Полша иска по-малко ″германци″ в медиите | Новини и анализи от Европа | DW | 04.07.2017
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Полша иска по-малко "германци" в медиите

Вестниците и списанията, издавани от германски издателски къщи, са трън в очите на полското правителство. То е твърдо решено да ограничи чуждестранното участие в полската медийна сфера.

Полската управляваща партия "Право и справедливост" иска да доведе докрай своята медийна революция. След като подчини държавното радио, държавните телевизионни канали и информационната агенция ПАП, сега идва ред на т.нар. "реполонизиране" на издателските къщи. Новият закон трябва да бъде внесен за обсъждане в парламента още преди лятната пауза. А тъй като управляващата партия разполага с абсолютно мнозинство в Сейма, гласуването на закона е чиста формалност.

Оспорваното германско присъствие

"Право и справедливост" си е поставила за цел да ограничи силното германско присъствие на полския медиен пазар. Още по време на изборната кампания през 2015 година председателят ѝ Ярослав Качински обеща освобождаване на вестникарския пазар "от германското господство". Сега управляващата партия иска да изпълни обещанието си и затова е взела на мушката преди всичко германските издателства. По данни на партията, три четвърти от полския медиен пазар се доминират от германски медийни концерни. Председателката на комисията за култура към полския Сейм Елжбета Крук казва, че 80% от издателските къщи са в чуждестранни ръце. Тя допълва, че в това отношение Полша е единствената страна в ЕС с толкова голям чуждестранен капитал. "Трябва ли именно германците да контролират полското правителство?", пита тя. Въпросът ѝ е в съзвучие с антигерманския тон, който партията на Качински поддържа от години. Политиците от "Право и справедливост" не пропускат нито една възможност да напомнят за зверствата по време на Втората световна война. Почти няма новинарска емисия на обществено-правната телевзия TVP, която да мине без антигермански препратки.

Германските издателства обаче и сами дават поводи за инициативата, наречена "реполонизиране". След 1989 година германските медийни концерни бързо изградиха силно присъствие на медийните пазари в Средна Европа. Едно от главните действащи лица е "Passauer Neue Presse". През 1994 година медийната група навлезе сериозно на полския пазар като закупи осем регионални вестника. Заедно с дъщерната си фирма "Polska Press" днес издателската къща притежава почти 90% от полската регионална преса. Според уебстраницата wpolitice.pl, баварската медийна група контролира 86,6 процента от регионалните вестници и списания. В Германия подобна медийна концентрация би била немислима. Управляващата партия отдавна е забелязала това и сега не без ирония излиза с аргумента, че при разработването на новия закон е почерпила опит от западната си съседка. "Следвайки германския пример, ние искаме да ограничим господството на определени издателства", заяви депутатката от "Право и справедливост" Барбара Бубула. През есента в Полша се провеждат местни избори и наблюдателите смятат, че първата жертва ще бъде именно "Polska Press".

Полското правителство е вдигнало мерника и на "Ringer Axel Springer Media AG", в чиито ръце са 100% от капитала на най-значимата полска онлайн-платформа onet.pl, както и на издателство "Bauer", което притежава 53 по-малки вестника и 25% от водещото частно радио в Полша RFMFM. Издателството "Burda" пък, което също е активно на полския медиен пазар, е обвинявано от дяснопопулисткото правителство във Варшава, че "поднася информации под диктата на Берлин", което означава най-вече това: че то е критично настроено към управляващата партия.

В момента полското правителство работи върху закон срещу монополизирането. Съгласно проекта, чуждестранното участие в медийни фирми трябва да бъде ограничено до 30 процента. Полското правителство е взело на мушката най-вече издателства с германско капиталово участие - като при това явно не прави разлика между Германия и Швейцария, както показва случаят с "Ringer Axel Springer Media AG". Германско-швейцарският джойт-венчър е собственик на булевардния вестник с най-голям тираж "Fakt", както и на списание "Newsweek Polska". Откакто публикува отворено писмо, в което посочва, че журналистите трябва да бранят демокрацията, шефът на германо-швейцарския концерн е обект на обиди и бива наричан "гаулайтер". "Значи поляците трябва да мислят така, както им се иска на германците", заяви във връзка с писмото зам.-министърът на правосъдието Патрик Яки.

Polen Fakt Zeitung

Вестник "Fakt" е издаван от "Ringer Axel Springer Media AG"

Напред с антигермански лозунги

И макар че със своите антигермански лозунги управляващата партия може да разчита на одобрението на твърдия си електорат, социологическите анкети показват големи разлики в нагласите на поляците. Само 28 процента от анкетираните одобряват по-нататъшни промени в медийната среда, а 40 на сто от поляците са твърдо против. Останалите нямат мнение по въпроса.

Темата за "реполонизирането" на медиите обаче все още е на дневен ред. А в момента правителството прави известни корекции в проектозакона, тъй като срещу плановете му се изправя основният европейски принцип за свободно движение на капиталите. Той забранява дискриминирането на капитали от други страни-членки на ЕС. Затова "Право и справедливост" търси начини да заобиколи това европейско правило, нанасяйки допълнения в полския антимонополен закон.

Засега около новия закон са известни само някои подробности. Така например вицепремиерът и министър на културата Пьотр Глински обяви, че в закона щели да бъдат предвидени преходни периоди, в които западните издателства ще могат доброволно да продадат свои дялове на полски предприемачи. Едва след това щяло да се стигне до принудителна продажба на дялове. Либералната опозиция отправя остра критика и твърди, че по този начин свободата на пресата се ограничава, както по времето на комунизма преди 1989 година.

Полското правителство обаче не се впечатлява от подобни упреци. То си има своите "положителни примери": като откупуването на банката "Bank Pekao SA" от италианската група "UniCredit" чрез полската държавна застрахователна компания PZU през есента на 2010 година. Така "Право и справедливост" била изпълнила обещанието си за "патриотична икономика". Сега правителството е твърдо решено да изпълни и изборните си обещания относно медиите.

Реклама