Με απρόοπτα η πρώτη μέρα της δίκης του 26χρονου
25 Ιουνίου 2026
«Η πρώτη ημέρα της δίκης στο Τσβάιμπρυκεν για το θάνατο του 36χρονου ελεγκτή τρένων Σερκάν Τσαλάρ στις αρχές Φεβρουαρίου μετά από επίθεση επιβάτη ξεκίνησε με ένα τέταρτο της ώρας καθυστέρηση - το ενδιαφέρον των θεατών και των Μέσων Ενημέρωσης ήταν απλά πολύ μεγάλο» σημειώνει το ρεπορτάζ του δικτύου ARD. Η αίθουσα του δικαστηρίου ήταν γεμάτη όχι μόνο με μέλη της οικογένειας του Τσαλάρ, αλλά και με πρώην συναδέλφους του. Η είσοδος στην αίθουσα του δικαστηρίου ελεγχόταν αυστηρά και υπήρχαν μόνο περίπου 50 θέσεις διαθέσιμες, 20 από τις οποίες προορίζονταν για τον Τύπο.
Τι είπε ο κατηγορούμενος
Όπως σημειώνει η ανταπόκριση «ο 26χρονος κατηγορούμενος, ο οποίος οδηγήθηκε στην αίθουσα του δικαστηρίου με χειροπέδες, μίλησε για περίπου μιάμιση ώρα για τη ζωή του. Παραδέχτηκε ότι έκανε τακτική χρήση μαριχουάνας. Είχε εργαστεί σε διάφορες θέσεις, πιο πρόσφατα στο Λουξεμβούργο. Ωστόσο, η σύμβαση εργασίας του εκεί δεν ανανεώθηκε μετά την περίοδο δοκιμασίας. Μίλησε επίσης για προβλήματα ψυχικής υγείας που αντιμετώπιζε από το 2021.
Ο κατηγορούμενος ζήτησε συγγνώμη για τις πράξεις του. Αφού ολοκλήρωσε την προσωπική του κατάθεση, ο 26χρονος Έλληνας πολίτης ζήτησε από τον δικηγόρο του να διαβάσει μια δήλωση, στην οποία ζητούσε συγγνώμη. Ήταν μια στιγμή τυφλής οργής, μια πράξη που τον κρατά ξύπνιο κάθε βράδυ», όπως υποστήριξε. «Αν μπορούσα να γυρίσω τον χρόνο πίσω, θα άλλαζα τα πάντα». Αποδέχτηκε πλήρως την ευθύνη για τις πράξεις του, επαναλαμβάνοντας ότι δεν είχε πρόθεση να σκοτώσει.
Ο Σερκάν είναι εδώ
Κατά τη διάρκεια της κατάθεσης του κατηγορουμένου, η οικογένεια του θύματος ύψωσε φωτογραφίες του στην αίθουσα του δικαστηρίου. Ήταν πολύ σημαντικό για την οικογένεια να είναι παρούσα στη δίκη, δήλωσε ένας από τους αδελφούς του πριν ξεκινήσει η διαδικασία.
Καμία ετυμηγορία δεν θα μπορέσει να επαναφέρει τον Σερκάν πίσω, όπως είπαν, αλλά ήθελαν να δείξουν με τις φωτογραφίες ότι το θύμα ήταν επίσης παρών στη δίκη. «Το πνεύμα του είναι εδώ», είπε ο αδελφός.
Όπως επισημαίνεται «μετά την κατάθεση του κατηγορουμένου, προβλήθηκε στο δικαστήριο το βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας του τρένου. Δείχνει τον Τσαλάρ να ελέγχει την ταυτότητα του κατηγορουμένου. Ακολουθεί μια έντονη συζήτηση - στη συνέχεια ο κατηγορούμενος χτυπάει επανειλημμένα και γρήγορα τον ελεγκτή. Οι άλλοι επιβάτες που ήταν παρόντες προσφέρουν μόνο πολύ διστακτικά βοήθεια στο θύμα. Ενώ παιζόταν το βίντεο, ξέσπασε αναταραχή στην αίθουσα του δικαστηρίου και ένας εκ των παρευρισκόμενων απομακρύνθηκε από το δικαστήριο και του επιβλήθηκε πρόστιμο. Αρκετά μέλη της οικογένειας εγκατέλειψαν την αίθουσα του δικαστηρίου. Ο κατηγορούμενος παρακολούθησε το βίντεο αμίλητος και ατάραχος».
Το κρίσιμο ερώτημα στο δικαστήριο
Το ρεπορτάζ εξηγεί ότι «ο 26χρονος κατηγορούμενος κατηγορείται για θανατηφόρο σωματική βλάβη . Το δικαστήριο δεν αποδέχτηκε την κατηγορία της εισαγγελίας για ανθρωποκτονία εκ προθέσεως. Η φερόμενη αφορμή για την επίθεση ήταν ότι ο 26χρονος δεν μπόρεσε να επιδείξει έγκυρο εισιτήριο κατά τη διάρκεια ελέγχου κομίστρου. Ο θάνατος του Τσαλάρ προκάλεσε σοκ και εκτεταμένη θλίψη σε όλη τη Γερμανία. Στην πόλη καταγωγής του, το Λούντβιγκσχάφεν, περισσότεροι από χίλιοι άνθρωποι συγκεντρώθηκαν για μια επιμνημόσυνη δέηση. Εάν καταδικαστεί, ο κατηγορούμενος αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης μεταξύ τριών και 15 ετών. Ωστόσο, εάν προκύψουν στοιχεία για πρόθεση ανθρωποκτονίας κατά τη διάρκεια της δίκης, θα μπορούσε επίσης να καταδικαστεί για φόνο - κάτι που θα επιφέρει ισόβια κάθειρξη. Αρκετές δικάσιμες έχουν προγραμματιστεί για τις επόμενες δυόμισι εβδομάδες, με την ολοκλήρωση της δίκης να υπολογίζεται γύρω στις 9 Ιουλίου» καταλήγει το ρεπορτάζ.
