Smijenjen glavni i odgovorni urednik Bilda i jedan skandal koji zadire u slobodu medija | Politika | DW | 19.10.2021
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

njemačka

Smijenjen glavni i odgovorni urednik Bilda i jedan skandal koji zadire u slobodu medija

Medijski koncern Aksel Špringer otpustio je glavnog i odgovornog urednika najtiražnjih njemačkih novina „Bild“, Julijana Rajhelta. Šta stoji iza ove smjene? I šta je ustvari skandalozno u ovoj priči o njemačkim medijima.

Medijski džin iz Berlina Aksel Špringer u saopštenju za javnost u ponedjeljak uveče piše da otpušta glavnog i odgovornog urednika list „Bild", Julijana Rajhelta i navodi da je u posljednjih nekoliko dana dobio informacije o nedopustivom ponašanju moćnog šefa Bildcajtunga:

„Naša kompanija je provjerila te informacije. Upravni odbor je tom prilikom saznao da je uprkos završenom internom postupku u kojem je Rajhelt u proljeće ove godine odgovorajući na optužbe tvrdio da nije razdvojio privatne interese od svoje poslovne pozicije, sada došao do informacija da Rajhelt nije razdvojio privatne stvari od službe i da nije govorio istinu."

- pročitajte još: Novinarstvo i sloboda štampe poslije pandemije

Javnost je saznala za optužbe za zloupotrebu položaja Rajhelta još u martu. Hamburški nedjeljnik „Špigel” tada je objavio da je nekoliko saradnica Rajhelta prijavilo zbog navodnog neprimjerenog ponašanja. Rajhelt se poslije objavljivanja optužbi dobrovoljno privremeno povukao sa svoje pozicije.

Kompanija je pokrenula postupak preispitivanja iznesenih optužbi. Krajem marta Rajhelt je vraćen na dužnost, sa obrazloženjem da kompanija, uprkos nekim ustanovljenim greškama u rukovođenju, ne vidi razlog da ga smijeni sa dužnosti.

Julian Reichelt

"Rajhelt nije razdvojio privatne stvari od službe i da nije govorio istinu

Ipen kao saveznik

Javnost je takođe juče, prije odluke Špringera da otpusti Rajnhelta, saznala da je drugi medijski magnat Dirk Ipen šef medijske grupe Ipen koju sačinjavaju minhenski listovi TZ i Merkur, kao i Frankfurter rundšau, spriječio objavljivanje istraživanja sopstvenog istraživačkog tima o tome šta je zgriješio Rajhelt. Članak je trebalo da bude objavljen u nedjelju 17. oktobara.

Tim novinara je nekoliko mjeseci radio na toj priči i došao do podataka koji se tiču optužbi na račun tridesetsedmogodišnjeg Rajhelta u vezi sa njegovim navodnim ljubavnim odnosima sa jednom od saradnica bulevarskog lista Bild, u kojem je šef bio Rajhelt.

Medijska grupa Ipen je saopštila da ne želi da ostavi utisak da istraživačkim tekstovima namjerava da ekonomski naudi medijskom konkutentu – Bildcajtungu.

Pogledajte video 03:40

Neovisni mediji bez zaštite EU

Tim novinara je potom saopštio da je "šokiran” time što je većinski akcionar, a time i stvarni vlasnik medijske grupe Ipen, spriječio objavljivanje rezultata novinarskog istraživanja o situaciji u Bildcajtungu. Oni su dodali da je ta odluka protiv svih pravila nezavisnog izvještavanja.

Ovo je novinarski tim zabilježio u pismu rukovodstvu medijske grupe koje je objavljeno i na Internetu. U pismu se tvrdi da je vrh medijskog koncerna Aksel Špringer uspostavio kontakt sa rukovodstvom medijske grupe Ipen.

Medijska grupa Ipen je negirala da je koncern Aksel Špringer uticao na odluku. Dodao je da je investigativni tim potpisao niz odličnih priča i da se nadaju da će nastaviti saradnju sa vrsnim novinarima. Ali su i branili pravo vlasnika da odredi smjernice kuće.

U saopštenju Aksela Špringera kaže se da je koncern za transparentnost, ali da ovakva istraživanja moraju poštovati granice privatnosti aktera o kojima je riječ, naročito kada se radi o svjedocima u internom ispitivanju, kojima je koncern zagarantovao anonimnost.

Kritika stiže iz novinarskih udruženja

Udruženja novinara oštro kritikuju postupak Dirka Ipena, koji upoređuju sa postupcima feudalnih gospodara.

Sprečavanje objavljivanja teksta je potpuno neprihvatljivo, rekao je predsjednik Njemačkog novinarskog saveza Frank Iberal.

A Unija njemačkih novinarki i novinara pri sindikatu Verdi vidi „težak napad na slobodu štampe".

Ovaj potres u njemačkoj medijskoj branši privukao je pažnju Njujork tajmsa, koji se bavio planovima koncerna Aksel Špringer da preuzme američku medijsku grupu „Politiko". U Njujork tajmsu su objavljeni i detalji o optužbama na račun Rajhelta za „zloupotrebu odnosa zavisnosti" te o zaustavljanju objavljivanja rezultata istraživanja Ipenovog istraživačknog tima.

dd,dpa,rtr

Pratite nas i na Facebooku, na Twitteru, na YouTube, kao i na našem nalogu na Instagramu

Preporuka redakcije