان برنامه چه کسی است؟»

رهبر حزب الله لبنان، مهمان غیرمنتظره‌ی آسانژ

حسن نصرالله، رهبر چالش‌برانگیز حزب‌الله لبنان، اولین مهمان برنامه‌ی "جهان فردا" بود. آسانژ اعلام کرد که این برنامه از محلی "نامعلوم" در لندن ضبط و پخش می‌شود.

محور اصلی گفت‌وگوی آسانژ با حسن نصرالله درباره‌ی مناقشه‌ی اسرائیل و فلسطین و تظاهرات‌ها و قیام علیه رژیم بشار اسد در سوریه بود.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، اولین مهمان برنامه‌ی آسانژ بود.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، اولین مهمان برنامه‌ی آسانژ بود

نصرالله در این گفت‌وگو تاکید کرد که حزب‌الله فلسطین را متعلق به فلسطینیان می‌داند و اسرائیل را نظامی اشغالگر می‌شناسد. او تاکید کرد که با این‌حال آن‌ها از مذاکره برای دستیابی به صلح استقبال می‌کنند.

حسن نصرالله که یک مترجم نیز در کنار او حضور داشت و صحبت‌های او را ترجمه می‌کرد گفت:«تنها راه‌حل ایجاد کشوری است که در آن مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار یکدیگر و در صلح زندگی کنند.»


رهبر حزب‌الله لبنان در این گفت‌وگو مدعی شد که اسرائیل و آمریکا به دنبال آن هستند که سوریه را به سوی "جنگ داخلی" سوق دهند. او غرب و اسرائیل را متهم کرد که با مسلح کردن اپوزیسیون این کشور، آتش ناامنی را شعله‌ور کرده‌اند. او گفت:«ما از اصلاح و دیالوگ در سوریه دفاع می‌کنیم.»

حسن نصرالله همچنین مدعی شد که حزب‌الله تلاش کرده تا گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه را به گفت‌وگو با یکدیگر ترغیب کند. این گفت‌وگوی حسن نصرالله با برنامه تلویزیونی " جهان فردا" اولین گفت‌وگوی او با رسانه‌ها بعد از ۶ سال است.

نصرالله در این گفت‌وگو با آسانژ از دوران کودکی خود در بیروت و بازی‌های نوجوانی و برخی خاطرات شخصی خود نیز سخن گفت که چنین صحبت‌هایی در نوع خود تازه بود.

آسانژ اعلام کرده که برنامه‌ی تلویزیونی او در ۱۲ قسمت تهیه شده است و همه‌ی ۱۲ قسمت برنامه ضبط شده و آماده اکران است.

ترکیب "مشکوک" آسانژ و تلویزیون دولتی روسیه

بعد از اکران اولین قسمت از مجموعه‌ی ۱۲ قسمتی "جهان فردا" انتقادها و ابراز تردیدها درباره سیاست‌ها و نیت پشت پرده‌ی این مجموعه شروع شد. بسیاری از رسانه‌های امریکایی و انگلیسی آسانژ را متهم کردند که با دولت روسیه همکاری دارد و بار دیگر حمله به سایت افشاگر "ویکی‌لیکس" را شروع کردند.

یکی از پژوهشگران رسانه‌ای بنیاد "استنلی" در ایالات متحده‌ی آمریکا درباره‌ی برنامه‌ی تلویزیزنی آسانژ گفت:«راشیا تودی شبکه‌ای است که با پول ولادیمر پوتین برای پیشبرد سیاست‌های کرملین ساخته شد. تولید برنامه با پول این شبکه برای مردی که با ادعای چپ رادیکال بودن به دنبال افشای قدرت‌های بزرگ است، هم خنده‌دار و هم مشکوک است.»

لسرهاوس نیز در مقاله‌ای با عنوان "شهروندان علیه قدرت حاکم" با انتقاد از جولین آسانژ که با پول کرملین برنامه می‌سازد، نوشت:«او در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ جهان را با افشای میلیون‌ها سند افشاگرانه تکان داد. دولت‌ها را مجبور به موضع‌گیری کرد و تیتر خبرها شد. برای بعضی‌ها او قهرمان بود و برای بعضی جاسوس، اما این روزها با برنامه‌سازی با بودجه‌ی دولتی روسیه، او بیشتر از هرچیزی یک خرده پای رسانه‌ای به دنبال پول است.»

بانک‌های امریکایی حساب پی پل و دیگر حساب‌های بانکی "ویکی‌لیکس" را مسدود کردند و ۵۰۰ روز است که آسانژ به دلیل اتهام‌های جنسی در حبس خانگی به سر می‌برد.

تبلیغات