گزارش: طالبان و پاکستان مذاکرات را در چین از سر میگیرند
۱۴۰۵ فروردین ۱۲, چهارشنبه
دو مقام پاکستانی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که نمایندگان اداره طالبان و حکومت پاکستان مذاکرات خود را در چین از سر گرفته اند.
یک منبع سومی آگاه از تلاشهای میانجیگرانه چین به این خبرگزاری گفته است که هدف این گفتوگوها پایان بخشیدن به درگیریهای فعلی بین حکومت طالبان و پاکستان است.
رسانههای افغانستان و پاکستان نیز گزارش داده اند که این مذاکرات در شهر اورومچی در شمال چین برگزار میشود.
بیشتر بخوانید: «حمله پاکستان به شفاخانه در کابل ممکن جنایت جنگی باشد»
حکومت چین و همچنین مقامهای پاکستانی و اداره طالبان تا حالا به صورت رسمی در این رابطه اظهار نظر نکرده اند.
روزنامه پاکستانی «دان» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور گزارش داده است که این گفتوگو در میکانیسم سه جانبه برگزار میشود.
این مقام پاکستانی که نامش فاش نشده، گفته است که این نشست «به خودی خود یک تلاش میانجیگری نیست.»
صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید!
یک مقام دیگر پاکستانی به روزنامه «دان» گفته است که اسحاق دار، وزیر خارجه این کشور، روز سه شنبه در پایتخت چین بود و پیکینگ خواستار اشتراک پاکستان در این جلسه شد. به گفته او، اداره طالبان از چین خواسته است که پاکستان را به میز مذاکره بیاورد.
مذاکرات قبلی ناکام ماندند
دیدارهای مقامهای اداره طالبان و پاکستان در حالی از سر گرفته میشود که مذاکرات قبلی آنها به میانجیگری قطر، ترکیه و عربستان سعودی بینتیجه پایان یافته بود.
بیشتر بخوانید: طالبان: مصروف متن یک توافق بودیم که پاکستان حمله کرد
با شروع مجدد درگیریها در ماه گذشته، چین تلاشهای خود برای میانجیگری را شدت بخشید و نماینده ویژه این کشور برای روزها میان اسلام آباد و کابل در رفت و آمد بود.
چین متحد بسیار نزدیک پاکستان است و پروژههای اقتصادی بزرگی در این کشور راه اندازی کرده است. چین همچنان با اداره طالبان نیز مناسبات نزدیک دارد و به خصوص در بخش معادن در افغانستان سرمایهگذاری کرده است.
اداره طالبان و حکومت پاکستان ماههاست که دچار تنش و درگیری مرزی اند. این درگیریها پس از یک آتشبس در اواخر ماه فبروری زمانی دوباره از سر گرفته شد که پاکستان مواضعی را در افغانستان بمباران کرد.
مطالب ویدیویی را در صفحه یوتیوب ما ببینید!
ماه گذشته در حملات هوایی پاکستان در کابل یک شفاخانه ترک اعتیاد هدف قرار گرفت که به گفته مقامهای طالبان بیش از ۴۰۰ کشته به جا گذاشت.
پاکستان مدعی است که در این حملات «تاسیسات نظامی و زیرساختهای حمایتی تروریستها» را هدف قرار داده است اما مقامهای اداره طالبان گفته اند که در این حملات، از جمله در کابل، غیرنظامیان کشته و زخمی شده اند.