Руска пропаганда на германска земя | Новини и анализи от Европа | DW | 17.12.2014
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Руска пропаганда на германска земя

Бивши шпиони и скандални журналисти са се заели да убеждават германската публика в правотата на руската кауза - чрез новия немскоезичен сайт на руската държавна телевизия RT (Russia Today). Какви са реакциите в Германия?

Преди около месец руската държавна телевизия RT, известна по-рано като Russia Today, стартира немскоезичен сайт, на който може да се гледа и ежедневното токшоу "Липсващата част". В 30-минутното предаване избрани експерти обсъждат актуалните събития в Германия и по света. Както казват за Дойче Веле запитаните наблюдатели - поканените в студиото експерти си приличат по следните три характеристики: радикални възгледи, явен антиамериканизъм и силна привързаност към конспиративните теории.

Според германските анализатори, стартирането на новия сайт представлява опит за подобряване на имиджа на Русия, който бе сериозно подкопан покрай събитията в Украйна. "Идеята за подобряване на имиджа е напълно оправдана - всички държави го правят. Въпросът е само как го правят", казва германската журналистка Джема Пьорцген. А има и още един въпрос - интересен и нужен ли е на германците новият продукт, появил се на техния информационен пазар?

Коментатори със съмнителен имидж

В края на октомври RT откри свое студио в Лондон, след което се ориентира и към германската публика. Само че експертите, които се изявяват в предаването "Липсващата част", съвсем не са редовно присъствие във водещите германски медии. В едно от първите издания на предаването резултатите от ноемврийската среща на Г-20 бяха коментирани от скандално известния германски журналист Кен Йебсен, бивш радиоводещ в обществения регионален канал RBB (излъчващ в Берлин и Бранденбург), уволнен оттам през 2011 година "Знам кой е измислил Холокоста и е решил да го използва за пиар-цели", написа журналистът в мейл до един от слушателите на RBB, с което предизвика възмущение в обществото. Освен това Йебсен неведнъж е твърдял, че зад терористичните удари от 11 септември 2001 година стоят американските спецслужби. От RBB аргументираха уволнението на Йебсен с това, че "много от неговите материали не отговарят на журналистическите стандарти на медията".

Антиамерикански са и позициите на един друг коментатор на RT на немски: Удо Улфкоте. Той е бивш политически наблюдател на авторитетния вестник "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг", но към даден момент започна остро да критикува западните медии, а и да поддържа какви ли не конспиративни теории. През 2014 година Улфкоте написа книга със заглавието "Купените журналисти", в която описва как американските спецслужби подкупвали журналисти от големите издания, за да пишат в съответствие с техните интереси.

Screenshot der RT Deutsch Webseite

Скрийншот на немскоезичния сайт на RT

Сред противоречивите персонажи на RT на немски е и Райнер Руп, бивш шпионин, обслужвал в продължение на години каузата на ГДР. След обединението на Германия е осъден на 12 години затвор за държавна измяна. В едно от първите издания на "Липсващата част" Руп даде голямо интервю, в което обвини Съединените щати в "задълбочаване на конфликта в Източна Украйна заради собствените им интереси".

Рупор на Кремъл

Запитаните от Дойче Веле наблюдатели се съмняват, че начинът, по който RT поднася информацията, се харесва на германската публика. "Не мисля, че подборът на експерти със съмнителен имидж и агресивният начин за поднасяне на информацията ще бъдат възприети положително от масовата аудитория в Германия. По-скоро мнозина ще бъдат отблъснати от острия антиамериканизъм, а отчасти и антисемитизъм в програмата на RT. Що се отнася до конспиративните теории - повечето хора и без друго ги смятат за напълно безсмислени", казва германската политоложка Сузане Шпан.

Jo Groebel

Професор Йо Грьобел

На сходно мнение е и професор Йо Грьобел, експерт по масовите комуникации. По неговите думи, германската аудитория едва ли ще възприеме немскоезичния сайт на RT насериозно. "Информацията е толкова преувеличена и ненадеждна, че едва ли ще заинтересува образованата публика", смята Грьобел. Той смята, че сайтът ще се хареса само на онези, които безусловно подкрепят политиката на руските власти. Експертът е убеден, че сайтът на RT на немски е замислен като рупор на Кремъл: "Това е медия, предназначена да транслира мнения, а не програма, която се опитва да бъде обективна".

Пропаганда с ниско качество

А какви са реакциите сред германската публика? В коментарите към първото издание на "Липсващата част" в социалните мрежи се разгоря бурна дискусия: някои хвалиха проекта заради неговата нова гледна точка, други го наричаха пропаганден. Не липсваха и остро критичните коментари: "Вие по-добре вижте какво става в Русия, вместо да твърдите колко лошо е всичко наоколо! По-добре разкажете за изборните фалшификации, за фашистите в Русия, за руските войници "в отпуск" в Украйна, за катастрофиралата икономика", призова един от потребителите в YouTube.

Susanne Spahn

Политоложката Сузане Шпан

Според политоложката Сузане Шпан, RT на немски може да предизвика интерес най-вече сред левите и десните популистки среди, сред привържениците на Лявата партия или на партията "Алтернатива за Германия", както и сред служителите на германски организации, поддържащи сътрудничество с Русия. Но RT може да спечели тази публика само ако смекчи агресивния си тон, уточнява Шпан.

Журналистката Джема Пьорцген казва на свой ред, че масов интерес към новия продукт няма - абонатите на RT на немски във Фейсбук са около 54 хиляди, в Туитър - малко повече от 2 хиляди, а в YouTube - 16 хиляди. При това броят на зрителите на "Липсващата част" спада, както сочи статистиката. "Мисля, че на образованите хора, които знаят как работят медиите, им е достатъчен половин час с RT на немски, за да разберат, че в случая става дума за политическа пропаганда, при това нискокачествена", обобщава Пьорцген.

Редакцията препоръчва

Реклама