Шоуто на Путин | Новини и анализи от Европа | DW | 06.06.2014
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Шоуто на Путин

Руският президент Владимир Путин се оказа истински майстор на манипулацията. Пропагандната му машина използва всевъзможни похвати, за да въздейства на общественото мнение - и то не само в Русия, но и в чужбина.

Обективното отразяване на събитията определено не е една от най-силните страни на руските медии. Последните седмици и месеци го потвърждават - това, което виждаме да се излъчва по държавните телевизионни канали, напомня много на съветските провокационни кампании от времето на Студената война. Руските журналисти повтарят неуморно, че властта в Киев била завзета от фашистка хунта; че в Източна Украйна се извършвал геноцид срещу местното руско население; че в Одеса бил в ход нов Холокост; че ЕС, заедно с украинското правителство, създавал концентрационни лагери за проруските сепаратисти. И не на последно място - че зад всичко това стоял военно-промишленият комплекс на САЩ.

Пиар-експертите на Кремъл се възползват безпощадно от една руска особеност, пише по този повод швейцарският "Нойе Цюрхер Цайтунг". Изследване на независимия социологически институт "Левада" показва, че 94% от руснаците се информират за случващото се в Украйна именно от телевизията.

Лековерният зрител

Тъй като руснаците не се съмняват в истинността на информациите, излъчвани по телевизията, 70% от зрителите се чувстват обективно осведомени за събитията в Украйна. Путин отдавна вече е наясно колко важно е "правилното" медийно отразяване. Още в началото на първия му мандат, покрай потъването на ядрената подводница "Курск", медиите го представиха като неспособен и безсърдечен ръководител. Неговият отговор не закъсня: Путин постави под свой контрол руските телевизионни канали и принуди неудобни олигарси да продадат медийните си участия на близки до държавата холдинги.

Междувременно за формирането на общественото мнение в Русия се грижат професионалисти - новините се разпространяват от специален екип, в който работят само лоялни на властта журналисти. В края на 2013 година Путин обедини "РИА Новости" и радиостанцията "Гласът на Русия". Така се роди информационната агенция "Русия днес", а начело на медията застана хомофобът-шовинист Дмитрий Кисельов, който нарича Украйна "провалена държава". Този пример онагледява много добре медийната политика на Кремъл. Една от основните характеристики на тази политика е, че когато става дума за назначения, лоялността е много по-важна от журналистическите качества.

Пропагандната машина на Путин

Украинската криза демонстрира по особено красноречив начин как Кремъл не само манипулира медиите, но и умело успява да превърне външната си политика в едно голямо шоу, коментира по-нататък "Нойе Цюрхер Цайтунг". За тази цел Кремъл използва огромен набор медийни похвати - от груби фалшификации и умишлено емоционализиране на новините до психологическо въздействие върху подсъзнанието на зрителя.

Ето един пример: в началото на март първи канал на руската държавна телевизия излъчи репортаж, в който се твърдеше, че в Русия вече били пристигнали 140 хиляди украински бежанци. За илюстрация беше показана дълга колона от коли на един граничен пункт. Само че авторите на фалшификацията бяха забравили да заличат табелата с името на населеното място. И така манипулацията лъсна - оказа се, че кадрите са от границата с Полша. Малко по-късно телевизионният канал "Россия" показа снимката на проруски активист от Славянск, за когото се твърдеше, че бил убит от украинските сили за сигурност. В действителност обаче кадрите са от репортаж на същата телевизия за акция на руска специална част в Северен Кавказ през 2012 година.

Russland Präsident Wladimir Putin im Fernsehen in Moskau

Телевизията - основното оръжие на Путин

Руската телевизия обича да използва и т.нар. 25-и кадър. Човешкото око е в състояние да възприеме най-много 24 кадъра в секунда. Затова ако в даден видеоматериал бъде включен и 25-и кадър, съдържащ някакво послание - например "украинските части са убийци", това не се регистрира от зрителя, но се запечатва в подсъзнанието му.

"Троловете" на Кремъл

Руските медии правят това, което им заръча Кремъл, пише на свой ред "Хъфингтън пост", акцентирайки върху таланта на Путин да фалшифицира и манипулира. За да формира общественото мнение, той използва медии, които се представят за независими, но всъщност не са такива. В родината си Путин се справя сравнително лесно с тази задача - повечето медии са така или иначе под контрола на Кремъл. Но как стоят нещата в чужбина? Там Путин използва други средства, както се подразбира от следния пример: порталът "Buzzfeed" съобщи наскоро, че мистериозна група руски хакери, известна под името Anonymous International, е предоставила на журналистите от портала стотици документи, които доказват, че Кремъл е вербувал хора, които да пишат в американските социални мрежи и форуми. Това са т.нар. "тролове" - потребители, които се опитват да влияят на информационния поток в интернет, използвайки средствата на провокацията. Всеки един от тези платени "коментатори" поддържал едновременно шест акаунта във Фейсбук, бил длъжен да прави по най-малко три постинга на ден и да участва поне в две чат-групи. Същото се практикувало и в Туитър, твърди изданието и посочва, че въпросната пропагандна кампания била стартирала през май с общо 25-има "сътрудници" и бюджет от 75 хиляди долара.

Цялото това шоу на Путин е толкова убедително инсценирано, че успява да заблуди дори немалко западни журналисти, пише по този повод "Нойе Цюрхер Цайтунг". И добавя: "Цинизмът на това шоу се състои в това, че постепенно то напуска виртуалното пространство и вече взима човешки животи".

Редакцията препоръчва

Реклама