Руски версии за съдбата на ′′Южен поток′′ | Новини и анализи от България | DW | 08.12.2014
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

България

Руски версии за съдбата на ''Южен поток''

Какво става с "Южен поток"? Руските медии обясняват съдбата на газопровода с твърдения, които не съвпадат с българските тълкувания. Татяна Ваксберг обобщава руските версии за последните развития около "Южен поток".

Още ден-два и в Русия окончателно ще се наложи кремълската версия за спирането на „Южен поток”. А тя гласи, че проектът е отхвърлен не от Русия, а от ЕС, при това чрез натиск върху България, която била принудена да говори от името на Брюксел. В огромна част от руската медийна версия изобщо не стои фактът, че Русия едностранно и без предупреждение отказа да строи газопровода, с което изненада собствените си партньори, без значение дали тези партньори са привърженици или противници на проекта. Напротив, решението се представя като дело на Брюксел, от което Русия в момента търси изход. А като пряк причинител на целия хаос се посочва България - страна, която е „подложена на натиск“ от ЕС и „принудена“ да спре строителството на „Южен поток”, както пише влиятелният вестник „Комерсант“.

РЕН ТВ отива още по-далеч, като обяснява спирането на „Южен поток“ с планове на САЩ да завладеят Европа в енергиен план. В устата на сенатор Джон Маккейн е сложено дори одобрение за „българското решение да спре строителството на газопровода“. Тоест, един несъществуващ факт вече е снабден и с оценка.

И още прочити

Тонът беше зададен още в петък от информационната агенция РИА Новости, чието заглавие гласеше: „България и „Южен поток”: хем боли, хем сърби, хем наш'те не дават“. В материала пишеше, че България се е „отказала“ от „Южен поток” под „натиска на [своите] покровители“, а сега се е „сетила“, че „проектът ѝ трябва“. Хич не е сигурно, че „София ще дочака съгласието на локомотива на този проект - Русия - да се върне към него“, беше написало изданието в петък.

Друг поглед към събитието гласи, че събитие просто няма. Тоест, че от цялото строителство на „Южен поток“ реално са спрени само дейностите по морския участък на газопровода, които всъщност не са и започвали (протекла е само подготовка за започването на работа). Според вестник „Ведомости“, нещата са се развили така: В петък италианската компания Saipem е получила съобщение за прекратяване на строителството на морския участък. Saipem е един от подизпълнителите на проекта, припомня изданието. Що се отнася до изпълнителя, това е консорциумът South Stream Transport B.V., който има още три акционера извън основния - „Газпром”. Това са италианската ENI, френската EDF и германската Wintershall. Германският представител е заявил, че спирането на строителството е било съобщено предварително на акционерите, но подробностите ще бъдат огласени едва на 9 декември. Тогава ще се проведе среща между страните-участнички в разтурения проект. Среща, на която Русия „не е канена“, изтъкват няколко руски медии.

Хитът на статиите в руския печат си остава съвместната публикация на „Новая газета“ и българския сайт „Бивол“, в която пише, че консорциумът South Stream Transport е знаел за предстоящото спиране на „Южен поток“, когато е решил да изкупи българската земя, по която се предвижда да мине газопроводът. Цената на тази покупка е 122 милиона долара, а земята е откупена от Фибанк - институцията, закупила същите тези парцели през юни 2013 година на близо шест пъти по-ниска цена - за общо 22 милиона долара. „По този въпрос има две интерпретации: или някой отчаяно се е опитвал да спаси проекта и да сключи сделка с българската страна, или някой вече е знаел, че проектът спира и се е опитал да сключи сделка със самия себе си“, пише изданието.

"Неблагодарна България"

South Stream Russland Europa Pipeline Projekt gestoppt

България - неориентирана и неблагодарна, според руските медии

Руските медии многократно обобщават реакциите на страните, през които трябваше да мине „Южен поток” - Сърбия е „разочарована“, Унгария обвинява ЕС в „саботаж“, Италия „ще търси алтернатива на руския газ в Африка“. Австрия пък е представяна без активна позиция, но като партньор на „Газпром в последните 40 години“. Единствената държава, описвана като ключова в целия сюжет, е България. За нея се казва, че е страна, действаща под натиск, неориентирана и неблагодарна.

Междувременно вестник „Комерсант“ даде идеален пример за междудържавното извиване на ръце, което практикува Русия. В статия с находчивото заглавие „Газовият пазар подгрян с въглища“ вестникът разказва как Украйна се опитала да премине на отопление с въглища, но вносът от ЮАР се оказал неефективен, а руският внос изведнъж спрял да влиза в страната, без обяснения. „Комерсант“ твърди, че спирането на доставките на руски въглища за Украйна е дело на Кремъл. И че енергийната криза, до която е била докарана Украйна в последните дни, я принудила да приеме условията на „Газпром” и да плати авансово предстоящите доставки на 1 милиард кубически метра руски газ - сумата от общо 378 милиона долара била преведена на Москва в нощта срещу събота.

Редакцията препоръчва