Regionalne novine: ″Repolonizacija″ u užurbanom ritmu | Politika | DW | 06.05.2021
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Reklama

poljska

Regionalne novine: "Repolonizacija" u užurbanom ritmu

Imenovanjem novog glavnih urednika poljska vlada proširuje svoj utjecaj na velike regionalne listove kao i brojne do sada neovisne regionale sedmične magazine i online-portale.

Krzysztof Karwat je dugo radio za "Dziennik Zachodni": 1993. godine je započeo karijeru u ovom najvećem dnevnom listu u Gornjoj Šleskoj. Ovaj publicist je preživio promjenu brojnih premijera i glavnih urednika – ali u koži svojih sadašnjih suradnika svog bivšeg lista ne želi biti. "Njihova situacija je fatalna. Žalim ih", kaže on u razgovoru za DW.

List na kojeg, kako on naglašava, gleda sa sentimentalnošću je jedan od tri poljska regionalna lista koji od konca marta ima novog glavnog urednika. Karwat kaže da nije iznenađen razvojem situacije. Kaže da nikada nije vjerovao jamstvima da neće doći do promjene osoblja. "Samo nisam vjerovao da će doći tako brzo", kaže ovaj novinar. 

Krzysztof Karwat

Krzysztof Karwat

Osim glavnog urednika "Dziennik Zachodni" i njegove kolege iz "Gazeta Krakowska" i "Nowiny" (Nachrichten) moraju tražiti novi posao. Svi ovi listovi pripadaju izdavačkoj grupi Polska Press, koju je koncem 2020. godine preuzeo naftni koncern PKN Orlen kojeg kontrolira država. Dosadašnji vlasnik, njemačka izdavačka grupa Passau, je prodala sve dionice.

Ovo preuzimanje pogađa 20 od 24 regionalna lista u Poljskoj, oko 120 regionalnih sedmičnih listova i 500 online portala. "Zahvaljujući transakciji dobijamo pristup za 17,4 miliona korisnika", kaže Daniel Obajtek, šef Orlena i dugogodišnji suputnik Jarosława Kaczyńskog, šefa poljske vladjuće stranke PiS (Pravo i pravda).

Gazprom PiS-a

Opozicija je kritikovala ovo preuzimanje. Bivši poljski ministar vanjskih poslova Radoslav Sikorski je rekao za agenciju PAP da PiS od Orlena pravi svoj Gazprom. Gazprom je naime igrao glavnu ulogu u preuzimanju i pripitomljavanju medija u Rusiji koji su bili kritični prema vladi. Glasnogovornik vlade Piotr Mueller s druge strane ne vidi rizik za slobodu štampe: "To je poslovna odluka jednog preduzeća", kaže Mueller. Ovakva preuzimanja su širom svijeta uobičajena, kaže on. "U konačnici i u SAD-u je Amaton kupio Washington Post."

U februaru je poljska Agencija za kartele odobrila kupnju. Mjesec dana kasnije je poljski ombudsmen za građanska i ljudska prava, Adam Bodnar, sudski dobio obustavu izvršenja. Privremena odluka znači da novi vlasnik ne smije mijenjati ništa sve do konačne odluke suda. Ipak Orlen to ignorira: Šef tvrtke Obajtek je za katolički Radio Marija rekao da se ne može zaustaviti ono što je već realizirano.

"Odluka suda je irelevantna"

Činjenica je da Orlenova "poslovna odluka" ima vrlo političku povijest: Već dugo PiS kritizira da inozemne medijske kuće imaju "previše utjecaja" u Poljskoj, potrebna je, kako navode u PiS-u, "repolnizacija" branše. "Mediji u Poljskoj moraju biti poljski", kaže šef stranke Kaczyński doslovno. Preuzimanje poljske Press Medie on je nazvao "najboljom viješću nakon dugo vremena".

Ovu retoriku je oštro kritizirao bivši glavni urednik "Dziennik Zachodni"-ja

Marek Twaróg. On je za portal "Onet" još prije nego što je smijenjen rekao da je skandalozno i primitivno kada važni političari dijele medije na "njemačke" i "poljske". "Mi smo poljski novinari i vodstvo Poljskog pressa je također poljsko", rekao je on tada.

Nema "daljinskog upravljača" iz Njemačke

I bivši uposlenik "Dziennik Zachodni" Karwat odbacuje prigovore da su listovi Polska Press-a do sada bili upravljani iz Njemačke. "Nikada mi se nisu obraćali za sadržaj. Bila je naravno određena uređivačka politika koja je proizilazila iz zdravog ljudskog razuma, ali nikada nije bilo tako, da je utjecano na politički sadržaj ili u Passau propisano šta treba biti objavljeno", kaže on. Karwat naglašava da se kada je riječ o bivšem listu ne radi o bilo kakvom provincijskom listu, već o publici od četiri miliona ljudi, što je skoro polovina stanovništva Slovačke. 

Novog glavnog urednika Grzegorz Gajda Karwata, bivši novinar "Dziennik Zachodni"-a, ne poznaje osobno. Čovjek, koji dolazi iz lokalnog ogranka Katowice državne televizije TVP povezane s vladom i aktivan je na crkvenom radiju nema lošu reputaciju - ali to samo po sebi ne znači ništa u današnjoj Poljskoj. "Ako je propisan određeni stranački program, a došljaci ga ne slijede, brzo budu zamijenjeni. To pokazuju mnogi primjeri, poput primjera mnogih upravitelja galerija ili muzeja", kaže Karwata.

Polska Press

Polska Press

"Prirodni proces"

Zamjenica ministra razvoja Anna Kornecka rekla je u intervjuu da su promjene na šefoviskim pozicijama tijekom preuzimanja, odnosno promjene vlasničke strukture, "sasvim prirodne". "Ako pogledate situaciju u Europi, vrlo često se dogodi da su novine u vlasništvu tvrtki, državnih tvrtki ili vlada. Ne bih to vidjela kao prijetnju novinarskoj neovisnosti", rekla je ministrica.

To je ono što je Kornecka rekla u intervjuu s Beatom Tadla, jednom od glavnih voditeljica u Poljskoj. Tadla je početkom 2016. godine otpuštena sa javne televizije TVP – kratko nakon što je PiS preuzeo vlast.

Strah od novih izbora

U intervjuu za DW, voditeljica otkriva da je morala razmišljati o Mađarskoj kad je intervjuirala Kornecku. "Ministrica pokazuje savršeno tipičan način kako se objašnjavanja svijet glupim ljudima: Svi znaju kako je izgledalo preuzimanje TVP-a od strane trenutnih vladara. Potpuno ista stvar dogodit će se u Polska Pressu." Tadla ne sumnja da će listovi biti učinjeni ovisnim o vladi. Sad se, kako kaže, radi o brzini, uostalom, uskoro bi mogli biti novi izbori.

Stranka Kaczyńskog u međuvremenu je javnu radio televiziju pretvorila u PiS-ov medij za bičevanje. Promijenjeni su novinari, voditelji, glavni urednici i generalni direktor. Šef televizije Jacek Kurski, koji je nekada bio strateg za predizbornu kampanju PiS-a i zvan je "Pitbul terijer Kaczyńskog", ne krije da smatra kako TVP mora djelovati kao "protuteža" privatnim medijima, koji su često kritični prema vlada.

 Pratite nas i na Facebooku, na Twitteru, na YouTube, kao i na našem nalogu na Instagramu