Η Τουρκία απειλεί με απαγόρευση την Deutsche Welle | Πολιτική | DW | 10.02.2022
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Διαφήμιση

Πολιτική

Η Τουρκία απειλεί με απαγόρευση την Deutsche Welle

Άδεια λειτουργίας απαιτεί από την Deutsche Welle και άλλα διεθνή μέσα ενημέρωσης η τουρκική ραδιοτηλεοπτική αρχή. Σε διαφορετική περίπτωση τα διεθνή δίκτυα απειλούνται με απαγόρευση.

Η τουρκική ραδιοτηλεοπτική αρχή (RTÜK) καλεί τρία διεθνή ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα να κάνουν αίτηση για μία «άδεια λειτουργίας», εφόσον θέλουν να συνεχίσουν την εκπομπή περιεχομένου στην Τουρκία. Συγκεκριμένα, ο Ονούρ Κονουράλπ, μέλος της RTÜK, έκανε την εξής ανάρτηση στο Twitter: «Η RTÜK έχει δώσει προθεσμία 72 ωρών στην Deutschen Welle, την Voice of America και το  Euronews. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα θα πρέπει να κάνουν αίτηση για να τους χορηγηθεί άδεια λειτουργίας, σε διαφορετική περίπτωση οι εκπομπές τους θα απαγορευθούν». Ο Κονουράλπ είναι εκπρόσωπος του αντιπολιτευόμενου κεμαλικού κόμματος CHP στην ραδιοτηλεοπτική αρχή. Το 2019  ψηφίστηκε νέος νόμος που προβλέπει τον έλεγχο των ιστοσελιδων που περιέχουν βίντεο από το ανώτατο Ραδιοτηλεοπτικό Συμβουλιο. Είναι όμως η πρώτη φορά που το ΡΣ ερμηνεύει έτσι τον νόμο και τώρα απειλούνται τα τρία γνωστά ειδησεογραφικά δίκτυα επειδή έχουν βίντεο στις ιστοσελίδες τους.
Επικριτές σημειώνουν πως με αυτη την ερμηνεία δεν θα μείνει ανέπαφη καμμία ιστοσελίδα.

Μιλώντας στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA) o αντιπρόεδρος της ραδιοτηλεοπτικής αρχής Ιμπραχήμ Ουσλού επιβεβαίωσε την πληροφορία, λέγοντας ότι «η Deutsche Welle θα πρέπει να αποκτήσει άδεια για την εκπομπή περιεχομένου μέσω της ιστοσελίδας της». Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε, τερματίζεται η πρόσβαση στην ιστοσελίδα της DW εντός Τουρκίας. Σύμφωνα με τον Ουσλού η οριστική απόφαση της RTÜK θα δημοσιοποιηθεί στην ιστοσελίδα της στις επόμενες επτά έως δέκα ημέρες. Το ίδιο ισχύει και για το τουρκικό πρόγραμμα του αμερικανικού δικτύου Voice of America, καθώς και του ευρωπαϊκού Euronews.

Κριτική από την αντιπολίτευση

Ο Ιλχάν Τασχί

Κριτική στην απόφαση της τουρκικής ραδιοτηλεοπτικής αρχής από τον Ιλχάν Τασχί, εκπρόσωπο του αντιπολιτευόμενου CHP

Ο δημοσιογράφος Ιλχάν Τασχί, που επίσης συμμετέχει στην RTÜK, κάνει λόγο για «ένα ακόμη βήμα για τον περιορισμό της κριτικής δημοσιογραφίας» στην Τουρκία. Όπως επισημαίνει ο ίδιος στην DW «με αυτή την απόφαση υπάγονται στη δικαιοδοσία της τουρκικής ραδιοτηλεοπτικής αρχής, για πρώτη φορά, διεθνή μέσα ενημέρωσης». Πρόκειται για μία απόφαση ασυνήθιστη από κάθε άποψη, η οποία, σύμφωνα με τον Τασχί, συνιστά ευθεία παρέμβαση στην ελευθερία του Τύπου. Με κριτική διάθεση βλέπει τη συγκεκριμένη απόφαση και ο Ονούρ Κονουράλπ, επισημαίνοντας ότι το κυβερνών κόμμα AKP θέλει πλέον να ελέγχει κάθε είδος περιεχομένου, τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο.

 Ωστόσο, ο αντιπρόεδρος της RTÜK απορρίπτει την κριτική. Υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται για λογοκρισία, αλλά για μία «τεχνική διευθέτηση» που προβλέπεται στον τουρκικό νόμο περί ΜΜΕ του 2019. Από την πλευρά του εκπρόσωπος της DW δηλώνει: «Από τα ΜΜΕ πληροφορηθήκαμε μία ενδεχόμενη απόφαση της RTÜK που μπορεί να έχει συνέπειες και για την DW. Μόλις υπάρξει επίσημη ενημέρωση από την ραδιοτηλεοπτική αρχή, θα αναλύσουμε την υπόθεση και θα αποφασίσουμε τις περαιτέρω ενέργειες».

Εντείνεται ο έλεγχος στα ΜΜΕ

Η έδρα της RTÜK

Η έδρα της τορυκικής ραδιοτηλεοπτικής αρχής RTÜK

Το 2019 ψηφίστηκε νόμος, με τον οποίο η κυβέρνηση του AKP αποκτά περισσότερες αρμοδιότητες για τον έλεγχο των ιστοσελίδων. Μεταξύ άλλων απαιτεί η χορήγηση άδειας που έχει ισχύ για δέκα χρόνια, αλλά και η ίδρυση θυγατρικής εταιρείας ή άλλου είδους παρουσία στην ίδια την Τουρκία. Τα τελευταία χρόνια ο έλεγχος των ΜΜΕ έχει ενταθεί και η ραδιοτηλεοπτική αρχή, στην οποία κυριαρχεί το κυβερνών κόμμα AKP, αναλαμβάνει εποπτικό ρόλο για ό,τι δημοσιεύεται στο διαδίκτυο.   

Εδώ και πολλά χρόνια περίπου το 95% των συστημικών μέσων ενημέρωσης στην Τουρκία ανήκουν σε επιχειρηματίες φίλα προσκείμενους στην κυβέρνηση που κάνουν και δουλειές μαζί της. Αλλά και στο διοικητικό συμβούλιο της ραδιοτηλεοπτικής αρχής RTÜK το κυβερνών κόμμα AKP διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο.

 

Ελμάς Τοπσού (Reuters, DPA)

Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου