Платените тролове на Путин | Новини и анализи от Европа | DW | 25.06.2014
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Платените тролове на Путин

Спекулациите се оказаха истина: вече има доказателства, които потвърждават, че Кремъл се опитва да манипулира общественото мнение в западните страни чрез проруски постинги и коментари в онлайн медиите и социалните мрежи.

"Девет нови акаунта. Общо 305 туитове" - тези думи се съдържат в мейл, с който Анна Богачева докладва на шефа си Денис Озаджи какво е свършила през седмицата. В Туитър почти няма цензура, което позволява да се публикуват и по-остри съдържания, пише още Богачева. Нейното писмо, заедно с още хиляди подобни мейли, бе разпространено от руския блог http://b0ltai.wordpress.com, поддържан от група хора, наричащи се "Анонимус Интернационал". Междувременно линковете, които насочват към документите, вече не функционират.

А именно тези документи - три папки с обща големина един гигабайт, за първи път доказват съвсем еднозначно, че Русия действително се опитва да оказва влияние върху общественото мнение в западните онлайн медии и социални мрежи. Тази задкулисна дейност се извършва чрез една разположена в Санкт Петербург фирма, чието име е "Агенция за проучване на интернет". От съдържанието на прихванатите мейли става ясно, че най-засегнати са онлайн-изданията на "Huffington Post", "Politico" и "WorldNetDaily".

Манипулации, направлявани от Русия

От началото на кризата в Украйна проруските съобщения в социалните мрежи и в коментарните полета на онлайн медиите стават все по-видими и в Германия: революцията от Майдан е дело на "фашисти", руският президент Путин е "защитник" на потиснатите жители на Крим и Източна Украйна, а Европа е "заложник" на американския империализъм - това е лайтмотивът във въпросните коментари. Под повечето статии за Украйна проруските изявления са много повече от коментарите, които критикуват политиката на Кремъл. А това определено влиза в противоречие с данните от допитванията.

Още през септември 2013 година руският опозиционен вестник "Новая газета" информира за т.нар. "Къща на троловете" в Санкт Петербург, откъдето се управлявали мненията в руското интернет-пространство. А когато в началото на тази година "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" и "Гардиън" съобщиха за подозренията, че част от коментарите и постингите са направлявани от Русия, под въпросните статии се появиха стотици проруски коментари.

Никой обаче не разполагаше с доказателства, които да потвърдят тезата за манипулациите, направлявани от Русия. Докато "Moskow Times" и няколко американски сайта, сред които "BuzzFeed", не известиха за прихванатите мейли на руските тролове. Публикувани бяха хиляди мейли, повечето от които са адресирани до Денис Озаджи - сътрудник на "Агенцията за проучване на интернет". По сведения на "BuzzFeed", Озаджи е уверил, че никога не е работил за въпросната агенция, а документите, включително тези, които доказват, че е получавал 35 000 долара заплата, били фалшификати.

Прихванатите мейли, адресирани до Озаджи, съдържат не само отчети за дейността на т.нар. тролове, но и безброй рекламни съобщения - тоест, значително количество спам. Ако и това е фалшифицирано, значи всичко е подготвено много рафинирано. В същото време обаче "Зюддойче Цайтунг" съобщава, че директорът на "Агенцията за проучване на интернет" Михаил Буршик бил потвърдил по телефона автентичността на документите. Други изявления не направил. Изданието твърди и още нещо: че от документите може да се направи връзка между агенцията и Кремъл, тъй като докладите за дейността на троловете били пращани и на човек с името Володин. Така се казва заместник-ръководителят на президентската администрация.

Russland Flagge neben Kreml-Kirche

Следата води към Кремъл

Задачите на троловете

От данните излиза, че през април агенцията е имала оборот в размер на 33 милиона рубли (към 700 000 евро) и общо 310 сътрудници, сред които журналисти, блогъри и коментатори в социалните мрежи. С ясно разпределени задачи. Някои от сътрудниците - както пише в мейлите, трябвало да постват по 50 коментара на ден, да поддържат по шест акаунта във Фейсбук, където да поместват поне по три постинга дневно. В Туитър сътрудниците трябвало да имат по десет акаунта, а на уебсайта на "Huffington Post" дори до 100 акаунта.

Един друг документ, наречен "Аналитичен доклад", съдържа данни за американските потребители на интернет: коя социална мрежа има най-много потребители в съответната възрастова група, какви са доходите на юзърите и какво е тяхното образование, в кой пояс на деня са най-активни, дали става дума за демократи или за републиканци. Описана е и "цензурата" в американския интернет - тоест, начинът на модериране на дискусиите в онлайн медиите и социалните мрежи. Оттам нататък форумите са разделени на такива, в които има "прекомерна цензура", и такива, в които почти няма ограничения - за да е ясно къде може да се публикува дадено съдържание, без впоследствие то да бъде изтрито. Специални информации има и за Туитър, Фейсбук и Ютюб. И се твърди, че във форумите "нивото на културата и мисленето е значително по-ниско", отколкото на сайтовете с политически новини.

От документите не става ясно дали и немскоезичните портали са засегнати от сходна руска активност. Доказателства засега няма, казва Кристиан Мир от "Репортери без граници", но допълва, че сведенията за платените руски тролове са според него "достоверни и убедителни".

Редакцията препоръчва

Подобно съдържание