Οι αθέατες πλευρές του τουρισμού στην Ελλάδα
Η 24ωρη απεργία που είχαν προκηρύξει για την Τετάρτη οι εργαζόμενοι στον κλάδο του τουρισμού και επισιτισμού στην Ελλάδα έδωσε την αφορμή στην ιστοσελίδα της αυστριακής ραδιοτηλεόρασης ORF για ένα ρεπορτάζ για τις συνθήκες εργασίας στον συγκεκριμένο τομέα. Άλλωστε η Ελλάδα παραμένει σταθερά ένας αγαπημένος ταξιδιωτικός προορισμός για εκατομμύρια πολίτες από την Αυστρία. Το ρεπορτάζ αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΠΟΕΕΤ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον Επισιτισμό – Τουρισμό): «Χωρίς εμάς, κανένα ξενοδοχείο, εστιατόριο ή άλλη τουριστική επιχείρηση δεν μπορεί να παραμείνει ανοιχτό» και επισημαίνει ότι κινητοποιήσεις ήταν προγραμματισμένες σε όλη την Ελλάδα.
Oι συνδικαλιστές καταγγέλλουν «παραβιάσεις ακόμα και του 13ωρου και της ψηφιακής καταγραφής χρόνου και εκτεταμένες παραβιάσεις των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Οι εργαζόμενοι παραπονιούνται για συνεχώς αυξανόμενο φόρτο εργασίας, με αποτέλεσμα όλο και περισσότερα ατυχήματα στον χώρο εργασίας, και τονίζουν ότι οι αυθαίρετες ενέργειες των εργοδοτών παρουσιάζονται ως φυσιολογικές, σύμφωνα με τον ιστότοπο Keep Talking Greece, ο οποίος ιδρύθηκε μετά την ελληνική και ευρωπαϊκή χρηματοπιστωτική κρίση» επισημαίνει ο αυστριακός ιστότοπος.
«Η ΠOEET δικαιολόγησε την απεργία στη μέση της ήδη πλήρως εν εξελίξει περιόδου αιχμής δηλώνοντας ότι η „πολυδιαφημισμένη ανάπτυξη" από την κυβέρνηση και τις μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες εξασφαλίζεται μέσω της εξάντλησης των εργαζομένων, της υποπληρωμής και των παραβιάσεων των δικαιωμάτων των εργαζομένων».
Η ανταπόκριση αναφέρεται και σε δημοσιεύματα ελληνικών ΜΜΕ που ανέφεραν ότι «υπήρχαν 80.000 ακάλυπτες θέσεις εργασίας στον κλάδο στις αρχές Ιουνίου. Ωστόσο, οι χαμηλές αμοιβές και οι κακές συνθήκες εργασίας – το δωδεκάωρο ανά ημέρα θεωρείται φυσιολογικό και οι μισθοί συχνά καταβάλλονται με καθυστέρηση – απομακρύνουν τους νέους που συνήθως καλύπτουν το εποχιακό κενό εργασίας το καλοκαίρι για να κερδίσουν χρήματα για τον χειμώνα».
Η Σαντορίνη υποφέρει από υπερτουρισμό
Ειδική αναφορά γίνεται και στο πρόβλημα του υπερτουρισμού με αφορμή την απεργία των οδηγών λεωφορείων τη Δευτέρα στη Σαντορίνη: «"Μας ζητείται να αντιμετωπίζουμε χιλιάδες επισκέπτες κάθε μέρα χωρίς να διαθέτουμε την απαραίτητη ελάχιστη υποδομή", εξήγησε το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τις εταιρείες λεωφορείων. Το κυκλαδίτικο νησί στο Αιγαίο Πέλαγος, με πληθυσμό 15.500 κατοίκων, δέχεται περίπου 3,4 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία του 2024».
Το δημοσίευμα επισημαίνει το ατέλειωτο μποτιλιάρισμα που δημιουργείται από την έλευση στα Φηρά των κρουαζιερόπλοιων: «Το κυκλαδίτικο νησί στο Αιγαίο Πέλαγος, με πληθυσμό 15.500 κατοίκων, δέχεται περίπου 3,4 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία του 2024. Οι εργαζόμενοι στον τουριστικό κλάδο της Ταντορίν διαμαρτύρονται, ειδικότερα, κατά ενός κανονισμού που εξέδωσε η λιμενική αρχή τον Μάρτιο. Αυτός ο κανονισμός απαιτεί το 70% των κρουαζιερόπλοιων να δένουν στον Όρμο Φηρών, το παλιό λιμάνι κάτω από την πρωτεύουσα του νησιού, τα Φηρά. Από εκεί, οι περισσότεροι επιβάτες μεταφέρονται με λεωφορεία στο εσωτερικό του νησιού. Εκτός από την κυκλοφοριακή συμφόρηση, η εισροή βραχυπρόθεσμων επισκεπτών οδηγεί επίσης σε έλλειψη νερού και σε τεράστια βουνά σκουπιδιών στο νησί... Ο αριθμός των επιβατών κρουαζιερόπλοιων που αποβιβάζονται καθημερινά έχει ήδη περιοριστεί σε 8.000 την ημέρα. Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση εισήγαγε πέρυσι φόρο αποβίβασης ύψους 20 ευρώ ανά επιβάτη για τη Σαντορίνη».