Президентът и неговата телевизия | Новини и анализи от Европа | DW | 11.07.2014
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Президентът и неговата телевизия

Петро Порошенко е първият украински президент, който притежава телевизия. Засега почти никой в Украйна не се смущава особено от този факт, но не е изключено"5-ти канал" да се превърне в проблем за собственика на медията.

Резиденция, водопад, лилии. По стъпалата на входа слиза жена, към която журналист се обръща с въпроса "Измъчиха ли ви консултантите"? "Е, щом трябва...", отговаря жената. "А вие успяхте ли да влезете в ролята?", гласи следващият въпрос. "В коя?", на свой ред пита жената. "На първа дама." Така започва деветминутното интервю, взето от водещия на украинския "5-ти канал" Виталий Гайдукевич от Марина Порошенко, съпругата на новия украински президент. Каналът, излъчил интервюто в края на юни, е собственост на мъжа ѝ.

Виталий Гайдукевич не вижда проблем в това, че петият президент на Украйна е първият държавен глава, притежаващ телевизия. "Щом като този въпрос не се отразява на работата ми като журналист, ми е все едно кой е собственикът", казва той пред Дойче веле. По думите на Гайдукевич - никой не му е оказвал влияние нито преди избирането на Порошенко, нито след това. Отражение върху работата на телевизията, според Гайдукевич, не оказвало и това, че журналистът от "5-ти канал" Святослав Цеголко е назначен за прессекретар на президента.

Нисък рейтинг, голямо влияние

Порошенко е собственик на "5-ти канал" от появата му в ефир през 2003. Тогава това е първата украинска телевизия, която предлага новини на всеки час. "Тя изигра огромна роля при събитията от 2004, при Оранжевата революция, както сега - на Майдан", посочва Наталия Лигачова, ръководителка на медийния портал "Телекритика". Тя допълва и, че каналът е бил сред малкото медии, предоставящи "алтернативна" информация.

Vitali Hajdukewitsch

Витайлий Гайдукевич

При това Лигачова отбелязва, че телевизията на Порошенко не е била балансирана - а изцяло "опозиционна". Вероятно по тази причина излъчванията на "5-ти канал" бяха спряни още през зимата в анексирания Крим, а през пролетта - и в окупираните от сепаратистите области около Донецк и Луганск.

Делът на "5-ти канал" в телевизионния пазар на Украйна не е голям - гледат го не повече от 10 процента от зрителите. Но влиянието му е значително, казва Лигачова: "Всички, които активно се занимават с бизнес и политика, гледат "5-ти канал".

Сблъсък на интереси?

"Това, че разполага с телевизия, създава определен сблъсък на интереси", констатира Наталия Лигачова. "Законодателството на Украйна изисква от президента да се откаже от бизнеса си, но Порошенко вече заяви, че няма намерение да продава "5-ти канал". Той потвърди, че е готов да продаде своя концерн за производство на шоколадови изделия "Рошен" и другите си активи, но не и телевизията, аргументирайки се с ролята на "свободната преса", разказва Лигачова.

Според нея това решение на президента се дължи на желанието за запазване на медийния ресурс: "Фактът, че Порошенко стана президент, също е свързан до голяма степен с това, че разполага с телевизия". По данни на портала "Телекритика", по време на предизборната кампания тази телевизия е излъчила 2-3 пъти повече новини за Порошенко, отколкото за основната му конкурентка - бившата министър-председателка Юлия Тимошенко.

Screenshot Russland 1 TV Berichterstattung zur Ukraine

"5-ти канал" беше единствената медия, която предлагаше информация, различна от тази на руските

Това се потвърждава и от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ). "В някои случаи бе констатирана пристрастност при предоставянето на ефирно време", пише в отчета за наблюденията на провелите се през май избори в Украйна. "60 процента от материалите на "5-ти канал", например, са били посветени на Порошенко." Журналистът Виталий Гайдукевич не е съгласен с Лигачова: "Що се отнася до новините - това не е вярно, а за останалата част от програмата не мога да отговарям".

"Засега "5-ти канал" не се е превърнал в рупор на президента", казва пред Дойче веле Оксана Романюк от неправителствената организация "Институт за масова информация". Западните наблюдатели са на същото мнение. "Нищо не се е променило", отбелязва германският публицист Винфрид Шнайдер-Детерс, който живее в Киев.

Критични гласове не се чуват

Призивите към Порошенко да продаде канала не са особено настоятелни. Сред малобройните критици на обстоятелството, че президентът разполага с телевизия, е журналистът Сергей Лещенко. "Като собственик на канала Порошенко може да използва собствеността си както си пожелае", написа Лещенко още преди изборите в своя блог. С добавката, че в този случай по нищо не би се отличавал от украинските олигарси Ахметов и Фирташ, за които медиите са инструмент за политическа борба.

"Медиите трябва да бъдат отделени от политическите си собственици, особено ако става дума за президента на страната", изтъква Оксана Романюк. В противен случай, това би довело до "неспазване на стандартите и принципите, които се опитваме да достигнем в Украйна". Романюк смята, че Порошенко не иска да продава телевизията си и заради това, че в Украйна ще бъде създадена обществена телевизия и държавното влияние върху медиите ще започне да спада.

AL- Media Conference

Дуня Миятович от ОССЕ смята, че Порошенко е лъжен да се откаже от телевизията си

На Запад критика към Порошенко отправя само представителката на ОССЕ за свободата на медиите Дуня Миятович, която казва: "Убедена съм, че избраните политици не трябва да притежават или да контролират медии", казва тя. Според нея, щом Порошенко е решил да продава активите си, телевизионният канал би трябвало да бъде на първо място.

Двоен морален стандарт?

В "5-ти канал" реагират много чувствително на подобни изявления. "В Европа има достатъчно примери за двоен стандарт", казва журналистът Виталий Гайдукевич. Той е убеден, че европейците "нямат моралното право да правят забележки" за това, че украинският президент е собственик на новинарски телевизионен канал.

Германският експерт Шнайдер-Детерс допуска, че ако в Украйна се проведат предсрочни парламентарни избори, натискът спрямо Порошенко може да се засили. "5-ти канал" може да стане "политическо и морално бреме" за президента, макар че няма да повлияе на избирателите", смята експертът. Съветът му към Порошенко е да продаде телевизията заради "политическата хигиена".

Мнението на Наталия Лигачова от "Телекритика" е, че Порошенко не би трябвало да предава управлението на телевизията на член на семейството си или на роднина. Според нея е най-добре, ако то бъде поето от някоя известна западна медия. Поводът за тези нейни думи е известен - през 2005 Порошенко, който тогава бе назначен за секретар на Съвета за национална сигурност и отбрана, предаде активите на инвестиционния си фонд. Шеф на фонда обаче стана баща му - Алексей Порошенко.

Редакцията препоръчва